Bízhatunk a heurékában, még ha nem is vagyunk felfedezők

Mikor volt utoljára aha-élménye?

  • HVG Extra Pszichológia HVG Extra Pszichológia
Bízhatunk a heurékában, még ha nem is vagyunk felfedezők

A philadelphiai Drexel Egyetemen zajlott az a kutatás, amelyben a mindenki számára felvillanyozó aha-élmények megbízhatósága került célkeresztbe.

A vizsgálódás során arra a következtetésre jutottak, hogy a fejünkből minden előzetes jel nélkül kipattanó, újszerű megoldási ötletek jó tanácsadók, mivel nagy valószínűséggel helyesek.

A kísérlet résztvevői időkorlátos, szókirakós és vizuális kirakós feladványokban tehették próbára magukat, majd jelezniük kellett, milyen úton jutottak el a válaszhoz.

Az aha-élmények nem törődnek ugyan a határidőkkel, automatikusak és tudatalatti szinten zajlanak, mégis érdemes kivárni őket, mivel jobb hatásfokúak és eredetibbek, mint a módszeres töprengés és logikus levezetés által kihozott megoldások.

Az intuitív válaszok a szókirakósnál 94, a vizuális feladványban 78 százalékban bizonyultak helyesnek.

Az analitikus gondolkodás az előbbinél 78, az utóbbinál 42 százalékos eredményt hozott.

A nagy feltalálók heuréka! pillanatai és a mezei emberek homlokra csapós ötletei kiállták a tudományos vizsgálódás próbáját, jogosan járnak magabiztosság érzéssel – olvasható a Thinking&Reasoning lapban.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben a hála, a bizalom és a remény érzéseivel foglalkozunk.

Fizessen elő a magazinra, most sokféle kedvezmény várja.



A HVG Extra Pszichológia negyedévente megjelenő női magazin - tematikus lapszámaiban olyan érdekes és informatív témákkal foglalkozik, amelyek nap mint nap felbukkannak életünkben. A magas színvonalú, szórakoztató magazin igényes tartalmával legalapvetőbb élethelyzeteink nehézségeire kínál megoldási alternatívákat.
A fiatalok hozhatják el a lángosforradalmat a Balatonnál

A fiatalok hozhatják el a lángosforradalmat a Balatonnál

Miért vett meg egy nagy múltú, de veszteséges üzletláncot? Mit kellene csinálni ahhoz, hogy ne legyen méregdrága egy croissant? Mi a legnagyobb baj azzal, hogy a Balatonon még mindig ugyanúgy sütik a lángost? És miért nem érdemes mindenkinek akciózni a tejfölt? Andrejszki Richárddal, a Chef Market tulajdonosával beszélgettünk annak kapcsán, hogy cége a Culinaris új tulajdonosa lett.