szerző:
Medipress
Tetszett a cikk?

Betiltották a Citroen egyik televíziós reklámját, miután kiderült, hogy fényérzékeny epilepsziában szenvedőknél rohamot válthat ki.

A reklámfelügyeleti szervek szerint a reklám sérti azt a reklámokra vonatkozó szabályt, mely szerint tilos olyan vizuális effektek vagy technikák alkalmazása, amelyek befolyásolhatják a beteg tévénézők egészségi állapotát.

A brit Sky, a Watch, az ITV, a Quest és a UK Gold csatornákon leadott Citroen DS4 reklámban gyorsan felvillanó helyszíneket láthatunk, miközben a „YES” szó villog különböző formában a képernyő más-más részein. Tíz néző nyújtott be panaszt a brit reklámhatóságnál azzal kapcsolatban, hogy a villózó képek a fényérzékeny epilepsziával összefüggő tünetek megjelenését váltották ki, egy néző pedig azt állította, hogy rohamot kapott.

A reklámipar egyik szabálya amúgy leszögezi, hogy „a reklámok nem tartalmazhatnak olyan vizuális effekteket vagy technikákat, amelyek negatív módon befolyásolhatják a fényérzékeny epilepsziában szenvedő nézőket.”

A tévétársaságok viszont azt állítják, hogy a reklám átment a sugárzást megelőző teszteken, amelyek éppen ezeket a villogó képeket és mintákat vizsgálják. Az Ofcom szakértői azonban úgy vélik, az, hogy egy reklám nem akad fenn az automatikus tesztelőeszközök szűrésén, még nem garantálja, hogy a reklám megfelel az előírásoknak. A szakértők szerint a nagyméretű, egyedül villogó „YES” szó a reklámban nem szegi meg a szabályokat, de a kisebb, villódzó „YES” szavak sértik a kép élénkségére vonatkozó szabályokat.

A reklám elfogadtatásához használt tesztelőeszköz gyártói a betiltás hatására olyan módosításokat végeztek, amelyek megakadályozzák, hogy a jövőben hasonló képsorok átmehessenek a szűrőn.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!