A franciák újra forradalomra készülnek, méghozzá a McDonald's ellen, amiért a reklámkampányukban a nemzeti képregényhősüket használják.
A Reuters is beszámol a francia McDonald's kampányról, mely tűzbe hozta a nemzeti érzetükről híres gallokat. Asterix lakomázik a gyorsétteremben egész pereputtyával, vígan elköltve a fogásokat.
A plakátot azért tartják provokatívnak, mert a franciák a globalizáció rákfenéjeként és a kifinomult konyhaművészet ellenpontjaként tekintenek a McDonald's-ra. Asterix viszont a gyarmatosítással szembeni ellenállás jelképe, aki a leghatalmasabb hódítót, Julius Ceasart is megleckézteti. Ehhez képest az Euro RMCG "Come as you are" kampánya pont az ellenkezőjét ábrázolja.
A kampányra Twitteren is érkeznek a háborgó kritikák: "Gyermekkorom hősét feláldozzák, mint egy vaddisznót! Mi jöhet még?" vagy "Milyen ironikus! A legyőzhetetlen gallok a megszállókat reklámozzák!".
1999-ben a Jose Bove nevével fémjelzett globalizációellenes tüntetésen a tömeg lebontott egy McDonald's éttermet délnyugat Franciaországban, majd a törmelékeket a városháza előtt helyezték el. Ezért sokan Bovét tartják számon Asterix földi helytartójaként. Nem véletlenül, Bove alacsony növésű, szőke és bajuszos, csakúgy, mint a képregénybeli "stöpszli gall".
A híres képregény először 1959-ben jelent meg, azóta több mint 325 millió példányt adtak el belőle világszerte, majd rajzfilmsorozat is készült belőle.
A McDonald's azonban elvette a közönség kedvét a viccelődéstől. 2001-ben már egyszer kihúzták a gyufát, amikor az Asterix és Kleopátra című film népszerűsítéséhez betársult az étteremlánc és Ronald McDonald arca helyett a gall fenegyereket használták.
Kis, közepes vagy nagy pohárban kéri a varázsitalt?
bbc.com
Hamupipőke és a Sikoly híres maszkja is feltűnik a McDonald's új reklámarcai között, ők azonban nem sértik a francia identitástudatot.