Keep calm and carry on. Azaz nyugodj meg, és tarts ki! Ez az 1939-es szlogen csak 2000-ben ért célba. És nem a háborús helyzet, hanem a kommercializmus hulláma kapta fel, majd terjesztette el világszerte a VI. György koronáját védjegyeként hordozó feliratot, mely a II. világháború legelején arra szolgált volna, hogy csitítsa a bombák sújtotta szigetlakók kedélyeit.
A poszter, mely egyendizájnban készült két másik propaganda üzenet után, akkor nem került az utcákra, hanem készenlétben maradt két és fél millió példányban arra az esetre, ha a németek lerohanják Nagy-Britanniát. Először az Információs Minisztérium megbízásából piros hátteren nagy fehér betűkkel azt hirdették: “Your Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution Will Bring Us Victory”, azaz “A Te bátorságod, a Te jókedved, a Te eltökéltséged hozza meg a győzelmünket". Az optimista hangvételű poszterekkel teliszórták a városokat 1939 szeptemberében, a második azonban már a félelemkeltéssel machinált: “Freedom Is In Peril, Defend It With All Your Might”, úgy mint “Veszélyben a szabadság, védd meg minden erőddel”.
Mégis a harmadik üzenet lett a leghíresebb, épp rejtőzködése miatt. Egy brit házaspár bukkant rá egy aukción megvásárolt dobozban, az északkelet-angliai Alnwickben, ahol egy elhagyatott viktoriánus vasútállomásból képezték ki Bater Books nevü könyvesboltjukat 1991-ben. Csak kilenc évvel később nyitotta ki Stuart Manly a porosodó dobozt, benne megtalálta a piros posztert, nejének Marynek pedig annyira megtetszett, hogy kiakasztotta a bolt egyik falára. Egy évvel később elkezdték árulni a reprodukcióit, többféle színben, először csak poszterként. Mostanra ikonikussá vált a szuvenírek világában a felirat, ami díszit bögrét, kulcstartót, és pólót is.

T-shirt=politikailag nem korrekt |
A punkkal kezdődött. Pontosabban a Vivienne Westwood és a Malcolm McLaren páros kellett ahhoz, hogy a politika a kifutókon is megjelenjen. ![]() Victoria and Albert Museum A két lázadó szellemű brit 1965-ban bútorozott össze, majd 1971-ben nyitották meg Let it rock név alatt londoni butikjukat a Kings Road-on, ahol forgalomba kerültek az első Destroy, magyarul: rombolj feliratú, náci horogkereszttel provokáló szakadt pólók. A szerelmes pár üzelttársként alapította meg a politikailag korántsem korrekt divatot. De a pólófeliratok trendje Katherine Hamnett, ugyancsak brit divattervező nevéhez kötődik, aki 1984-ben Margaret Thatcherrel való találkozására “58% don’t want Pershing” pólót húzott, a rakétatelepítések ellen tiltakozva, de Hamnetté volt a híres Choose Life AIDS-divatkampánya is, mely a pólós üzengetés irányzatát teremtette meg. 2003-ban például “No war, Blair out” felirattal az iraki háború ellen tüntetett egyik bemutatóján, Naomi Campbellre pedig „Use condom”, azaz használj óvszert feliratú felsőt húzott, hogy újfent felhívja a figyelmet az AIDS-re. (Olvassa el a politikai divatról szóló cikkünket) |
A britek nosztalgikus szlogenjét továbbgondolta a popkultúra: elterjedtek a Keep calm kezdetű feliratok tetszőleges befejeződéssel: carry on helyett party on, és egyéb szellemes tagmondatokkal dúsították a II. világháború idején korántsem könnyed jelentéstartalmat. Az egyik pólós cég azonban túlzásba vitte a poénkodást: Keep calm and rape a lot, Keep calm and knife her, Keep calm and hit her feliratokkal bocsátotta áruba a portékáját, ami nők megerőszakolására, megkéselésére és ütlegelésére utal.

Az online áruda vagy nem vette észre, vagy nem gondolta, hogy problémás lenne az áru, ezért csak akkor vette le az Solid Gold Bomb által készített pólókat, amikor a felháborodott vásárlók elkezdték hallattni a hangjukat, majd a világhálót átszövő botránnyá nőtte ki magát a nők elleni erőszakra buzdító felsőrész. A gyártó cég magyarázkodni kezdett: "Egy automatikus program eredményeképpen jöttek létre a feliratok“ – írják a közleményben, amely egy számítógépes algoritmusra fogja a Keep calm-pólók illetlen befejezését. A cég vezetői azt állítják, nem tudtak a végeredményről, de ennek ellenére elnézést kérnek a nyilvánosságtól.

Az Amazon lassan reagált, és nem ez volt az első alkalom, hogy kiverte a biztosítékot. 2008-ban például a neonácik által közkedvelt Thor Steinar márkájú cikkek miatt emeltek panaszt ellene a vásárlók.
