szerző:
ln
Tetszett a cikk?

A magyar rendezők profi nyugati, a Queen viszont profi keleti filmen akarta látni a zenekar 1986-os budapesti koncertjét. Akik nem akarták, hogy a zenekar a Népstadionban lépjen fel, már akkor is bombafenyegetőzéssel játszadoztak, akik hittek benne, elkapkodták a 76 ezer belépőt. Baljós előjelek, használhatatlannak tűnő üzleti terv, hókusz-pókusz és frenetikus siker. A profizmus működött az egyik oldalon, de a szocialista összeköttetések rejtélyes rendszere sem mondott csődön a másikon. A 16 legjobb magyar operatőr munkájával megörökített koncertfilm szeptember 20-án jelenik meg Hungarian Rhapsody (Magyar rapszódia) címmel.

A Queen 1986-os legendás budapesti fellépését bemutató film egyszer már megjelent videókazettán, de szeptember 20-ától először lesz látható és hallható a teljes, technikaialg kifogástalan anyag. A Hungarian Rhapsody című film egy olyan eseményt dokumentál, amelynek létrejöttében kevesen hittek. Hegedüs László, a Multimedia igazgatója kitalálta, J.Hidasy Eleonóra meg még néhány fanatikus csatlakozott, és mire eljött a nagy nap - július 27. - nemcsak a Queen lépett a Népstadion színpadára, hanem a 16 legjobb magyar operatőr is, hogy Zsombolyai János irányításával rögzítse a Varázslatot.  

hvg.hu: A Népstadionban inkább a futballpályán fordultak meg világsztárok, a játékoskijáró elé épített színpadon viszonylag ritkán. Louis Armstrong még valamikor a hatvanas években járt errefelé, utána első osztályú művészek és príma bohócok legfeljebb a Színészek-Újságírók meccs előtt szórakoztattak egyszerre több tízezer embert. Miként jött az ötlet, hogy a Queen-t hívják meg?

Hegedüs László: A Queen a nyolcvanas évek közepén az egyik legizgalmasabb és legnépszerűbb popprodukció volt. Számunkra megfizethetetlennek és elérhetetlennek tűntek, de egy próbát megértek. A koncert két óra alatt lezajlott, az előkészítése azonban évekig tartott. A Queen menedzsmentjének nem volt elég, hogy kifizetjük a fellépti díjat, a költségeiket, garantáljuk a biztonságukat meg minden extrát, ennél sokkal többet akartak: el kellett nyernünk a bizalmukat.

©

Még 1983-ban egy Santana koncerten sikerült eljutnom a Queen előszobájáig, egészen pontosan Jim Beach titkárnőjéig. Ő kotyogta el, hogy Beach-et és a Queent elvben érdekli egy kelet-európai koncert. Elkezdtem bejárogatni a londoni irodájukba, aztán a titkárnő bemutatott a főnökének. Jim Beachet egy háromnegyed órás beszélgetés alatt sikerült meggyőznöm, hogy meg tudjuk csinálni a koncertet. Meg is csináltuk, három év múlva. 1985-ben a Live Aid-en a Queen adta a legjobb showt. A Wembley backstage-ben, a Hard Rock Caféban összefutottam Brian May-jel és Beach-csel, újra beszéltünk a budapesti koncertről, innen kezdve pedig nem volt megállás.

hvg.hu: 1986-ban senki nem rendezhetett csak úgy, magánszorgalomból ilyen nagyszabású, a május 1-jékkel konkuráló eseményt, aminek ráadásul nyugati sztárok a főszereplői, sőt sokan azt mondták: ha nem is állami megrendelésre dolgoztak, állami jóváhagyással. Szóval, a Queen koncert is a hangulatjavító ötletek része volt. Miként került képbe a koncert  többi szervezője?

Hidasy Eleonóra: Én akkoriban az IRI-ben (Ifjúsági Rendező Iroda - a szerk.) dolgoztam művészeti vezetőként. Most, utólag is azt gondolom, beszéltünk a fiatalok nyelvén, ismertük az igényeiket, csináltunk mindent, a Váci búcsútól a március 15-i ünnepségekig. Amikor megtudták, hogy benne vagyunk a Queen buliban, a szakmában még jobban utáltak.

Hidasy Eleonóra: fogadás Esztergomban
©

A Queen a nyolcvanas évek közepétől az igazi nagy hal volt, a popbiznisz legjobban eladható produkciói közé tartozott: világturnékat csináltak, irreálisan magasan tartották a gázsijukat, luxus ellátásra tartottak igényt, amelyeket bármelyik nyugat-európai országban garantálni lehetett, de Magyarországon legfeljebb az ígéret szintjén.

hvg.hu: Bár akkor már nem 3 forint 60 fillér volt a kenyér, már nem 2.80-ba került a kettőnyolcvanas kolbász, de  azért a 300 forint körüli jegyár nem tűnt kifizethetetlenül magasnak.

H.L.: Huszonvalahány év távlatából nem. A koncert költségvetése 20-22 millió forint volt, ehhez kalkuláltuk a jegyárakat, amely akkor az elképzelhető legdrágább koncertjegy-ár volt: helytől függően 160, 250 és 300 forint (amikor 2008-ban a Queen, akkor már Paul Rodgers énekessel a Papp László Sportarénában lépett fel, voltak 16 ezer forintos belépők is - a szerk.) Az állami szervek rettegtek, hogy a sajtó megtámadja őket a magas jegyárak miatt.

©

Az Országos Rendező Iroda vezetője, Bulányi László például azt mondta: ők nem értenek egyet semmilyen drága koncerttel, amíg a patikákban nincs elég import gyógyszer a devizahiány miatt, és ellenségesen kiszálltak a vállalkozásból. Akkor 20 forint körül volt egy nyugatnémet márka (a dollár mellett a másik kedvelt fizetőeszköz  – a szerk.), és a presztízs mellett az is fontos volt, hogy a koncert nyereséges legyen, ellenkező esetben lemondhattunk volna az összes jövőbeli stadionkoncertről. Bukni senki nem szeretett, még a szocializmusban sem.

hvg.hu: Honnan vették a gázsi kifizetéséhez a valutát? Akkor nem úgy működött a dolog, hogy mindenki szabadon átválthatta a forintját saját kockázat vállalással. Illetve a magánváltás csak kockázattal járt. Még érvényben volt a valutakorlátozás a külföldi utakra, sőt az engedélyzettnél nagyobb mennyiség birtoklása dollárból, márkából, schillingből szabálysértésnek vagy bűncselekménynek számított.

H.L.: A zenekar gázsiját, a szállítási költségeket és a színpad építése, berendezése, a rendezési, biztosítási és biztonsági költségeket devizában kellett fizetni. A gázsijuk a mai napig titok, mert így állapodtunk meg a szerződésben. A Queen ragaszkodott hozzá, hogy ne hozzuk nyilvánosságra az összeget, mert nem akartak szánalmassá válni a háromszor-négyszer többet kínáló nyugati promóterek előtt.

A szükséges pénzt egyébként az IPV és a Népstadion biztosította a Nemzeti bankon keresztül. Az igényelt összeg az akkori viszonyokhoz és arányokhoz képest elképesztő, irreális volt, így külön engedélyt kellett kérni. Magunk is csodálkoztunk, milyen gyorsan megadták.

hvg.hu: A Quennel is sikerült elfogadtatni, hogy itt más játékszabályok vannak?

H.E.: Nem kellett megértetni velük. Tudták, hogy nem Bécsben vannak. Márcsak azért is tudták, mert mint egy nagyoperettben, onnan jöttek szárnyashajóval. László kicsit rettegett a magyar vámvizsgálattól, vagy csak túlparázta, de minden esetre felhívott Bécsből, hogy menjek fel a Queen fogadására Esztergomba. Pár perc alatt sikerült a vámosokat meggyőznöm arról, hogy vagányabb támogatni a Queen koncertet, mint nehezíteni.

hvg.hu.: A Queen koncert mellé még bevállaltak egy Queen-filmet is. Nem volt ez két emészthetetlenül nagy falat egy olyan országban, ahol ha valaki egy autót akart, sorszámot kapott, ha pedig utazni, akkor esetleg elutasítást?

H.L.: Beach vetette fel, hogy forgassunk filmet a koncertről, mert annak a bevételeiből - a moziforgalmazásból, a nyugati VHS eladásokból - meg lehet úszni a veszteséget. Magyar részről a hivatalos állami „kultúrimportőr", az Interconcert, és annak igazgatója, Pentz Zsolt kezdettől támogatta az ötletet, azzal a feltétellel, hogy szerzünk megfelelő devizakerettel rendelkező hivatalos állami közreműködőt.

Queen a Dunán: tanulmányi kirándulás
©

A Népstadion és Intézményei vezetője, Müllner Jenő valamint a BS-től Lehet László is benne volt a buliban, de mivel ők már elhasználták az 1986-os valutakeretük túlnyomó részét, bevontuk az Idegenforgalmi Propaganda- és Kiadó Válalatot, akik egyrészt a Budapesti Tavaszi Fesztivált szervezték, másrészt megvoltak a szocialista összeköttetései – a pesti pletykák szerint ez abból adódott, hogy az IPV egy echte hírszerzési fedővállalat volt. A csapat úgy lett teljes, hogy csatlakozott hozzánk az MTK stadionos koncertek rendezésében akkor már a Multimediaval együttműködő Ifjúsági Rendező Iroda.

hvg.hu: A háttér és a pénz tehát összeállt. Milyen szempontok alapján választották ki a filmes stábot?

H.L.: Magyarországon fejlett filmipar volt abben az időben, meglepően jó technikával: mindössze a hangfelvételhez szükséges gördülő stúdiót kellett (Nyugat) Németországból behozni. A teljes magyar filmes szakma megmozdult. Mihály György, Gárdos István és Marx György szedte össze a csodálatos szakemberekből álló stábot. Mindenki egyetértett, hogy a rendező Zsombolyai János, a fantasztikus magyar operatőri iskola legjobbjainak a főnöke pedig Ragályi Elemér legyen. Mindenki kiváló munkát végzett, például a vágók is, akik elektronikus eszközök nélkül, a fülükre és a szemükre hagyatkozva tökéletes szinkronban tudták tartani a filmet a zenével.

hvg.hu: Azon kívül, hogy több kamerával rögzítik a Népstadion beli előadást, volt még valami koncepció?

H.E.: Mi szerettünk volna egy profi nyugati koncertfilmet csinálni. A Queen tagjai és a menedzsment másként gondolkodtak: ők egy profi keleti filmet akartak.

H.L.: A mozikban akkoriban elég sok egész estés koncertfilmet mutattak be, például a Led Zeppelinnel A dal ugyanaz marad címűt, de sem az, sem a többi nem volt átütően sikeres, mert a zenei tartalmat nem sikerült koncertminőségben prezentálni.

A Queen-film premierjén: Jim Beach, Brian May, Mihály György, Zsombolyai János, Hegedüs László
©

Arra gondoltunk, használhatnánk egy csomó, Nyugaton egzotikusnak tartott keleti motívumot, ezért szerződtettük előzenekarnak a popot a népzenével mixelő ZiZi Labort és a Veresegyházi Asszonykórust. Beach szorgalmazta, hogy legyenek a filmben helyi riportok és hangulatképek, Freddie Mercury pedig hozta az ötletet, hogy a színpadon elénekli a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt.

hvg.hu: Freddie Mercury nehezen kezelhető személyiség hírében állt. Az is volt?

H.E.: Ha az volt, számunkra végig csalódást okozott. Nemcsak profin és együttműködően viselkedett, hanem megértőn, készségesen és érdeklődőn. A Queen a koncertek szokásos forgatókönyve szerint dolgozott a Magic turné minden helyszínén: odarepültek, ha kedvük volt vagy a szerződés előírta számukra, adtak egy rutinis interjút, lejátszották a showt, elütötték az estét a szállodai szobájukban, aztán továbbrepültek a következő helyszínre. Ezzel szemben Budapesten majdnem egy egész hetet töltöttek: nézelődtek, megjelentek hivatalos és privát fogadásokon, dunai hajótúrán, Szentendrén.

H.L.: Freddie-nek – aki mellett végig ott volt a személyi biztonságáért felelős ember, egy másik személyes kísérője, a pubicistája és Mary Austin, a korábbi élettársa - voltak sztárallűrjei, de ezek kiszámított, pontosan adagolt gesztusok voltak a sztárnimbusz megtartására. Néha felénk kacsintott, jelezve, hogy ezt egy pillanatig sem kell komolyan venni. Akárhová mentünk vele a Mercedesekkel, mindig 15-20 ember mozgott vele együtt, percek alatt több száz rajongó gyűlt össze körülötte. Volt olyan is, hogy turistának maszkírozta magát, így néztük meg a pesti alsó rakpartot és a Tolbuchin körúti (ma: Vámház körút – a szerk.) Vásárcsarnokot.

H.E.: A film utómunkálataiban is aktívan részt vettek, úgy kezelték a projektet, mint egy koncertalbumot, ráadásul olyan koncertalbumot, amit fontosnak és jellemzőnek tartanak. A felvétel zenei anyagának korrigálását maguk végezték, a vágás idején folyamatos betekintést kértek a készülő anyagba, és rengeteg jó ötlettel segítették a munkát.

hvg.hu: A Magic turné budapesti anyaga a kilencvenes évek elején egyszer már kijött videókazettán. Akik látták és ott voltak a Népstadionban, azt mondták: nem mindig ugyanaz volt a kép és a hang, mint a showban.

H.L.: Ez mitsem változtat azon az élményen, amiben a Népstadion közönsége részesült. Ennek az előadásnak több különlegessége volt: ezen a koncerten viselte Mercury azt a hermelinpalástot, ami a királyi koronával együtt a jelképévé vált. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a budapesti show után a Queen eredeti felállásában már csak 5 koncerten volt látható, legutoljára az angliai Knebworth-ban.

A Népstadion beli koncert tele volt problémával: voltak bombafenyegetések, de szerencsére minden alkalommal én vettem fel a telefont, és azt mondtam - robbantson nyugodtan. A show elbűvölően sikerült, ezért is lett később a címe Varázslat, bár ez a hangulatra volt inkább igaz. A zenekar a színpadon rengeteget hibázott, elsősorban azért, mert zavarták őket a kamerák, főleg az, hogy az operatőröknek 10 percenként filmkazettát kellett cserélni. A közönség ebből semmit nem vett észre, akik pedig a VHS-t látták, egy tökéletes Queen produkciót kaptak.

©

A Hungarian Rhapsody főmenüje 5 perc híján 2 órás anyagot tartalmaz. Nemcsak a filmet újították fel teljes értékű képpel és hanggal, hanem a korábban érzékelhető technikai problémákat is kiiktatták, és természetesen telepakolták extrákkal, a film készítésének körülményeivel, a BBC dokumentumaival és más érdekességekkel.

hvg.hu: Akkor 26 év után a Queen Népstadion-koncertje végre behozza az árát?

H.L.: Valakinek biztosan. A kelet-európai forgalmazást annak idején 15 évre kaptuk meg: a jogok, így a Hungarian Rhapsody bevételei is, a zenekar tagjait és menedzsmentjét illetik.

H.E.: Nekem már akkor, 1986. július 27-én a Népstadionban behozta. Volt idő, amikor úgy éreztem, 10 millió ember van ellene, de azon az estén 76 ezer ember egyszerre akarta és megkapta a Queent.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Négy újabb áldozata van a járványnak, egy nap alatt 140-en gyógyultak meg

Négy újabb áldozata van a járványnak, egy nap alatt 140-en gyógyultak meg

Csütörtökön mutatják be az új Volkswagen Nivust

Csütörtökön mutatják be az új Volkswagen Nivust

Római kori mozaikpadlóra bukkantak egy olasz szőlőültetvény alatt

Római kori mozaikpadlóra bukkantak egy olasz szőlőültetvény alatt