Több mint 37 éve, hogy John Lennon az Imagine című számban egy szebb világot képzelt el nekünk. Most ennek szellemében digitális technikával, poszthumusz szól hozzánk, és arra kér, adjunk laptopokat a szegény gyerekeknek. A reklámot a One Laptop Per Child szervezet szponzorálta, amelynek az a célja, hogy olcsó és elnyűhetetlen számítógépeket juttasson a harmadik világbeli és a szegény gyerekeknek. A klipben színes fénypontokból John Lennon szemüveges arca áll össze, s az Imagine című dal stílusában beszél hozzánk.
„Képzeld el, hogy minden gyermek, bárhol a világon, hozzáférhet a tudás univerzumához. Esélyt kapnának arra, hogy tanuljanak, álmodjanak, és hogy elérjenek bármit, amit akarnak. Én a zenémen keresztül biztattam őket erre, most te is megteheted ezt másként.”
A hirdetést Yoko Ono, Lennon özvegye hagyta jóvá, és ezzel igencsak meglepte az amerikai közvéleményt, mivel a múltban az asszony egyszer sem engedte, hogy Lennon szellemiségét vagy arcát bárki is reklámcélra felhasználhassa, még akkor sem, ha a reklám karitatív volt. Az új digitális technológiának köszönhetően azonban egyre sűrűbben fordul elő Amerikában, hogy halott szupersztárok kelnek életre a képernyőn, különböző termékeket reklámozva. Az amerikai közönség láthatta Fred Astairt, Elvis Presleyt és a Muppet show-t alkotó Jim Hensont is különböző poszthumusz tévéreklámokban, így ez az ötlet már se nem bizarr, se nem újdonság. Lennon a hetvenes és nyolcvanas évek legnagyobb sztárja, így csak idő kérdése volt, ki áll elő az ötlettel, és most az ötlet mellé Lennonhoz illő ok is akadt.
A The One Laptop Per Child szervezetet Nicholas Negroponte alapította, aki kitalált egy olcsó és elnyűhetetlen szabadtéri laptopverziót. A gépekben beépített wireless (vezeték nélküli modem) van az internethez, és a képernyők úgy készültek, hogy a melegebb éghajlaton, napos időben is használni lehessen őket. Felmerült, hogy ezeket a laptopokat a fedetlen iskolák is gond nélkül használhatnák, és az előtelepített szoftverek között könyveket és oktatóprogramokat is fel lehetne telepíteni, amiket a gyerekek a kábel nélküli hálózaton megoszthatnának egymás között.
A gondolatot tett követte: Negroponte laptopjával megkörnyékezte a nagyobb országok kormányainak jótékonysági szervezeteit, a multimilliárdos cégeket és alapítványokat, hogy segítsenek a gépek elterjesztésében. Az Egyesült Államokban Give One Get One címmel indult egy program, amely immáron az Egyesült Királyságba is megérkezett. Lényege, hogy a Negroponte-féle laptop 275 fontos árába elvileg két számítógép tartozik. Az egyiket a vásárló hazaviheti, a másikhoz adományként egy kisgyerek jut a szegénység sújtotta területeken. Amerikában az akció több mint százezer laptopot hozott az afrikai gyerekeknek, ami szép teljesítmény, de ezt a számot egy nagyobb alapítvány egyetlen adományozással meg tudná többszörözni.
„Az internet ablak a világra, egy egész falu életére hatással lehet. A nagyon elszigetelt területeken egy műholdat is telepítünk, amely kommunikál a legközelebbi laptopokkal, azok pedig jelet szolgáltatnak a következőknek, és így tovább, kilométereken keresztül” – magyarázza a technológiát Negroponte a The Times angol napilapnak. A tervező szerint a számítógép nemcsak a gyerekeket tanítja, hanem az egész családot, mert a gyerekek hazavihetik a gépüket az iskolából, és így a család többi tagja, apa, anya és nagyszülők is tanulhatnak írni, olvasni.
Yoko Ono is így gondolja, pontosan ezért engedte, hogy a szervezet Lennont használja, teljes támogatásának jeléül. Nem kétséges, az énekes is egyetértene, ha élne, az elgondolásnak mégis akadnak kritikusai is. Szerintük a szegény országok gyerekeinek elsősorban tiszta ivóvízre, gyógyszerre, szúnyoghálóra és ennivalóra van szükségük. És régimódi iskolákra. Mert hiába elavult dolog a kréta meg a tábla, az intézményesen szabályozott magatartás ugyanúgy hozzátartozik a civilizálódáshoz, mint a tudás, ezt pedig a számítógép nem helyettesíti.
Krisztina O'Brien