szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A jövő év végére készül el az első szakasza New York nyolcvan éve tervezett új metróvonalának. Ez lesz a világ legdrágább ilyen beruházása, mivel csaknem 17 milliárd dollárdba (vagyis mintegy ötezer milliárd forintba) kerül majd.

Hetven év óta először épül teljesen új metróvonal New Yorkban. A sok évtizedes kihagyás után a városvezetés a világ legdrágább metróját tervezi kifúratni, de az egyelőre nem világos, hogy a Manhattan keleti oldala alatt végighaladó vonal befejezésére mikor és honnan lesz pénz. 

A Második sugárút alatt haladó vonal terve korántsem újdonság: először 1929-ben merült fel, hogy szükség lenne rá. Ám az építkezés végül csak közel nyolc évtizeddel később kezdődött meg, emiatt pedig eddig sokan úgy emlegették a projektet, mint "a metróvonal, amelyet elfeledett az idő".

Az új földalatti vonalra azért van szükség, mert a város pénzügyi-gazdasági központjának, Manhattannek a keleti részét kiszolgáló, és napi mintegy 1,6 millió utast szállító három vonal, a számos hollywoodi filmből is ismert ütött-kopott, azonban időtálló 4-es, 5-ös és 6-os New York-i metró végképp túlterheltté vált. A régi vonalak tehermentesítése végett most reggeltől estig munkások ezrei dolgoznak 40 méterrel a nyugati világ egyik legsűrűbben lakott területe alatt. A tervek szerint az új vonal első szakaszát jövő év végén fogják átadni, és az építés vezetői azt állítják, hogy jelen állás szerint időben el fognak készülni a 2016. december 30-i határidőre.

Még egy vonal szükséges a new yorki élet(érzés)hez
Wikipedia

Azonban a projekt egészével kapcsolatban sok még a kérdőjel. Az összesen négy szakaszban megépítendő, 14 kilométer hosszúra tervezett metró a becslések szerint legalább 17 milliárd dollárba (csaknem ötezer milliárd forintba) fog kerülni, és ezzel a világ legdrágább földalattija lesz. Összehasonlításképpen: ebből az összegből közel tizenegyszer kijönne a budapesti 4-es metró, sőt a Panama-csatornára elköltött összeg mai értéke is alacsonyabb ennél. A költségek tekintetében egyedül a másfél évtizede átadott tokiói Óedo vonal veheti fel a versenyt az új New York-i metróval, ám előbbi alagútja jóval hosszabb, több mint 40 kilométeres.

A teljes projekt finanszírozása még nem állt össze. "A második, harmadik és negyedik szakaszra még nincs meg a pénz" - közölte Amanda Kwan, a naponta mintegy 11 millió utas szállító New York-i közlekedési hatóság munkatársa. Hogy a hiányzó pénzt honnan sikerül előteremteni, az egyelőre nem teljesen világos, de az biztos, hogy évekbe fog telni - tette hozzá.

Az alagútfúrók naponta 20 métert haladtak előre, és összesen 352 ezer köbméter földet és 450 ezer köbméter követ hoztak a felszínre. Az első szakasz a kivitelezés egészét tekintve 84 százalékban készült el - mondta Michael Horodniceanu, a New York-i közlekedési hatóság főépítésze, a beruházásért felelős cég elnöke. A szakasz a Central Parktól északra, Harlemből indul, majd a park déli vége alatt egy nagy kanyarral a Times Square felé veszi az irányt. A tervek szerint a következő szakasz a Times Square-től Manhattan déli részén át vezet majd.

Az új vonalon a hírhedten ütött-kopott és szűkre szabott New York-i metróban megszokottnál tágasabb állomásokat, sőt légkondicionálást is ígérnek. "Minden jobb lesz, mint a régi vonalakon. A régi állomásokra a vonatok dugattyúként nyomják be a meleget, emiatt ha kint 30 fok van, a metróban 40 fok" - magyarázta Michael Horodniceanu. Mindazonáltal bármennyire modern is lesz az új vonal, az azon közlekedő vonatokat nem számítógépek, hanem továbbra is emberek fogják vezetni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!