Steve Carell az orgazmus után azonnal hippivé változik, Ralph Fiennes feltesz egy Stones-lemezt, és a medencéig meg sem áll az extázistól, a Magic Mike táncosa pedig egy kisboltból is sztriptízbárt csinál. A zene és film kapcsolatával foglalkozó sorozatunk, a Sound & Vison új részében nem a legjobban kivitelezett, hanem a legemlékezetesebb táncmozdulatokat díjaztuk.
Bicsérdi Ádám - Bodnár Zsolt
A Kaliforniai álom újra eszünkbe juttatta, hogy a táncjelenetek is bírhatnak fontos jelentéssel a filmekben, még akkor is (sőt, főleg akkor), ha nem profi táncosok tökéletesre csiszolt mozdulatait látjuk. Épp ezért ezen a listán nem a precizitást, hanem a szellemességet, a drámaiságot, a filmben betöltött dramaturgiai szerepet értékeltük, ezért maradhattak le olyan filmek, mint a Step Up-sorozat részei, vagy a Footloose.
De akkor nézzük a filmzenék, soundtrackek és betétdalok után az ezredfoduló utáni legjobb táncjeleneteket, szigorúan szubjektív összeállításunkban.
15. Igazából szerelem (Love Actually, 2003)
Megszólal a rádióban a Jump (For My Love) és Hugh Grant kis csípőrázás után végigtáncolja a Downing Street 10-et (legalábbis az azt idéző díszletet). Ebben a jelenetben minden benne van, amiért ezt filmet csak gyűlölni vagy imádni lehet, és ne feledjük, valószínűleg a hamarosan érkező folytatásból sem fog kimaradni a tánc.
14. Doctor Parnassus és a képzelet birodalma (The Imaginarium of Doctor Parnassus, 2009)
Az ex-python Terry Gilliam szokás szerint szürreális filmjének korabeli PR-ját elvitte a tény, hogy ez volt Heath Ledger utolsó filmszerepe – az idő múlásával viszont egyre inkább felértékelődik maga a film, amelyben egy különc vándorszínház vezetője elveszít egy fogadást az ördöggel, ezért három napon belül az övé lesz Parnassus 16 éves lányának lelke.
Persze egy tánc után kiderül, hogy a Mr. Nick formájában megjelenő Sátán nem is a győzelem érdekli, hanem maga az ördögi játszma. Tom Waits és Lily Cole tangója (Mychael és Jeff Danna csodás szerzeményére) önmagában bizonyítja, hogy Gilliam őrültségeinek helye van a filmvásznon.
13. Grindhouse: Halálbiztos (Death Proof, 2007)
Ha nem ragaszkodnánk a 2000-es határhoz, akkor egyértelműen uralná az élmezőnyt Quentin Tarantino, elég csak a Kutyaszorítóbanés a Ponyvaregényikonikus képsoraira gondolni. Szerencsére az ezredforduló után sem hagyta el jó szokását, és a legkevésbé jónak (a rossztól azért fényévekre van) tartott filmjébe is beletuszkolt egy táncot – öltáncot, méghozzá. Ráadásul szintén egy elvesztett fogadás előzi meg a jelenetet.
A Kaszkadőr Mike-ként remeklő Kurt Russellnek sok dolga nincs, csak élvezni Arlene (Vanessa Ferlito) mozdulatait a Coasters doo-wop-slágerére.
12. Liza, a rókatündér (2015)
Kifejezetten pozitív üzenete volt a magyar filmek alacsony nézettségén kesergő jelenben, amikor Ujj Mészáros Károly különc mozija több hétig beszédtémát szolgáltatott, amiben nem kis szerepe volt a film ügyes kampányának, amit Tövisházi Ambrus zenéjére illetve Balsai Móni és David Sakurai táncára hegyeztek ki. Mit mondhatnánk még? Dánsz-dánsz háb a gud tájm!
11. Blue Valentine (2010)
Ryan Gosling nem csak a Kaliforniai álomban énekelt romantikus dalokat, sőt, ebben a filmben csak még jobban összetörte a szíveket. De azért volt felszabadult pillanat is a történetben, például amikor Gosling ukulelézésére Michelle Williams perdült táncra.
10. A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street, 2013)
Bár Jordan (Leonardo DiCaprio) és Naomi (Margot Robbie) esküvője eleinte meglepően hasonlít egy – ugyan puccos, de – hagyományos esküvőre, hamar átveszik az uralmat a szerek. Martin Scorsese és stábja zenei (Robbie Robertsonnak sokat köszönhet a rendezőlegenda) zsenialitását jelzi, hogy az elegáns Goldfingerből egy pillanat alatt kúszunk át Sir Mix-A-Lot Baby Got Backjébe, majd a Pretty Thing című ősi rock and roll dalba, amelyre végül DiCaprio olyan táncot lejt, ami már-már a fizika törvényeinek határát feszegeti.
9. Napos oldal (Silver Linings Playbook, 2012)
A David O. Russell-féle Jennifer Lawrence-trilógia első darabjának (később: Amerikai botrány, Joy) központi szála a tánc: Tiffany (Lawrence) felajánlja a pszichiátriáról frissen kiengedett, bipoláris Patnek (Bradley Cooper), hogy segít neki visszaszerezni a feleségét, ha a férfi benevez vele egy táncversenyre.
Már a koreográfiát gyakorló jelenetek őrült szórakozást ígértek (főleg, amikor Chris Tucker pszichiátriáról szökött karaktere is csatlakozik), de persze a végén jön az eufória: a Stevie Wonderből White Stripes-ba, majd a West Side Story egyik dalának jazzváltozatába forduló versenyszám.
8. Trópusi vihar (Tropic Thunder, 2008)
Elképzelhető, hogy többségben voltak, akik Ben Stiller eszement háborús szatírája után a moziból hazaérve még nem tudták, hogy Tom Cruise volt az, akinek a jelenetein leghangosabban nevettek. Les Grossman filmproducer karakterét egy kövérítő jelmez, két óriási műkéz, egy kopaszító maszk és rengeteg szőr segítségével hozta létre a filmsztár, aki több producer-ismerősét gyúrta egybe felejthetetlen alakításában.
Ha az emlékezetes kirohanása nem lett volna elég, a végefőcím alatt is az ő hihetetlen mozdulatait égették a retinánkba – és hogy még kényelmetlenebbül érezzük magunkat, az egész egy Ludacris-számra történt.
7. Fekete hattyú (Black Swan, 2010)
Darren Aronofsky pszichothrillere természetesen nem egy táncjelenetet adott a filmtörténet legjavának – a tökéletességre törekvő, de rémálmokra találó Nina (Natalie Portman) a Fehér hattyú szerepében, míg a rejtélyes Lily (Mila Kunis) Fekete hattyúként igyekszik nevet szerezni magának a New York-i balett-szcénában.
A sztorit nem spoilereznénk el, legyen elég Csajkovszkij és Clint Mansell tökéletes zenéje, és az alakítás, ami meghozta Natalie Portmannek az Oscart.
6. A 40 éves szűz (The 40 Year-Old Virgin, 2005)
Az évezred egyik első okos vígjátéka, amelyben tényleg szórakoztató színészek bizonyíthattak, és ahol a mellékszereplőket sem csak kellékként használták. A rendező, Judd Apatow azonban nagyon sokáig szenvedett, hogy fejezze be a történetet, míg aztán valaki felvetette: mi lenne, ha a főszereplő Steve Carrell énekelne? Az első tesztvetítésen aztán kiderült, az őrült hippiségbe torkolló befejezés telitalálat volt.
5. Magic Mike XXL (2015)
A filmezéstől visszavonuló, majd a kamera mögé idén azért mégiscsak visszatérő (várjuk is a Logan Luckyt) Steven Soderbergh 2012-ben ledobta a férfisztriptíz-bombát, többek közt Channing Tatummel és Matthew McConaughey-jel, úgyhogy utódjának már csak fel kellett venni a vonalat: a 2015-ös Magic Mike XXL nem is lett bukás, még ha a McConaughey ki is maradt a buliból.
Átvették viszont az irányítást az első film mellékszereplői: Joe Manganiello (vagyis a nem túl sejtelmes nevű Big Dick Richie) azonban nem a színpadon, hanem egy benzinkút shopjában adta elő legemlékezetesebb szólóját.
4. Mommy (2014)
Céline Dion, nemzeti kincs! – mondja a kanadai film egyik főszereplője ebben a részletben, és nehéz is lenne ezzel az állítással vitatkozni, elnézve a fenyegetően forró táncot a popsztár egyik legnagyobb francia nyelvű slágerére (On ne change pas). Tanulság: még egy unalmasnak induló otthoni vacsora is torkollhat ekkora buliba, ha a megfelelő számot indítjuk el.
3. Ex Machina (2015)
Őszintén, mi sem gondoltuk, hogy egy sci-fi kerül majd a tánclista dobogójára, de Alex Garland filmje épp azzal a közvetlenségével vette le a lábáról a közönséget, ami Oscar Isaac váratlan, önfeledt mozdulataiból is árad.
De nem 2016-ot írtunk volna, ha tavaly nem lesz az egészből Twitter-szenzáció: egy szemfüles felhasználó elkezdett más-más zenéket keverni a jelenet alá, természetesen zseniális eredménnyel.
2. Vakító napfényben (A Bigger Splash, 2016)
- You produced this? - Christ, no! I was 16.
A poptörténeti kiselőadás után Ralph Fiennesban valami rég elfelejtett gát szabadul fel, elnézve a megmagyarázhatatlanul vicces mozdulatait. A jelenetben a lemezjátszó tűjének közelijétől a széltől meglobbanó ingen keresztül egészen Dakota Johnson lebegéséig minden beállítás csak azt szolgálja, hogy ebben a pár percben eszement jól érezzük magunkat. Ahogy a videó leírása fogalmaz: Ralph Fiennes+The Rolling Stones=Movie magic.
1. A család kicsi kincse (Little Miss Sunshine, 2006)
A fentebb bemutatott jelenetek többsége vagy drámaiságuk, vagy a humoruk miatt került fel a listára, de az elég ritka, hogy egy film táncbetéte mindkét kritériumnak megfeleljen. Az évezred eddig legjobb családi mozija enélkül a befejezés nélkül is kimagasló alkotásnak számítana, de ezzel a jelenettel vált csak igazán klasszikussá.
Az egész részlet – ahogy a szám is mondja – „superfreak” a kislányok szépségversenyén a színpadon trollkodó famíliával, de nézőként mi is ugyanúgy érzünk ezek után, mint a performansz végén felordító rocker.
Napokig nem tudunk szabadulni tőlük, lázasan keressük őket a YouTube-on - bár az új évezredben már nem akkora divat slágereket írni filmekhez, azért így is nagy nevek nyújtottak emlékezeteset ebben a műfajban. Björk, Beck vagy Eminem írta a legjobb számot? A Sound & Vision sorozat 4. részéből kiderül.
Miért vett meg egy nagy múltú, de veszteséges üzletláncot? Mit kellene csinálni ahhoz, hogy ne legyen méregdrága egy croissant? Mi a legnagyobb baj azzal, hogy a Balatonon még mindig ugyanúgy sütik a lángost? És miért nem érdemes mindenkinek akciózni a tejfölt? Andrejszki Richárddal, a Chef Market tulajdonosával beszélgettünk annak kapcsán, hogy cége a Culinaris új tulajdonosa lett.
„Közelebb vagyunk hozzád, mint a saját nyaki vénád. Vésd ezt a fejedbe” – mondták az izraeli titkosszolgálat ügynökei abban az akcióban, amely iráni katonai vezetők megfélemlítésére irányult.