Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

A hat Oscar-díjra jelölt film a gyász feldolgozásáról szól, de a totális depresszió helyett briliáns érzékkel mutatja meg, hogy bármi történjék, az élet megy tovább. Ha a kis Affleck nem kap Oscart, nincs igazság.

Ha még mindig csak öt jelöltet állítanának a legjobb filmnek járó Oscar-díj kategóriájában, simán elmondhatnánk, hogy hosszú évek óta a legerősebb mezőnyből kellene választania az Akadémiának. A Kaliforniai álom rég nem látott csodával színezte be a csúfos 2016-os évet, a Holdfény szívszorítóan vezetett végig a felnövés minden szépségén és nehézségén, az Érkezés pedig úgy merült el egy közönségkedvenc zsánerben, hogy közben az emberiség legégetőbb problémáiról beszélt.

És akkor ott van A régi város, amely elsőre egy tipikus függetlenfilmes gyakorlatnak tűnik, egy szépen fényképezett, komolykodó családi drámáról, és ezt a skatulyát az érzelmekkel túltelített előzetes is csak megerősítette. Ehhez képest azt kell mondanom: rég láttam ennyire megrázóan életszerű, mégis meglepően fordulatos filmet.

Ha csak azt mondanám, hogy A régi város a gyászról szól, akkor egyrészt egy csomó embernek elvenném a kedvét a filmtől, másrészt elhallgatnám annak legnagyobb erényét. Az óceán partján fekvő városhoz méltóan kegyetlen hullámokban lesújtó gyász ugyanis itt magában hordozza a reményt is: egy kimondhatatlan tragédiával együtt lehet, sőt együtt kell élni, de el kell fogadni, hogy az élet megy tovább.

Kyle Chandler és Casey Affleck A régi város c. filmben
©

Amikor először találkozunk Lee-vel (Casey Affleck), az életét Boston közelében, gondnokként tengető magányos férfival, kifejezéstelen arca szinte komikus hatást kelt. Leordíthatja egy elégedetlen ügyfél, kocsmai bunyóba keveredhet, vagy szerelmet vallhat neki a nő, akinek épp a vécéjét pucolja, Lee fapofával távozik a helyszínről.

Mikor megtudja, hogy bátyja szívrohamot szenvedett, szülővárosába, Manchester-by-the-Sea-be siet, de Joe (a visszaemlékezésekben Kyle Chandler) meghal, mielőtt odaérne. Az orvosok hiába kezdenek nagy részvétnyilvánításokba, Lee-t elsősorban a logisztikai problémák kötik le: hogyan szállítják haza a holttestet, melyik temetkezési vállalkozóhoz érdemes fordulni? Első nagyobb érzelmi kitörésére addig kell várni, amíg megtudja: bátyja őt nevezte meg 16 éves fia, Patrick (Lucas Hedges) egyedüli gyámjának.

Mivel a családját elhagyó alkoholista anyjára semmiképp sem hagyná a fiút, a városból – ahol zenekara, csaja és egy rakás barátja van – pedig lehetetlen kiszakítani, Lee arra kényszerül, hogy egy időre otthagyja munkáját, és visszaköltözzön arra a helyre, amelyhez gyerekkori emlékei mellett egy olyan tragédia köti, amely végleg elválasztotta őt feleségétől (Michelle Williams).

Michelle Williams és Casey Affleck A régi város c. filmben
©

A film olyan tökéletes ritmusban bontja ki a múlt részleteit, hogy amikor már kezdenénk megérteni a karakterek motivációit, mindig jön egy flashback, amely felforgat mindent, amit addig éreztünk velük kapcsolatban. Nyilván nem fogom lelőni a poént, de a film központi jelenete, amely rendbe rakja az addig csak apró részletekből összerakható háttérsztorit, az elmúlt év legerősebb képsorait tartogatja, amit moziban láthattunk.

Nem véletlen, hogy A régi város hat Oscar-jelölésének mindegyike a legfontosabb kategóriákból való: a mindössze 8 és félmillió dollárból készült mozi amellett, hogy gyönyörűen realista, nem bíbelődik a technikai részletekkel, viszont a rendezés és a forgatókönyv (mindkettő Kenneth Lonergan érdeme), valamint a három főszereplő (Affleck, Hedges, Williams) annyira a maximumot nyújtják, hogy a tavaly januári Sundance-premier után sokáig első számú befutónak tűnt a legjobb film díjára is.

Most akkor már tuti Casey Affleck Oscar-díja, ugye?

Nem éppen. Viggo Mortensen (Captain Fantastic) és Andrew Garfield (A fegyvertelen katona) örülhet, hogy szóba került, de a másik két jelölt simán beelőzheti a hosszú hónapokig 100%-os győztesnek tartott kisebbik Affleck-tesót. Ryan Goslingnak (Kaliforniai álom) valamivel kevesebb esélye van, de nem tudhatjuk, mekkora a musical-láz most az Akadémiában. Viszont Denzel Washington (Fences) behúzta a színészek szakszervezete által odaítélt SAG-díjat a férfi főszereplők közt, a SAG-tagok és a színészi Oscarokról döntő akadémiai tagok közt pedig elég nagy az átfedés (már az öt jelölt is ugyanaz volt a két díjátadón) – szóval Washington bátran készülhet a harmadik szobrocskájára.

Hogy miért ez a visszaesés? Tavaly újra előszedték, hogy Afflecket 2010-ben két olyan nő is beperelte szexuális zaklatásért, akivel az I'm Still Here című filmen dolgozott együtt. Egyikük azt állította, hogy a beleegyezése nélkül bemászott mellé az ágyba a férfi, miközben ő aludt, a másik szerint pedig Affleck arra kényszerítette őt, hogy a hotelszobájában maradjon. Összesen 4,45 millió dollárra perelték a színészt, de mindkét ügyet elrendezték bíróságon kívül. Affleck azóta többször tagadta a vádakat, és elmondta: azért ment bele az alkuba, hogy mindenki élhesse tovább az életét.

Kenneth Lonergan nem egy sztárrendező ugyan, de egyre nagyobb az egyetértés abban, hogy nála jobban ma senki sem ír emberi drámákról. Színházi munkásságát meglepő módon először a Csak egy kis pánik című film kedvéért szüneteltette: a saját ötletéből írt forgatókönyvet a De Niro-komédia mindkét részéhez. Forgatókönyvíróként később Scorsesének is bedolgozott, a New York bandáiért Oscarra is jelölték.

Casey Affleck és Kenneth Lonergan A régi város c. film forgatásán
©

De valódi hangját a rendezői karrierje során ismerhettük meg. A Mark Ruffalo és Laura Linney főszereplésével készült, egyszerűen két testvér kapcsolatáról szóló 2000-es Számíthatsz rám forgatókönyvéért egyből Oscarra is jelölték, de a 11 év kihagyás után elkészült második rendezése, a busztragédiát feldolgozó Margaret is kritikai siker volt. Utóbbi forgatásán találkozott Matt Damonnal, aki eredetileg rendezte volna A régi várost, majd főszereplő lett volna, de végül csak producerként maradt a projektben – egy Oscar-jelölés így is jutott neki.

Sok kőkemény drámaíró társával ellentétben azonban Lonergannek a humora is a helyén van: amikor a fiúk a Star Trekről vitatkoznak néhány órával Patrick apjának halála után, vagy amikor a srác megkéri a csevegésre totálisan alkalmatlan Lee-t, hogy tartsa szóval barátnője anyját, amíg ők a lány szobájában végzik a dolgukat, mind olyan apró momentumok, amelyek legalább annyira életszerűen csempésznek egy kis könnyedséget a sztoriba, mint a súlyosabb témák.

De ami talán a legnagyobb érdeme Lonergan filmjének: A régi város minden percében benne van az érzelmi manipuláció lehetősége, de ezt a rendező olyan gyönyörű tudatossággal kerüli, hogy hiába diktálná a sztori, hogy depresszív hangulatban hagyjuk el a mozit, inkább a felszabadító és életigenlő elemei uralkodnak el rajtunk.

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Ausztrália azt kéri, hagyják el az országot a külföldiek

Ausztrália azt kéri, hagyják el az országot a külföldiek

Milliárdokat von el a kormány a pártoktól, a bankoktól és a multiktól a járvány elleni védekezéshez

Milliárdokat von el a kormány a pártoktól, a bankoktól és a multiktól a járvány elleni védekezéshez

Folyik az orrom és köhögök: most akkor koronavírusos vagyok?

Folyik az orrom és köhögök: most akkor koronavírusos vagyok?