Tetszett a cikk?

A Beatles énekese, John Lennon 29 éve nincs köztünk, ám most a síron túlról akar minket rávenni az adakozásra egy új, digitálisan megszerkesztett reklámban, amelyet az Egyesült Államokban és az interneten mutatnak be először.

Több mint 37 éve, hogy John Lennon az Imagine című számban egy szebb világot képzelt el nekünk. Most ennek szellemében digitális technikával, poszthumusz szól hozzánk, és arra kér, adjunk laptopokat a szegény gyerekeknek. A reklámot a One Laptop Per Child szervezet szponzorálta, amelynek az a célja, hogy olcsó és elnyűhetetlen számítógépeket juttasson a harmadik világbeli és a szegény gyerekeknek. A klipben színes fénypontokból John Lennon szemüveges arca áll össze, s az Imagine című dal stílusában beszél hozzánk.

„Képzeld el, hogy minden gyermek, bárhol a világon, hozzáférhet a tudás univerzumához. Esélyt kapnának arra, hogy tanuljanak, álmodjanak, és hogy elérjenek bármit, amit akarnak. Én a zenémen keresztül biztattam őket erre, most te is megteheted ezt másként.”

A hirdetést Yoko Ono, Lennon özvegye hagyta jóvá, és ezzel igencsak meglepte az amerikai közvéleményt, mivel a múltban az asszony egyszer sem engedte, hogy Lennon szellemiségét vagy arcát bárki is reklámcélra felhasználhassa, még akkor sem, ha a reklám karitatív volt. Az új digitális technológiának köszönhetően azonban egyre sűrűbben fordul elő Amerikában, hogy halott szupersztárok kelnek életre a képernyőn, különböző termékeket reklámozva. Az amerikai közönség láthatta Fred Astairt, Elvis Presleyt és a Muppet show-t alkotó Jim Hensont is különböző poszthumusz tévéreklámokban, így ez az ötlet már se nem bizarr, se nem újdonság. Lennon a hetvenes és nyolcvanas évek legnagyobb sztárja, így csak idő kérdése volt, ki áll elő az ötlettel, és most az ötlet mellé Lennonhoz illő ok is akadt.

A The One Laptop Per Child szervezetet Nicholas Negroponte alapította, aki kitalált egy olcsó és elnyűhetetlen szabadtéri laptopverziót. A gépekben beépített wireless (vezeték nélküli modem) van az internethez, és a képernyők úgy készültek, hogy a melegebb éghajlaton, napos időben is használni lehessen őket. Felmerült, hogy ezeket a laptopokat a fedetlen iskolák is gond nélkül használhatnák, és az előtelepített szoftverek között könyveket és oktatóprogramokat is fel lehetne telepíteni, amiket a gyerekek a kábel nélküli hálózaton megoszthatnának egymás között.

A gondolatot tett követte: Negroponte laptopjával megkörnyékezte a nagyobb országok kormányainak jótékonysági szervezeteit, a multimilliárdos cégeket és alapítványokat, hogy segítsenek a gépek elterjesztésében. Az Egyesült Államokban Give One Get One címmel indult egy program, amely immáron az Egyesült Királyságba is megérkezett. Lényege, hogy a Negroponte-féle laptop 275 fontos árába elvileg két számítógép tartozik. Az egyiket a vásárló hazaviheti, a másikhoz adományként egy kisgyerek jut a szegénység sújtotta területeken. Amerikában az akció több mint százezer laptopot hozott az afrikai gyerekeknek, ami szép teljesítmény, de ezt a számot egy nagyobb alapítvány egyetlen adományozással meg tudná többszörözni.

„Az internet ablak a világra, egy egész falu életére hatással lehet. A nagyon elszigetelt területeken egy műholdat is telepítünk, amely kommunikál a legközelebbi laptopokkal, azok pedig jelet szolgáltatnak a következőknek, és így tovább, kilométereken keresztül” – magyarázza a technológiát Negroponte a The Times angol napilapnak. A tervező szerint a számítógép nemcsak a gyerekeket tanítja, hanem az egész családot, mert a gyerekek hazavihetik a gépüket az iskolából, és így a család többi tagja, apa, anya és nagyszülők is tanulhatnak írni, olvasni.

Yoko Ono is így gondolja, pontosan ezért engedte, hogy a szervezet Lennont használja, teljes támogatásának jeléül. Nem kétséges, az énekes is egyetértene, ha élne, az elgondolásnak mégis akadnak kritikusai is. Szerintük a szegény országok gyerekeinek elsősorban tiszta ivóvízre, gyógyszerre, szúnyoghálóra és ennivalóra van szükségük. És régimódi iskolákra. Mert hiába elavult dolog a kréta meg a tábla, az intézményesen szabályozott magatartás ugyanúgy hozzátartozik a civilizálódáshoz, mint a tudás, ezt pedig a számítógép nem helyettesíti.

Krisztina O'Brien

hvg.hu Tech

MacWorld 2008: bemutatták a világ legvékonyabb laptopját

A Macworld konferenciát és kiállítást általában nem csak a Macesek várják, hiszen itt szó szerint első kézből ismerhetik meg az Apple újdonságait, a cég első emberétől, Steve Jobstól. Így volt ez kedden este is.

hvg.hu Tech

Százdolláros laptop: "nem számítógép, hanem időgép"?

Újabb mérföldkövéhez érkezett a "százdolláros" XO-1 laptop története. A számítógép, amelytől azt remélik, megváltja a fejlődő országok hátrányos helyzetű iskolásait, végre az Amazonon is elérhetővé válik. Szerkesztőségünk egy ifjú tesztelővel karöltve vizsgálta meg, mire is jó a százdolláros gép 2008 végén.

hvg.hu Tech

Az Intel is beszáll a 100 dolláros laptop projektbe

A világ legnagyobb chipgyártója előzetes elképzeléseivel radikálisan szembefordulva beszáll a 100 dolláros laptop projektként elhíresült kezdeményezésbe a One Laptop Per Child alapítványt alkotó további 10 cég mellé.

MTI Tech

Százdolláros laptopok 400 dollárért

Adj Egyet és Kapj Egyet programmal próbálják fellendíteni a Minden Gyermeknek Laptopot (OLPC) kezdeményezést: a vásárlók 400 dollárért vásárolhatják meg a jelenleg 188 dollárba kerülő "százdolláros" laptopot, azaz a különbözet révén egy másikat is vesznek egy harmadik világbeli gyermek számára.

Bari Máriusz Tech

Tehénmeghajtású laptop

A százdolláros laptopokat fejlesztő OLPC projekt új energiaforráson dolgozik. A hagyományos természetes energiaforrások hiánya ugyanis nem probléma: ha nincs elég szél, víz vagy napfény, a szarvasmarhák várhatóan megoldják a gondokat.

MTI Tech

Megérkezett Európába a százdolláros laptop

Az Európai Unió 27 tagországában, illetve Oroszországban, Svájcban és Törökországban is kapható hétfőtől a százdolláros laptop néven elhíresült XO, amelynek megvásárlásával a vevő egy harmadik világbeli iskolás gyereknek is szerez számítógépet.

Matolcsy Ádám baráti körében nem az ő cégei kaszálnak a legtöbbet

Matolcsy Ádám baráti körében nem az ő cégei kaszálnak a legtöbbet

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint

A szálloda- és vendéglátóiparban is bevezetik a 24 hónapos munkaidőkeretet

A szálloda- és vendéglátóiparban is bevezetik a 24 hónapos munkaidőkeretet