Daniil Trifonov – micsoda ujjak!
Pompásan egyesíti a spontaneitást a bámulatos technikával a 25 éves orosz virtuóz. A legendás argentin zongoraművész, Martha Argerich szerint billentésében tökéletesen keveredik a puha finomság a démonikus elemekkel. Trifonov öt nap alatt játszotta lemezre Liszt Ferenc koncertetűdjeit, a két cd-t most adta közre a Deutsche Grammophon, Transzcendentális címmel. A fiatalember öt éve megnyerte a Rubinstein-, majd néhány hétre rá a Csajkovszkij-versenyt, 2013-ban pedig a New York-i Carnegie Hall közönsége ünnepelte. Trifonov vízben is szokott gyakorolni, mert az ujjak félórányi víz alatti zongorázó mozgatása rugalmasabbá teszi a hátat, ami javítja a hangzás szépségét játék közben.

Daniil Trifonov
Alexander Ivanov
Benjamin Grosvenor – úton lenni
Előbb egy olcsó fish & chips étteremben szórakoztatta a vendégeket, majd hamarosan egy Mozart-zongoraversennyel lépett fel Londonban. Aztán a Királyi Zeneakadémián pallérozta tudását, Grosvenor 2011-ben nyitotta meg a BBC Proms koncertszériát Liszt Ferenc A-dúr versenyművével, majd Benjamin Britten zongoraversenyét is eljátszotta. Azóta járja a világot, és jelennek meg lemezei, az idén már a negyedik, ezúttal Mendelssohn, Franck, Liszt és Ravel darabjaival. A 24 éves Grosvenor nem gladiátortípus, kerüli a zenei versenyeket. Jorge Bolet kubai–amerikai zongorista szemléletét osztja, miszerint a komponisták hónapokig együtt élnek egy művel, az előadók viszont egy életen át, és közben olyasmit is felfedeznek benne, amit a szerző soha észre sem vett.

Benjamin Grosvenor
Operamania
Jan Lisiecki – korunk Mozartja
Zseniálisnak tartják Chopin-interpretációit. A lengyel származású, de kanadai születésű, 21 éves pianista játékát 2008-ban, alig 13 évesen agyondicsérték, amikor a lengyelországi Chopin-fesztiválon az f-moll zongoraversenyt adta elő. Azóta az előkelő „korunk Mozartja” címkét is ráragasztották, és koncertjeit a legnagyobbakéval, Polliniével, Michelangeliével, Zimermanéval mérik össze. Sajnálja, hogy manapság a legtöbb zenei versenyen tömegével adják elő Rachmaninov, Liszt és Prokofjev műveit, miközben kedvencét, Mozartot mellőzik. Szerinte nem a legjobb zenészt, hanem a perfekcionista előadót keresik mindenütt, aki bármit képes hibátlanul eljátszani, ez azonban Mozarthoz kevés.

Jan Lisiecki
AFP / Angelika Warmuth
Ránki Fülöp – az utód
Az egyik legnagyobb magyar pianistaígéret a pesti Zeneakadémia hallgatója, Jandó Jenő és Lantos István tanítványa. Korábban Becht Erika és Hambalkó Edit mellett zongoraművész szülei, Ránki Dezső és Klukon Edit is foglalkoztak vele, csakúgy, mint Dukay Barnabás zeneszerző, akivel többek között Bach-fúgákat elemeztek. A Ránki família sokat szerepel együtt, Mozart Hármasversenyét például többször is játszották. A 21 éves Ránki azt tartja küldetésének, hogy alig ismert darabokat mutasson be a közönségnek. Ilyen volt például Liszt fiatalkori, egytételes e-moll versenyműve, a Malédiction, amit a tavasszal adott elő.

Ránki Fülöp
MTI / Kallos Bea
Yuja Wang – mini a divat
Ha még rövidebb szoknyában jött volna ki a pódiumra, a Hollywood Bowl koncertrendezőinek meg kellett volna tiltaniuk a 18 év alatti zeneimádóknak, hogy felnőtt kísérő nélkül lépjenek a terembe – írta róla 2011-ben a Los Angeles Times zenekritikusa. A 29 éves kínai hölgy fütyült az illemre, mondván, „huszonéves vagyok, és e szerint öltözöm. Amikor 40 leszek, majd hosszú szoknyát viselek.” A Pekingben született őstehetség 6 évesen kezdett zongorázni, és 15 évesen már a philadelphiai Curtis Intézetben tanult. Európában először 2003-ban lépett fel, 2007-ben jött az áttörés, amikor Argerichet helyettesítette Bostonban. Tavaly a Berlini Filharmonikusokkal is koncertezett. Rendszerint ma is szűk ruhában lép pódiumra, ami kiemeli jó alakját.

Yuja Wang
AFP / Mandy Cheng