Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk időben kellő figyelmet a kezelésére és gyógyítására. Ezek az apróságok aztán igen kellemetlen, fájdalmas betegséggé is nőhetnek. Erre jó példa az aranyér, amiről nehezen beszélünk, pedig, ha időben és jól kezeljük, sok fájdalomtól, bosszúságtól és akár költségtől is megkímélhetjük magunkat.","shortLead":"Számtalan olyan egészségi probléma létezik, ami kezdetben csak kisebb kellemetlenséget okoz, így esetleg nem fordítunk...","id":"20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e066c3d8-2dfd-4c61-b8e1-35ab6fa7dae4.jpg","index":0,"item":"8103a6b8-f3b4-42f4-b55e-7e657addb35b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250228_Mitol-gyullad-be-az-aranyer-proktis","timestamp":"2025. március. 12. 07:30","title":"Mitől gyullad be az aranyér?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre vonatkozó korlátot, illetve több édesanya lehetne jogosult a kedvezményre? De mégis mennyivel több pénz maradna az anyáknál, és azt mire lehetne felhasználni?","shortLead":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre...","id":"20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169.jpg","index":0,"item":"a68e578b-0837-40e0-8df0-3f198a714572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","timestamp":"2025. március. 12. 11:17","title":"Teljes szja-mentesség a 30 év alatti anyáknak – mennyivel emelkedhet emiatt a családok jövedelme?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5079342a-e0f6-4435-ba25-aa46363fd6a8","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az óceánok vizének 2023-ban és 2024-ben tapasztalt rekordhőmérsékletei nem az általános felmelegedés „váratlan” gyorsulásának a jelei – mutat rá egy friss kutatás. ","shortLead":"Az óceánok vizének 2023-ban és 2024-ben tapasztalt rekordhőmérsékletei nem az általános felmelegedés „váratlan”...","id":"20250313_oceanok-hormerseklet-emelkedes-gyorsulas-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5079342a-e0f6-4435-ba25-aa46363fd6a8.jpg","index":0,"item":"4fc8e55d-798c-4ec9-a234-e8c87ba0d203","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_oceanok-hormerseklet-emelkedes-gyorsulas-rekord","timestamp":"2025. március. 13. 15:03","title":"Meglepő dolog derült ki az óceánok elmúlt években tapasztalt rekordhőmérsékletéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","id":"20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31.jpg","index":0,"item":"b7438430-1f9d-458a-a65f-04c4e165b4f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","timestamp":"2025. március. 13. 11:32","title":"Magyar Péter: Dömötör Csaba nem tagadta, hogy ők állnak a hamisított aláírás mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e7d1eb1-0593-45b1-893d-46ae7c28d87f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"A Shakespeare Júliáját alakító Dura Veronikának az egyik bordája tört el. A félbeszakadt előadást később újrajátsszák.","shortLead":"A Shakespeare Júliáját alakító Dura Veronikának az egyik bordája tört el. A félbeszakadt előadást később újrajátsszák.","id":"20250312_zalaegerszeg-hevesi-sandor-szinhaz-romeo-es-julia-baleset-dura-veronika-bordatores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e7d1eb1-0593-45b1-893d-46ae7c28d87f.jpg","index":0,"item":"544c60e7-6d4d-4376-9251-2d29a6d92dc7","keywords":null,"link":"/elet/20250312_zalaegerszeg-hevesi-sandor-szinhaz-romeo-es-julia-baleset-dura-veronika-bordatores","timestamp":"2025. március. 12. 12:17","title":"Előadás közben esett le a lépcsőről egy színész a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is képes virágozni.","shortLead":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is...","id":"20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c.jpg","index":0,"item":"497d9927-d381-4e1d-b5e1-00ea48bc8d00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","timestamp":"2025. március. 12. 08:03","title":"7000+ új fajt találtak a tudósok a világ legmélyebb pontján, a Mariana-árokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is nyilatkozott lapunknak a Ryanair kereskedelmi igazgatója, aki a légitársaság négy új budapesti útjának bejelentésének apropóján járt Magyarországon.","shortLead":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is...","id":"20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"6b7127f1-9b85-449b-a225-eed71eb5080e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","timestamp":"2025. március. 12. 14:19","title":"Beszólt a Ryanair kereskedelmi igazgatója a Wizz Airnek: egy kis regionális légitársaság miatt nem aggódom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""}]
Az évszakhoz képest szokatlanul nagy hótömeg ellen alaszkai huskykkal és malamutokkal védekezne a főváros.
Mindent megoldhatunk kutyaszánokkal. A fogat környezetbarát, bio-üzemanyag meghajtású, kiváló a kanyartechnikája, ezen túl az ember a legjobb barátaival utazhat.
Természetesen a kutyaszán megoldás a tömegközlekedésben (továbbiakban: tömegszán) az innováció csúcsa. Az éles budapesti közúti kanyarok, a kifinomult polgári utazó kultúra, a fekvő rendőr stratégia, satöbbi-satöbbi olyan közlekedésmérnöki elvárásokat támasztanak, amelyeknek csakis a legrátermettebb szakértő segítségével felelhetünk meg.
Ezért felkértük Badár Sándort, hogy segítsen kidolgozni a Budapesti Tömegszán Program (továbbiakban: Butöp) minden elemét. Badár több szempontból is világelső problémamegoldó e kérdésben: ő maga tapasztalt kutyaszánhajtó, olimpián is indult. Ezen kívül a Kontroll című film óta (rendezte: Antal Nimród, továbbiakban: Antal Nimród) jól ismeri a kilométert-jegyért üzletágat is.
Bemutatkozik a Butöp szakértő
Badár 1987-1993 között rendszeresen versenyzett, a 90-es években még téli olimpián is indult, itt 17. helyezést ért el. 17 perc alatt tette meg a 8 kilométeres távot, ami 6 perccel lassabb volt, mint az aranyérmes. Vagyis a bajnok kutyafalkája nagyjából 44 kilométer/óra tempóban száguldozott a cél felé, éppen a szabályos budapesti sebességhatáron belül, Badár csapata körülbelül 28 kilométer/órával tette meg a távot. Szintén tökéletesen megfelel a reggeli városi ritmusnak.
Hány személyes a tömegszán?
E sebesség mellett először a Butöp 206-os kutyaszánjárat indul el a Bogdáni út és a Nyugati pályaudvar között. Nehezített pálya ez: sok az utas, hajtűkanyar a Margit híd budai oldalán, egy másik a pályaudvarnál.
csordasdaniel.blog.hu
Dolgozzuk fel először az utastömeg problémát.
A téli olimpiai versenyzők négykutyás fogatokkal húzatták az egyfős szánt. Azt is vegyük figyelembe, hogy Badár és versenytársai sprintekben indultak, mi azonban hosszú távon vennénk hasznát a kiváló ebeknek.
Ha növekednek a kilométerek és lekezelt jegyek, növekszik a falkaméret is. Badár az alaszkai malamutokra szavaz, mert bár ellenfele huskykkal győzte le, a malamut jobban teljesít hosszú távú, terhelt szánhúzásban. Ezek az ebek akár az 1600-1750 kilométeres nagy átkeléseket, mint például a híres Yukon Questet is megteszik. „Akár egy házat is elhúznak. Az alaszkai vagy szibériai husky inkább sprintre alkalmas, valamelyiket erre is tenyésztik, hosszúlábú, vékonytestű kutyák.”
Egy 12-14 fős malamutcsapat 1750 kilométert akár 9 nap alatt is legyűr, ha egy főt vonszol. De egy jó falka akár egy autót is könnyedén elhúz, ahogy azt a Cadillac Drive egyik epizódjában is láthattuk. Ami nehéz, az mindig a kezdet: nehéz megmozdítani a rakományt induláskor. De ha már elindult a jármű, akkor könnyedén repítenek tovább.
Ennek is megvan a maga trükkje, mondja a Butöp szakértője. „Először oldalra kell kimozdítani a szánt, és ha egyszer elindult, akkor már könnyebb meghajtani.”
Utazási feltételek
A fentiek alapján Ön, kedves utazó, csatlakozhat a tömegszánhoz, ami a lovagi, zsidó-keresztény és antik kulturzónák ütközéspontjából indul, vagyis a Bogdáni úti buszparkolóból. Ennek persze akadnak szabályai.
Először is oldalra kimozgatáskor tessék erősen kapaszkodni.
Másodszor mindenki hozzon még egy kutyát. Nem kell lyukasztani. A 206-os tömegszán elé 552 ebet kell befognunk, hiszen 46 utas szállítását próbáljuk megoldani, miként az Ikarus 405-ös modellnek (16-os busz) is ez a kapacitása.
Harmadszor: a kutyát tessék egész évben edzésben tartani. A szakértői javaslat szerint a hóolvadással sem szabad feladni az állandó gyakorlást, ilyenkor akár egy házilag barkácsolt taligán is húzathatjuk magunkat. Badár kitalált a nyári hőségre is egy megoldást. „18 fok felett már nem dolgoznak a malamutok. Úgyhogy fogtam egy csónakot és a vízben közlekedtünk.”
A kutyák egészen addig jó erőben maradnak, amíg rendesen etetjük őket. A sprinterek egy étkezéshez 40-70 deka tápot kapnak, az alaszkai huskyk étrendjében főleg lazac, halikra, méz és kálciumban dús kiegészítők szerepelnek. „Azt hiszik általában [az amatőrök], hogy úgyis olyan sok a hó az állatok körül, vízzel nem kell foglalkozni. Ez nem így van. A kutya 10-15 kilót nyom, de 2-3 liter vizet mindenképpen adni kell neki.”
Nagy jövő a Butöp előtt
Már csak azért is érdemes megfontolnunk a szakértő hómentes hónapokra tett javaslatát, mert a tömegszánt kötöttpályás közlekedéshez is használhatjuk. A havon a 12-15 kilós versenyszánok teflon aljon siklanak, de soha, senki nem véste kőbe, hogy ne idézhetnénk fel a villamosítás előtti lóvasutat.
Nem beszélve arról, hogy ki tudja, mi lesz a 4-es metróval?
A kutyafogat ráadásul fegyelmezett. „Ez nem Ben Hur kocsiverseny”, nincs olyan közvetlen kapcsolat az állatok és a hajtó között, mint a kantáros lovas kocsiknál. A kutyák parancsszóra indulnak el és állnak meg, egészen pontosan a vezérkutya hallgat engedelmesen a gazdája hangjára, a többiek meg engedelmesen igazodnak. Így nem kell taposnunk a féket vagy a gázt, elég csak azt sikoltozni, hogy „piros”, meg „menj már”, meg „meg akarsz halni?”.
A biciklisek leszorítása is rusztikusan szórakoztató.
A vezérkutyát az izomebek követik, ők biztosítják a sebességet. Az izomebek mögött pedig azok a kutyák rohannak, akik a kanyarodásban segítenek. Mint egy hátsó kormánytengely, ők kezdik fordítani a tömegszánt, ha eljön az idő, mégpedig olyan kanyartechnikával, hogy a Margit híd budai hídfőjénél meg sem kottyan a 270 fokos forduló.
Igaz, egy rendes szánhajtó néha leszáll a járműről, fut mellette, emelkedőn még segít is. Így alkalmanként – például a Margit híd rámpáján - a tömegszán utasai legyenek szívesek tolni a BKK/BKV járatokat.