szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Muhi András Veiszer Alindával beszélgetett a hazai filmszakmáról, bírálta az Oscar-díjra nevezett Blokád című filmet, és arról is szót ejtett, hogy ő melyik alkotásnak adott volna esélyt helyette.

„Folyamatosan pályázom, zsinórban 70 pályázatomat dobtak ki. Van indoklás, de nem szoktam elolvasni ezeket az egy-két soros leveleket, nem vagyok kíváncsi rájuk” – jelentette ki Muhi András filmproducer Veiszer Alinda műsorában. Az interjút a Telex szemlézte, a beszélgetést ide kattintva lehet megtekinteni.

A producer úgy döntött, egy időre búcsút is vesz a szakmától, aminek, mint mondja, kultúrpolitikai okai vannak. Pedig Muhi szerint az idei év erősnek számít a magyar film szempontjából. Példaként egy Kodály-dokumentumfilmet említ, valamint a Sundance fesztivál versenyprogramjába is bekerülő Szelíd, a Vilmányi Bennett főszereplésével készült, nemrég bemutatott Larry, az Átjáróház és az Elfogy a levegő című filmeket sorolta még fel.

Szerinte a filmszakmában az „ősbűnt” 2010-ben követték el. A Mozgókép Alapítványt a földdel tették egyenlővé, a filmügyi kormánybiztosnak kinevezett Andy Vajna pedig azzal, hogy nem támogatta a külföldi koprodukciókat, elvágta a producereket Európától, így a magyar filmesek kiestek az európai vérkeringésből. Bár az első Orbán kormány idején sem volt ideális a helyzet, Vajna hatására mostanra megszűnt a filmes szakmai közélet.

Muhinak az Oscar-díjra nevezett Blokád című filmről is megvan a véleménye. Nem csak a politikai felhangok miatt tartja aggályosnak, hanem úgy véli, filmként sincs rendben. Mint mondja, korábban az volt a szokás a szakmában, hogy a nemzetközileg legmesszebb eljutó filmet jelölték Oscarra. Nemes Jeles László Saul fia című filmje például meg is nyerte a rangos elismerést, de Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotásának is volt esélye.

A producer azt tartotta volna logikusnak, ha a Szelíd című filmet küldik az Oscarra, mivel az már bizonyított az Egyesült Államokban, ráadásul a témája, a testépítés is olyasmi, ami foglalkoztatja az amerikaiakat. 

A legtöbb versenyzőlánynak ezen a szinten a menstruációja teljesen elmarad

Hamarosan bemutatják a hazai mozik a Sundance Filmfesztivált megjárt magyar filmet, amely egy testépítő nő drámájáról szól. A Szelídnek nemcsak a témája rendhagyó, hanem a szereposztása is, a főszerepben ugyanis a magyar- és világbajnok testépítőt, Csonka Esztert láthatjuk, és a film fikció ugyan, de a magyar testépítők kemény, olykor kiábrándító valóságából építkezik.

A 66 éves Muhi, aki 250 filmet tudhat maga mögött, egyelőre nem tudja még, mihez kezd majd, miután felhagy a filmezéssel. Szerinte bármihez fog az ember, abba bele kell tenni 10 évet, neki viszont már nincs 10 éve.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csatlós Hanna Kult

„Az egy csoda, hogy létezik Jancsó- és Tarr Béla-életmű – ma már ezek nem jöhetnének létre”

Az első magyar filmproducerek egyike Muhi András, aki többek között felfedezte nekünk Fliegauf Bencét és a későbbi Oscar-díjas Nemes Jeles Lászlót. Egykori produceri stúdiójának alkotásaiból kiállítás nyílt Szentendrén, itt mesélt nekünk a kétezres évek eleji új magyar filmes hullámról, de arról is, hogy Nemzeti Filmintézet rostáján valamiért rendre kihullanak a beadott pályázatai.