Tetszett a cikk?

A Gyűrűk Urára, a Harry Potterre vagy a Csillagok háborújára csak ritkán gondolunk úgy, hogy ezek tanmesék lennének, pedig van egy afféle beavatási jellegük is. A fantasy filmek felkészítik a fiatal nézőiket a felnőtté válásra, a társadalmi beilleszkedésre. A hvg.hu filmes műfajokat bemutató sorozatának 6. részében Kránicz Bence filmesztéta és Lichter Péter filmrendező segítségével a fantasztikus filmek univerzumába hoppanálunk.

Videoesszé? Az meg micsoda?
A videoesszék viszonylag új műfajnak számítanak, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt mostanra már egyes fesztiválokon is kapnak külön szekciót. A hvg.hu tízrészes videoesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A szövegek Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve, a videók oktatási anyagoknak minősülnek. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.
Friss cikkek a témában

Az egyik legnépszerrűbb filmes műfajnak számít a fantasy, amelynek valószínűleg az az oka, hogy az egész család, felnőttek és gyerekek egyaránt megtalálják benne a maguk számára élvezetet nyújtó elemeket. Mégis alapvetően egy ifjúságot megcélzó zsánerről van szó, gondoljunk csak korunk legtöbbet emlegetett fantasztikus filmjeire, a Harry Potterre, A Gyűrűk Urára és a Csillagok háborújára.

"Ez a három filmsorozat nagyon hasonló dramaturgiát követ: a gyengének, kiszolgáltatottnak, jelentéktelennek tűnő, gyerekkorú (Harry Potter) vagy gyerek testű (A Gyűrűk Ura) főhős megismer egy másik, tágasabb és veszélyesebb világot, ha úgy tetszik, a felnőttek világát. Ott kiderül róla, hogy meg tudja állni a helyét, és szimbolikus (A Gyűrűk Ura) vagy konkrét értelemben (Harry Potter, Csillagok háborúja) maga is felnő, felkészítve a gyerek és ifjúsági célközönséget is a felnőtté válásra, a felelősségvállalásra, a társadalomba való beilleszkedésre" - mondja Kránicz Bence.

A fantasztikus filmek persze, elsősorban hollywoodi (szuper)produkciók, mivel általában sok pénz kell az előállításukhoz, ezért készült a jóval kevesebből gazdálkodó európai filmgyártásban kevesebb fantasy, sci-fi vagy szuperhősfilm is. A filmesztéta szerint az európai filmes hagyományok sem éppen a fantasyknek kövezték ki az utat, mert az olasz neorealizmus, majd az európai modernizmusok után a realisztikus történetekhez húzó művészfilmes stílusok voltak inkább népszerűek. "Ez pedig így együtt mind a fantasztikum leértékeléséhez vezetett a kontinensen."

Mégsem maradt teljesen fantasztikum nélkül Európa, sőt Magyarország sem. Az animáció területén Kránicz Bence szerint fontos munkák készültek a műfajban; ide sorolhatók például Jankovics Marcell egész estés alkotásai, a János vitéz vagy a Fehérlófia.

Fantasztikus-romantikus hibridek

"A nyolcvanas évektől kezdve Hollywoodot is a posztmodern film uralja, ami részben a határok elmosásáról, a hibriditásról szól, műfaji értelemben is", ezért a huszadik század végétől kezdődően sok olyan fantasy is született, amelyekben a fantasztikum átszűrűdik más műfajokba.

Erre jó példa A herceg menyasszonya című Rob Reiner-film is. "Van egy realisztikus kerettörténete - mondja Kránicz -, amelyben a nagyapa mesét olvas az unokájának. Így az elbeszélés felhívja a figyelmet saját meseiségére, arra, hogy azért olvasunk és nézünk meséket, hogy másik világokba kerüljünk át. Az megint egy másik kérdés, hogy A herceg menyasszonyának mesei világán belül is akadnak karakterek, akik furcsán, mesehősökhöz képest szokatlanul viselkednek, így például a folyton bosszúra készülő, mégis komikus figuraként feltűnő Inigo Montoya."

Hibrid alműfajoknak számítanak a fantasztikus romantikus vígjátékok is (mint a Ház a tónál, a Mi kell a nőnek, a Ha eljön Joe Black), amelyeknek vannak ugyan előfutárai a filmtörténetben (például a Jennie portréja, vagy A kísértet és Mrs. Muir), de az tény, hogy "az ilyen jellegű határátlépések gyakoribbá váltak a 80-as évektől kezdve."

"Ez azzal is összefügg, hogy a technikai fejlődésnek, a digitális képalkotásnak köszönhetően a fantasztikus műfajok egyre inkább Hollywood legnépszerűbb, legtöbb bevételt hozó filmjeit adták."

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Csatlós Hanna Kult

Egy dolog képes gyilkosság nélkül is halálra rémíteni, a világjárvány – Filmes kisokos a hvg.hu-n

Korunk melyik nagy filmrendezője tudott Hitchcock nyomába érni? Létezik thriller gyilkosság nélkül? És vajon a magyar alkotók mennyire tudnak ráérezni a feszült idegállapotra? A hvg.hu 10 részes videoesszé-sorozatában Lichter Péter filmrendező, filmesztéta jóvoltából ötperces gyorstalpalókat kapunk a meghatározó filmes műfajokból – ezúttal a nézőt elárasztó feszültség és a fenyegetettség érzése van napirenden.

Csatlós Hanna Kult

A legelvetemültebb bűnözőt is meg tudjuk szeretni - Filmes kisokos a hvg.hu-n

"A gengszternek vesznie kell, de az azt kitermelő bűnös világ és hazug társadalmi rendszer a helyén marad" - áll a hvg.hu 10 részes videoesszé sorozatának legújabb epizódjában, amely az alvilág mélységes bugyraiba vezető gengszterfilmekkel foglalkozik. Minden héten egy-egy ötperces gyorstalpalót adunk a meghatározó filmes műfajokból - ezúttal maffiózóknak, bankrablóknak és szerelmes bűnözőknek szurkolunk Lichter Péter filmrendező, filmesztéta jóvoltából.