Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"55b960d4-e1ce-4fdf-bfc9-3d8cc0ad6ab4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy kötelezettségszegési eljárás most indult el Magyarország ellen, egy másikban pedig közelebb léptek ahhoz, hogy bíróság elé vigyék az ügyet.","shortLead":"Egy kötelezettségszegési eljárás most indult el Magyarország ellen, egy másikban pedig közelebb léptek ahhoz...","id":"20250312_Europai-Bizottsag-Magyarorszag-kotelezettsegszeges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55b960d4-e1ce-4fdf-bfc9-3d8cc0ad6ab4.jpg","index":0,"item":"e182bc4f-a2ee-41c0-aef3-37847bc1895b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Europai-Bizottsag-Magyarorszag-kotelezettsegszeges","timestamp":"2025. március. 12. 14:14","title":"Felszólította az Európai Bizottság Magyarországot, hogy ne ássa alá az uniós közös álláspontot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","shortLead":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","id":"20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f.jpg","index":0,"item":"c2b9edc1-89ac-4427-82b9-e690e9d7973d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 07:59","title":"Alaposan felturbózták a Toyota első igazi villanyautóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Trump felhúzta magát az EU whiskyvámján, 200 százalékos borvámmal fenyeget. Az amerikai elnök szerint az EU „kizárólag azért jött létre, hogy kihasználja az USA-t”. Az uniós vámok valójában ellenlépések a Trump által korábban bejelentett acél- és alumíniumvámra.","shortLead":"Trump felhúzta magát az EU whiskyvámján, 200 százalékos borvámmal fenyeget. Az amerikai elnök szerint az EU „kizárólag...","id":"20250313_Trump-felhuzta-magat-az-EU-whiskeyvamjan-200-szazalekos-borvammal-fenyeget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226.jpg","index":0,"item":"f99741be-2bf7-4c5f-a1f6-4db17bd8d7e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Trump-felhuzta-magat-az-EU-whiskeyvamjan-200-szazalekos-borvammal-fenyeget","timestamp":"2025. március. 13. 13:44","title":"Kocsmai szinten folytatódik az USA és az EU vámháborúja: Trump 200%-kal sújtaná a borokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik az aranyér tünetei. A háttérben meghúzódó okok azonban különbözőek lehetnek.","shortLead":"A kisgyermekeket, tinédzsereket, fiatal felnőtteket, várandós nőket, középkorúakat és az időseket egyaránt érinthetik...","id":"20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bb8bce6-fd85-4bb4-a98f-473744add677.jpg","index":0,"item":"f62fccc5-928d-49f0-b4be-34e6c20f9ca5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250314_barkinek_okozhat_kellemetlenseget_az_aranyer-proktis","timestamp":"2025. március. 14. 07:30","title":"A családban bárkinek okozhat kellemetlenséget az aranyér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"bea6a464-133f-41a8-bf3e-2b1b3616ed13","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az év végéig a már működő szálláshelyeknek meg kell szerezniük a csillagokat.","shortLead":"Az év végéig a már működő szálláshelyeknek meg kell szerezniük a csillagokat.","id":"20250312_szallashely-minosites-rendelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bea6a464-133f-41a8-bf3e-2b1b3616ed13.jpg","index":0,"item":"c0fd6e81-4ec7-4445-9494-aceb4b9c3dc2","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250312_szallashely-minosites-rendelet","timestamp":"2025. március. 12. 11:04","title":"Megjelent egy új rendelet, januártól könnyebb dolgunk lesz, ha szállást választunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Magyar kutatók egy új, fényérzékeny jelölési módszert fejlesztettek ki, amely segít azonosítani a gyógyszermolekulák célzott kapcsolódását a betegséget okozó fehérjékhez. A HUN-REN szakembereinek új technológiája nemcsak egyszerűbb és hatékonyabb, mint a korábbi megoldások, hanem olcsóbb és biztonságosabb is.","shortLead":"Magyar kutatók egy új, fényérzékeny jelölési módszert fejlesztettek ki, amely segít azonosítani a gyógyszermolekulák...","id":"20250312_hun-ren-ttk-gyogyszerfejlesztes-fenyerzekeny-jelolesi-modszer-uj-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"ac053f3c-647d-4d2b-9e69-fe55dcb2b763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_hun-ren-ttk-gyogyszerfejlesztes-fenyerzekeny-jelolesi-modszer-uj-technologia","timestamp":"2025. március. 12. 13:03","title":"A fény segítségével lehetnek hatékonyabbak a jövő gyógyszerei, és ez magyar kutatóknak köszönhető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","shortLead":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","id":"20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"f25a413b-e28f-43bc-8182-79d5e4fcd761","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","timestamp":"2025. március. 13. 07:25","title":"Publicus: a magyarok fele a Pride betiltása ellen van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Marco Rubio külügyminiszter Írországban megállt tankolni és elmondta, miről volt szó a dzsiddai tárgyalásokon. Moszkvával szerdán felveszik a kapcsolatot.","shortLead":"Marco Rubio külügyminiszter Írországban megállt tankolni és elmondta, miről volt szó a dzsiddai tárgyalásokon...","id":"20250312_marco-rubio-egyesult-allamok-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66.jpg","index":0,"item":"c8e2bfdf-ee13-4080-a1fa-8d00179be0c0","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_marco-rubio-egyesult-allamok-ukrajna","timestamp":"2025. március. 12. 14:28","title":"Rubio: Területi engedményekről tárgyalt az Egyesült Államok Ukrajnával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az évszakhoz képest szokatlanul nagy hótömeg ellen alaszkai huskykkal és malamutokkal védekezne a főváros.
Mindent megoldhatunk kutyaszánokkal. A fogat környezetbarát, bio-üzemanyag meghajtású, kiváló a kanyartechnikája, ezen túl az ember a legjobb barátaival utazhat.
Természetesen a kutyaszán megoldás a tömegközlekedésben (továbbiakban: tömegszán) az innováció csúcsa. Az éles budapesti közúti kanyarok, a kifinomult polgári utazó kultúra, a fekvő rendőr stratégia, satöbbi-satöbbi olyan közlekedésmérnöki elvárásokat támasztanak, amelyeknek csakis a legrátermettebb szakértő segítségével felelhetünk meg.
Ezért felkértük Badár Sándort, hogy segítsen kidolgozni a Budapesti Tömegszán Program (továbbiakban: Butöp) minden elemét. Badár több szempontból is világelső problémamegoldó e kérdésben: ő maga tapasztalt kutyaszánhajtó, olimpián is indult. Ezen kívül a Kontroll című film óta (rendezte: Antal Nimród, továbbiakban: Antal Nimród) jól ismeri a kilométert-jegyért üzletágat is.
Bemutatkozik a Butöp szakértő
Badár 1987-1993 között rendszeresen versenyzett, a 90-es években még téli olimpián is indult, itt 17. helyezést ért el. 17 perc alatt tette meg a 8 kilométeres távot, ami 6 perccel lassabb volt, mint az aranyérmes. Vagyis a bajnok kutyafalkája nagyjából 44 kilométer/óra tempóban száguldozott a cél felé, éppen a szabályos budapesti sebességhatáron belül, Badár csapata körülbelül 28 kilométer/órával tette meg a távot. Szintén tökéletesen megfelel a reggeli városi ritmusnak.
Hány személyes a tömegszán?
E sebesség mellett először a Butöp 206-os kutyaszánjárat indul el a Bogdáni út és a Nyugati pályaudvar között. Nehezített pálya ez: sok az utas, hajtűkanyar a Margit híd budai oldalán, egy másik a pályaudvarnál.
csordasdaniel.blog.hu
Dolgozzuk fel először az utastömeg problémát.
A téli olimpiai versenyzők négykutyás fogatokkal húzatták az egyfős szánt. Azt is vegyük figyelembe, hogy Badár és versenytársai sprintekben indultak, mi azonban hosszú távon vennénk hasznát a kiváló ebeknek.
Ha növekednek a kilométerek és lekezelt jegyek, növekszik a falkaméret is. Badár az alaszkai malamutokra szavaz, mert bár ellenfele huskykkal győzte le, a malamut jobban teljesít hosszú távú, terhelt szánhúzásban. Ezek az ebek akár az 1600-1750 kilométeres nagy átkeléseket, mint például a híres Yukon Questet is megteszik. „Akár egy házat is elhúznak. Az alaszkai vagy szibériai husky inkább sprintre alkalmas, valamelyiket erre is tenyésztik, hosszúlábú, vékonytestű kutyák.”
Egy 12-14 fős malamutcsapat 1750 kilométert akár 9 nap alatt is legyűr, ha egy főt vonszol. De egy jó falka akár egy autót is könnyedén elhúz, ahogy azt a Cadillac Drive egyik epizódjában is láthattuk. Ami nehéz, az mindig a kezdet: nehéz megmozdítani a rakományt induláskor. De ha már elindult a jármű, akkor könnyedén repítenek tovább.
Ennek is megvan a maga trükkje, mondja a Butöp szakértője. „Először oldalra kell kimozdítani a szánt, és ha egyszer elindult, akkor már könnyebb meghajtani.”
Utazási feltételek
A fentiek alapján Ön, kedves utazó, csatlakozhat a tömegszánhoz, ami a lovagi, zsidó-keresztény és antik kulturzónák ütközéspontjából indul, vagyis a Bogdáni úti buszparkolóból. Ennek persze akadnak szabályai.
Először is oldalra kimozgatáskor tessék erősen kapaszkodni.
Másodszor mindenki hozzon még egy kutyát. Nem kell lyukasztani. A 206-os tömegszán elé 552 ebet kell befognunk, hiszen 46 utas szállítását próbáljuk megoldani, miként az Ikarus 405-ös modellnek (16-os busz) is ez a kapacitása.
Harmadszor: a kutyát tessék egész évben edzésben tartani. A szakértői javaslat szerint a hóolvadással sem szabad feladni az állandó gyakorlást, ilyenkor akár egy házilag barkácsolt taligán is húzathatjuk magunkat. Badár kitalált a nyári hőségre is egy megoldást. „18 fok felett már nem dolgoznak a malamutok. Úgyhogy fogtam egy csónakot és a vízben közlekedtünk.”
A kutyák egészen addig jó erőben maradnak, amíg rendesen etetjük őket. A sprinterek egy étkezéshez 40-70 deka tápot kapnak, az alaszkai huskyk étrendjében főleg lazac, halikra, méz és kálciumban dús kiegészítők szerepelnek. „Azt hiszik általában [az amatőrök], hogy úgyis olyan sok a hó az állatok körül, vízzel nem kell foglalkozni. Ez nem így van. A kutya 10-15 kilót nyom, de 2-3 liter vizet mindenképpen adni kell neki.”
Nagy jövő a Butöp előtt
Már csak azért is érdemes megfontolnunk a szakértő hómentes hónapokra tett javaslatát, mert a tömegszánt kötöttpályás közlekedéshez is használhatjuk. A havon a 12-15 kilós versenyszánok teflon aljon siklanak, de soha, senki nem véste kőbe, hogy ne idézhetnénk fel a villamosítás előtti lóvasutat.
Nem beszélve arról, hogy ki tudja, mi lesz a 4-es metróval?
A kutyafogat ráadásul fegyelmezett. „Ez nem Ben Hur kocsiverseny”, nincs olyan közvetlen kapcsolat az állatok és a hajtó között, mint a kantáros lovas kocsiknál. A kutyák parancsszóra indulnak el és állnak meg, egészen pontosan a vezérkutya hallgat engedelmesen a gazdája hangjára, a többiek meg engedelmesen igazodnak. Így nem kell taposnunk a féket vagy a gázt, elég csak azt sikoltozni, hogy „piros”, meg „menj már”, meg „meg akarsz halni?”.
A biciklisek leszorítása is rusztikusan szórakoztató.
A vezérkutyát az izomebek követik, ők biztosítják a sebességet. Az izomebek mögött pedig azok a kutyák rohannak, akik a kanyarodásban segítenek. Mint egy hátsó kormánytengely, ők kezdik fordítani a tömegszánt, ha eljön az idő, mégpedig olyan kanyartechnikával, hogy a Margit híd budai hídfőjénél meg sem kottyan a 270 fokos forduló.
Igaz, egy rendes szánhajtó néha leszáll a járműről, fut mellette, emelkedőn még segít is. Így alkalmanként – például a Margit híd rámpáján - a tömegszán utasai legyenek szívesek tolni a BKK/BKV járatokat.