Katonatiszt apját „helyezgették egyik helyről a másikra”, így ő Tolnán élte le első három évét, majd tízéves koráig Kaposvár következett. Az érettségit már Székesfehérvárott abszolválta, utána a Pécsi Tanárképző Főiskolán szerzett magyar–történelem szakos diplomát 1977-ben. Mivel megszerette a várost, „no meg ott volt a Jelenkor című folyóirat”, a végzés után is Pécsett maradt. Két év könyvtárosi munka és számos vers publikálása után szerkesztő lett a Jelenkornál. 1986-ban úgy döntött, mindent egy lapra, az írásra téve föl, szabadúszóként Budapestre költözik. Első verseskötete 1982-ben jelent meg. Az igazi áttörést és ismertséget az 1990-ben Sárbogárdi Jolán álnéven írt kisregénye hozta meg, azóta több novelláskötete, regénye is megjelent. Legnagyobb hatású közéleti szereplése az volt, amikor 2004-ben – tiltakozásul Döbrentei Kornél írószövetségi választmányi tag antiszemita beszéde miatt – bejelentette kilépését a Magyar Írószövetségből, amihez annyian csatlakoztak, hogy az „anyacég” kis híján belepusztult. A drámaíróként és -átíróként, illetve műfordítóként is sikeres szerző legújabb kötete, a Fülkefor és vidéke pár hét alatt bestseller lett.
A színésznő párjával, Bíró Krisztával Újlipótvárosban élő író, ha nem dolgozik, igyekszik a korábbi házasságából született három gyerekével „nem radikálisan kevesebb időt eltölteni, mint amennyit szeretne”. Nyaranta az Adrián pihen, illetve pihenne pár hetet, ha alkotói énjét ki tudná kapcsolni.
– Az ÉS-ben hétről hétre megjelenő Fülkefor-meséi alapján olybá tűnik, a közérzete megsínylette ugyan a kormányváltást, ám az ujjvégeiben kellemes bizsergés támadt.
– Nem vagyok hálás a centrális keráli erőtérnek azért, hogy témát ad hétről hétre, de úgy érzem, állampolgárként és íróként beszélnem kell erről a fülkeforradalmi helyzetről, arról, ahogy a Teljhatalom Zrt. maga alá gyűri az országot. Persze tárgy és téma az előző kormányok idején is volt bőven, írtam is „ilyesmiket”, igaz, nem egy formában és nem ilyen rendszeresen.

– Nem tart attól, hogy belecsúszva a napi politikába ez mégiscsak a perc művészete marad?
– Ezek a mesék a pamflet, a publicisztika, a glossza, az álmese határán vannak, én glosszatírának nevezem őket. Persze benne van a pakliban, hogy elmúlnak a perccel, az évekkel, a közeggel, amikről szólnak. Innen nézve: múljanak el minél előbb. Minden írásom ki van téve ennek a veszélynek, ha ez veszély, hisz folyton változó, regiszterkeverő, hétköznapi nyelvet használok.
– Műveinek közlését letiltotta a közszolgálati médiában. Ellenállói gesztusával egyszersmind elvágta a párbeszéd lehetőségét is a „kerál” oldalán állókkal?
– Az Orbánék által faliújsággá alakított közszolgálatisághoz – ez magától értetődő – semmi közöm. A párbeszéd lehetőségét pedig az einstandolók türelmetlensége és mohósága vágta el. A „most mi jövünk” grundhübrisze. Éltem a jogommal, hogy eldöntsem, hol publikálok, hol nem.
– Az írás, az ihletett percek az ön esetében valamilyen kitüntetett napszakhoz kötődnek, vagy afféle gyári munkásként blokkolóórával kezd és végez?
– Penzum és munkaidő nélkül nem lehet. Olykor elcsábulok a munkapad-íróasztal mellől ilyen-olyan felkérések miatt, de ez a mesterségemhez tartozik. Az a normális nap, amikor 10-től 6-ig ülök az íróasztalnál. Ott vagyok, hogy ha eszembe jut valami, akkor kéznél, a kezemnél legyek.
– Hogyan tájékozódik? Szüksége van az adrenalinszintje beállításához egy-két újságra?
– Követem a híreket, de ügyelek rá, hogy ne legyek függő, ne egye el az életemet.
– Mostanság inkább prózában szólal meg. Nem érzi ezt a költészet hűtlen elhagyásának?
– Nem hagytam el. Tán messzebb mentem a kályhámtól, merő kalandvágyból egyébként. Azért kezdtem prózát írni, hogy megtapasztaljam, milyen történetet írni, figurát teremteni. Mostanság is írok verset, járatom a kezem, készül egy könyv, az Őszológiai gyakorlatok, lehet, hogy évekig.
– Ha önön múlna, mi lenne az, amit egy 100 év múlva készülő nemzeti alaptantervbe Parti Nagy Lajos címszó alatt mindenképpen be kellene venni?
– Fogalmam sincs. Az utóbbi években, amíg tanszabadság volt Magyarországon, rendre fölbukkantam az érettségi tételek között. Hol verssel, színdarabbal, hol prózakötettel. De az nem vonz – persze, ahogy elnézem, nem is fenyeget –, hogy belenyomnak a kötelező tantervbe. Ilyen kötelezvényt csak gyanakvó, a polgárairól alattvalóként gondolkodó állam vezet be.
– És ha ön húzná ki azt a tételt, hogy mitől lesz „partinagyos” egy mű?
– Legföljebb azt tudnám hézagosan fölmondani, amit a kritika ír. Íróilag-nyelvileg a közötthelyzetekben, a határokon érzem jól magam, a tragikus és a komikus, a sírás és a nevetés határán. A valóság groteszkségével, abszurditásával nem tudok versenyezni. Szerintem én sültrealista vagyok.
– Figurái saját leleményei, vagy hús-vér emberekről mintázza őket?
– Százból talán egynek van nevesíthető előképe, de mire kész, az is merő fikció lesz, hisz minél készebb, annál erősebb a saját akarata, nyelve. Mert nem úgy van ám, hogy megírom őket, ahogy akarom! Sokkal inkább úgy, ahogy a nyelv, a nyelvük megengedi.
– Szövegei tobzódnak a napi dumákban. Társaságban is sziporkázik?
– Ott se bújok ki a bőrömből, de nem űzök sportot belőle. Egyszer egy humorfesztiválra kértek tőlem kifejezetten humoros írást. Nem tudtam megírni. Úgy nem lehet, hogy most valami „humorosat” írok. Ahogy véreset se, vagy a humornál maradva, nedveset. Ha a humor a konvenciók átlépéséből, ellentétek, másságok összeszikráztatásából, a nyelv szokatlanságaiból fakad, akkor nálam minden humoros. Meg tragikus. Nincs benne tréfa.
– Sűrűn foglalkoztatott író; díjakban szinte már az egész magyar irodalmat megkapta: József Attilától, Móricz Zsigmondon és Déryn át a Szép Ernő-díjig. Azért vannak anyagi gondjai?
– Mihez képest? Az biztos, hogy nagyon sokat kell dolgoznom, de hát kinek nem? A gyerekeinket fel kell nevelni. Olykor úgy érzem, erőn felül sok a munkám, ez persze jó. Az ország – és írótársaim – nagy részéhez képest már csak emiatt se panaszkodhatom.
– Népszerű író, de mennyire jó olvasóközönség?
– Sokkal kevesebbet olvasok, mint kéne. Ráadásul szeretek elkalandozva és lassan olvasni. Halmozódnak is a könyvek ágynál-asztalnál. Az egész napos munka után, mostanság, ha végképp folyik ki a szemem, éjfél után schnellben végigpörgetem az Eb aznapi, felvett meccseit.
– Ha már nem jelentkezik a Magyar mesékkel, értsük majd úgy, hogy virágzik a köztársaság?
– Értsük úgy. Szeretném, ha már a jövő héten úgy értenénk. De erre nem sok esélyt látok. Tehát írom továbbra is hétről hétre, ameddig bírom írói nyelvvel, cérnával. Fogalmam sincs, melyikünk húzza tovább, a fülkeforradalom vagy én.
DOBSZAY JÁNOS - KELEMEN ZOLTÁN