szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szervezett társasutazásra, illetve a szabadidős és kulturális szolgáltatásokra fordított kiadások nőttek a legnagyobb mértékben az elmúlt években. Az utóbbi öt évben egy háztartás éves kiadásaiból összességében 8 százalékot fordít szabadidős és kulturális tevékenységre - hangzott el a Magyar Fogyasztó című szakmai folyóirat által szervezett szerdai konferencián.

A szabadidős tevékenységek közül az első helyen a barátokkal közös időtöltés áll. Barátokkal elsősorban a diákok, a 15-44 évesek, a férfiak és főként az egyedülállók járnak össze. A rokonlátogatás viszont kötelességnek számít és korántsem pihentető cselekvés - derült ki egy tavaly készült kétlépcsős felmérésből.
   
Ezután következik a kertápolás, a növénygondozás, majd a főzés, az új receptek kipróbálása, főként a nők és az idősebbek körében. A zenehallgatás és a tévézés tipikus háttértevékenység lett - ismertette a felmérést Kozák Ákos, a Gfk. Hungária Piackutató Intézet szakértője. A megkérdezettek fele gyakran internetezik szabadidejében.
   
A 8 óra munka, 8 óra szórakozás, 8 óra pihenés felosztás felbomlóban van. Összefolynak, egybemosódnak a különböző tevékenységek - mutatott rá előadásában Puczkó László, a Xellum Kft. képviseletében. Bár az elmúlt 100 év alatt jelentősen csökkent a munkára fordított idő, ezt sokan nem érzékelik - sőt, az állampolgárok egyharmada úgy gondolja, egyáltalán nincs szabadideje. Mindenki elérhető nyaralás közben is, üzleti ügyekben utazás közben is mobiltelefonál, ugyanakkor sokan otthonról dolgoznak.  
   
A romló hitelfelvételi lehetőségek közepette a szabadidő egyre inkább veszít jelentőségéből, a munkavégzés szükségszerűen szabadidőnk rovására növekszik. Hogy ez miként érinti - vagy érinti-e - az embereket, az attól is függ, felsővezetőről, vállalkozóról vagy dolgozó családanyáról van szó - fejtegette Kozák Ákos, aki már könyvet és számos tanulmányt írt e témáról. A szakértő prognózisa szerint a nagyobb külföldi utakról mondanak majd le a magyar emberek elsősorban, a belföldi wellness-hétvégék javára.
   
A szerdai tanácskozás a témát további aspektusokból is taglalta. Néhány cím az előadásokból: Tévé, az internethasználat és a társas kapcsolatok összefüggései, Vásárlásaink térben és időben, Hogyan érjük el a fogyasztót eredeti, kreatív módon, Szabadidős sikermárkák, szabadidős médiumok, Gazdasági recesszió, a belföldi turizmus nagy lehetősége.
   
Szó esett arról is, hogy egyes országokban melyek a jellemző szabadidő eltöltési formák. E tekintetben különös - és sokszor drága hobbik - válnak népszerűvé, mint például a delfinszámlálás, a túlélő túra, vagy olcsóbbak, mint a kora reggel még néptelen plázákban való joggingolás vagy éppen Japánban a kert-share. Mivel a japán nagyvárosokban nagyon kicsi a szabad, természetes földfelület, a pici kerteket is beosztják egymás között a lakók, hogy ki mikor kapálgathatja, gondozhatja - kikapcsolódásképpen - a zsebkendőnyi földet.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!