Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"aef25c2f-286b-469f-9334-0cce125cecc2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csaba annak idején Kásler Miklóst követte a poszton.","shortLead":"Polgár Csaba annak idején Kásler Miklóst követte a poszton.","id":"20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-sandor-belugyminiszter-polgar-csaba-foigazgato-megbizas-visszavonasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef25c2f-286b-469f-9334-0cce125cecc2.jpg","index":0,"item":"4f85f561-06fd-4936-ad97-55d4f9742965","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-sandor-belugyminiszter-polgar-csaba-foigazgato-megbizas-visszavonasa-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 13:44","title":"Pintér Sándor indoklás nélkül kirúgta az Országos Onkológiai Intézet főigazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","shortLead":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","id":"20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5.jpg","index":0,"item":"570d4fd8-82d8-4b21-bce9-113fa7d7c715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","timestamp":"2025. január. 29. 08:17","title":"Jogosítvány nélküli autóst kergettek Debrecenben a rendőrök – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki a férje. De elég-e egy bátor alakítás az üdvösséghez? ","shortLead":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki...","id":"20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406.jpg","index":0,"item":"440a06ae-84a7-405e-8c51-5b8f616c41bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","timestamp":"2025. január. 30. 17:44","title":"Kamaty & Lefety – kritika Nicole Kidman erotikus drámájáról, a Jókislányról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz, sajnos”.","shortLead":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz...","id":"20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e.jpg","index":0,"item":"54a4bf12-7c26-4106-b6ea-66dc7d1a7273","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","timestamp":"2025. január. 29. 13:31","title":"Szász Júlia Vidnyánszky Attiláról: „A balesetet követően nem beszéltünk egymással”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","shortLead":"A gazdasági miniszter szerint Németország alapvető strukturális problémákkal küzd.","id":"20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0e2272f-9310-4ad7-9016-90b3736c25da.jpg","index":0,"item":"eaa0aef8-b420-4715-97ff-bd893151f241","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nemetorszag-gazdasag-kormany-prognozis","timestamp":"2025. január. 29. 16:06","title":"Nekünk sem jó hír: borúsabb képet festett a német gazdaságról a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Svájci-luxemburgi-magyar cégháló mögött veszti el közpénz jellegét a jegybanki alapítványi vagyon.","shortLead":"Svájci-luxemburgi-magyar cégháló mögött veszti el közpénz jellegét a jegybanki alapítványi vagyon.","id":"20250129_luxusingatlan-MNB-alapitvany-padme","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/431644e7-90df-4392-b24e-7db6d44321fe.jpg","index":0,"item":"10f1e16c-1184-4648-a6fd-12b17b5ea73b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_luxusingatlan-MNB-alapitvany-padme","timestamp":"2025. január. 29. 08:35","title":"Külföldi luxusingatlanokba is átkerült pénz az MNB alapítványából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az esélyünk a lottóötösre persze ugyanakkora, mint bármely más kombinációval, de az első öt számmal elért telitalálattal biztosan be kéne mennünk hétfőn is dolgozni.","shortLead":"Az esélyünk a lottóötösre persze ugyanakkora, mint bármely más kombinációval, de az első öt számmal elért...","id":"20250130_otos-lotto-sorsolas-leggyakoribb-szamok-12345-esely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"e370c24b-a5b8-48f1-a009-24e6f17f5d80","keywords":null,"link":"/elet/20250130_otos-lotto-sorsolas-leggyakoribb-szamok-12345-esely","timestamp":"2025. január. 30. 05:01","title":"Nagy lenne a koppanás, ha kihúznák a lottón, hogy 1,2,3,4,5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68456b5f-2d6b-455d-adee-44f8edce3eb9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lampert Benedek ezúttal az Endurance nevű hajó, valamint annak utolsó expedícióját örökítette meg új képein a jól ismert kockák és figurák segítségével.","shortLead":"Lampert Benedek ezúttal az Endurance nevű hajó, valamint annak utolsó expedícióját örökítette meg új képein a jól...","id":"20250130_lampert-benedek-lego-fotos-endurance-hajo-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68456b5f-2d6b-455d-adee-44f8edce3eb9.jpg","index":0,"item":"c478901d-5f07-43f1-9c69-ec389f16a791","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_lampert-benedek-lego-fotos-endurance-hajo-jatek","timestamp":"2025. január. 30. 08:03","title":"110 éves expedíció és egy elsüllyedt hajó elevenedik meg a legós fotózás magyar mesterének új képein","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Az egyik felem román, a másik – a jobbik részem – cigány. Ezzel szoktam heccelni a rasszistákat” – indítja előadását Mihaela Drăgan az I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztiválon, amely roma hősökről szóló monodrámákat vonultatott fel. Az egyszemélyes show-kon keresztül bepillantást nyerhetünk abba, hogyan élték meg a színésznők saját roma identitásukat, hogyan küzdöttek meg a világ számos pontján a roma nőkkel kapcsolatos sztereotípiákkal, és azzal, hogy folyton szabadkozniuk kell az eredményeikért.
A monodráma kegyetlen műfaj, nem ad lehetőséget semmilyen alibire, mert egyetlen embernek kell komplex történeteket, szereplőket megmutatnia. A fesztivál célja az volt, hogy olyan roma nőket mutassanak be, akik aktívak, döntésre képesek, s a legkevésbé sem akarnak leszegett fejjel bocsánatot kérni, amiért léteznek. Alina Șerban Felelősségem tudatában kijelentem című előadása nem először járt magyar színpadon: a 2011-es Kortárs Drámafesztiválon már bemutatta a hazai közönségnek, igaz, akkor még egy másik verzióban.
A Bukaresten született, ma már Londonban élő színésznő a saját naplórészletei, fotói segítségével vezet körbe minket eddigi életében: a Jacko-rajongó kistinédzser családját kilakoltatják, mindannyian a „cigánygettóba” kerülnek. A mindennapi, természetes helyzetek is bonyolulttá válnak: Alina fürödni például csak az egyik barátnőjénél tud, de megalázó hazavinnie az első barátját is. Apja meghal, az anyja börtönbe kerül, ő pedig bekerül a román szociális ellátórendszerbe. Innentől kezdve hosszú és fájdalmas út vezetett ahhoz, hogy mára már büszke, önálló művész legyen. Előadása mégsem szenvedéstörténet – úgy facsarja a szívünket, hogy közben kövér, hangos roma nagybácsik esetlen megszólalásaival nevettet is. Az viszont, amit önmagában hordoz, nem csak róla szól, hanem minden roma nőről, mert bárhová is mennek a világon, örökké bizonygatniuk kell, hogy a képességeik vezették oda őket - ezt már az előadás utáni közönségtalálkozón mondja. „Tudom, hogy a történetemet érdemes elmesélni: nem azért, mert én mesélem, vagy, mert az enyém. Hanem mert elmondatlan és szükséges.”
Alina Serban a Felelősségem tudatában kijelentem című előadásban
Vincze Alina
Az út döcögősen indult. Mikor eldöntötte, hogy színész lesz, és bekerült az egyetemre, állandóan csalódások érték: „rájöttem, hogy hú, ezek az emberek művészek, balettoznak, hegedülnek. Irodalomkritikusok, meg híres emberei gyerekei. Én a legkevésbé sem éreztem magam művésznek. Az első színészvizsgám nagyon fájdalmas volt, ugyanis meg kellett mutatnom, hogyan viselkedek a szobámban. Ekkor 19 éves voltam, és egészen 21 éves koromig nem volt saját szobám.”
Később, Alina lehetőséget kapott, hogy New Yorkban tanuljon egy félévig. „Végre valaki más lehettem. Megnézhettem, elegendő-e, hogyha a lehető legtöbbet nyújtom.” A színművészetin állandóan azt kérdezgették tőle, milyen típusú művész akar lenni? Milyen típusú művészetet szeretne csinálni? És akkor elkezdett másfajta kérdéseket feltenni magának, például: milyen társadalomban szeretne élni? Alina elmeséli, számtalanszor kérdőjelezték meg a művészetében, London lerombolta, majd felépítette.
Meséli, hogy miután az előadásának híre ment, nagyon sok roma művész lett roma – ami szerinte rendben van, pozitív hatásként fogja fel, bár hozzáteszi, hogy ezek a színészek nem minden esetben élték meg a saját roma identitásukat, nem tapasztalták meg azokat a dolgokat, amitől hitelesen beszélhetnének erről. A Felelősségem… végén Alina a szobájában fekve felidézi, egyszer a taxisofőr így köszönt el tőle: ’örülök, hogy megismerhettem, még sosem találkoztam roma lánnyal’. „Köszönöm uram. A roma azt jelenti, ember” - válaszolta.
Az elutasító magatartás még ma is jelen van
Dijana Pavlović nem a saját, hanem Mariella Mehr emlékeit, publikációit vette kölcsön Beszélj, életem című előadásához. A svájci, jeniseket célzó népirtás, mely 1926-tól egészen 1973-ig tartott, csak kevéssé ismert. A Pro Juventute segélyszerv akciója egyszerűen elvette a csecsemőket roma anyjuktól, hogy azokból átnevelés – pszichiátriai kényszergyógykezelés, vagy elektrosokk - révén „jó” polgárokat neveljen, olyanokat, akiket könnyen lehet beilleszteni a többségi társadalomba. Emellett jellemző volt a kényszersterilizálás is. Mehr 1947-ben született, a nevelőintézetekben, otthonokban átélt borzalmakról szóló könyve magyarul is megjelent Kőkorszak címmel. Pavlović, az Olaszországban élő művész 13 éves koráig a szocialista Jugoszláviában élt – a fiatalkorát mély büszkeség jellemezte. Később azonban borzasztó nyomorba kerültek.
Dijana azért dolgozta fel Mehr történetét, mert úgy véli, a romákkal szemben tanúsított elutasító magatartás még ma is jelen van, még a civilizált társadalmakban is. Előadásában a feljegyzésekből játszik – ott vagyunk az intézetben, Mariella ágya mellett, a fájdalmas kiáltások miatt rendre felszisszen a tehetetlen közönség.
Dijana Pavlovic a Beszélj, életem című előadásban
Vincze Alina
„Mikor a romákról beszélünk, a másságról beszélünk. Ma Olaszországban, ahol a bevándorláskérdésben nagyon sok középen és baloldalon lévő párt a maximális elfogadást propagálja, a romákkal szemben teljesen elutasítóak. Megtörtént a holokauszt, elvileg levontuk belőle a tanulságot" - mondja a színésznő. „A romák mégis félelmet jelentettek sokak számára. A rendorientált helyeken egyszerűen nem megtűrhető a roma közösség a maga életvitelével. A mai napig el kell tüntetni őket a látómezőből. A globalizáció világában, - ahol tulajdonképpen nem sokban különbözünk, hisz mindannyian fogyasztók vagyunk – az, hogy valaki másképp él vagy másképp vélekedik a halálról, még mindig nem elfogadható."
„A holokauszt után egy normális állampolgár nem engedheti meg magának az antiszemitizmust – ezzel szemben a roma holokauszt feltáratlan, így nincs is megfelelően ápolt emlékezetkultúrája” - hangzik el a közönségtalálkozón. Pavlović szerint az érzékenyítést már hamarabb el kellett volna kezdeni: a roma értelmiségiek erős jelenléte az európai porondon segíthetne abban, hogy a közbeszédben megjelenjen a roma holokauszt. Fontos, hogy ők összefogjanak, hiszen csak így lehet „mainstream” a dolog.
Mihaela Drăgan bukaresti színésznő arra keresi a választ (a n)ő beszél című előadásában, hogy mit élnek át azok a roma nők, akiket belekényszerítenek a korai házasságba – s arra, hogy a roma közösség hagyományai vagy a szabad választás tesz-e boldogabbá egy fiatal lányt. Drăgan nem ítélkezik, nem akarja megmondani a tutit, csupán közvetít: négy roma nővel készített interjút, így mutatja be élettapasztalataikat és fájdalmaikat. Mihaela meglepően intim kontextusban mesél a lányokról, akik a korai házasság elől különbözően próbáltak menekülni: az egyik lány például inkább egy vallási közösséget, egy másik az öngyilkosságot választotta. Ő tanulni szeretett volna, de már betöltötte a 15. életévét (azaz házasodó korba lépett), ezért a férjhez menetel helyett inkább eldobta magától az életet, utolsó mondatát pedig a falra írta: „Az iskola én vagyok”.
Mihaela Dragan és Balogh Gusztáv az (a n)ő beszél című előadásban
Vincze Alina
De ott a cigánylány, aki egy holland drogdílerbe lett szerelmes, s az mit sem törődött a lány érzéseivel – helyette egzotikumként tekintett rá, a barátainak is egyfajta kiállítási tárgyként mutogatta. Vagy az asszony, akinek imádott férje korán meghal, s ő a sírba követte. Még a folyosón mesélik, hogy Drăgan alapította meg a Giuvlipen nevű, a roma nőkről szóló darabokat játszó színtársulatot. A színésznő szerint a roma nőket rendszerint hiperszexualizált, áldozati szerepben mutatják be, ő maga pedig azért küzd, hogy a roma nőkkel kapcsolatos sztereotípiákat ledöntse.