szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

A lakosság kilencvenöt százaléka továbbra is gyógyszertárban vásárolja meg a szükséges medicinákat, még akkor is, ha a termék nem vényköteles, és akár a benzinkúton beszerezhető – derült ki a Szonda Ipsos felméréséből.

A vény nélkül kapható termékek piaca – a 2006-ban elfogadott gyógyszerellátásról szóló törvény hatására, amelynek köszönhetően lehetővé vált a recept nélkül kapható gyógyszerek patikán kívüli árusítása – átalakult az elmúlt években. Szintén változást hozott a Cafeteria-rendszer terjedésével egyre inkább előtérbe kerülő egészségpénztári tagság. Az egészségpénztáron keresztül lehetőség nyílik többek között gyógyszerek vásárlására is. Mivel a pénztárhoz befizetett összegek után adókedvezmények járnak, ez egyre népszerűbb a lakosság körében. A Szonda Ipsos arra kereste a választ, hogy a piacon bekövetkezett változások hatottak-e valamilyen formában a vásárlókra.
 
A felnőtt lakosság 95 százaléka ma is gyógyszertárban vásárolja meg a nem vényköteles készítményeket, de egy részük nyitott az alternatív megoldásokra is, melyek közül a legjellemzőbb a készítmények drogériában történő beszerzése (37 százalék), a hipermarketet a lakosság 12 százaléka, a benzinkutakat pedig százalékuk választja. Érdekes megállapítás, hogy minél több gyermek van egy családban, annál szívesebben vásárolnak ilyen termékeket drogériában, valószínűleg a praktikum okán.

Annak ellenére, hogy a többgyermekes szegmens az átlagosnál nagyobb százalékban jelenik meg a gyógyszertáron kívüli értékesítési csatornában, ez a réteg is leginkább a patikákat választja. A felnőtt lakosság nagyobb részének (63 százalék) fontos a gyógyszertári környezet, 40 százalékuk kizárólag a patikában történő vásárláshoz ragaszkodik vény nélkül kapható termékek esetén is, jellemzően nők, az idősebb korosztályhoz tartozók, alacsony státuszúak. A férfiak, a fiatalabb korosztály tagjai, a gyermektelenek és a magas státuszúak számára kevésbé számít, hol vásárol, mert nincs szüksége gyógyszerész jelenlétére gyógyszerek vásárlása esetén.
 
A vásárlást vizsgálva megállapítható, hogy az értékesítési csatornák körének bővítése nem hatott a fogyasztókra. A patikán kívüli árusítás mindössze a lakosság 3 százalékánál jelentett változást, leginkább a magas státuszú, budapesti, 30 éves kor alatti férfiak esetében – állítja a közvélemény-kutató intézet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

Kilenc évig készül egy gyógyszer

Gyógyító hatású molekulák fölfedezése és állatkísérletes vizsgálata is éveket igényel, de az első, emberen történő megfigyelésektől a forgalomba kerülés engedélyének megadásával az új készítmény átlag további kilenc év múlva jelenhet meg a patikában. Egy, a gyógyszerfejlesztéseket kutató amerikai intézet Outlook 2009 című tanulmánya most jelent meg.

MTI Plázs

Gyógyszert termeltetnek dohánynövénnyel

Génmódosított dohánynövénnyel termeltetnek szert 1-es típusú diabétesz gyógyítására - jelentették be olasz kutatók a BioMed Central Biotechnology című online tudományos portálon csütörtökön.