szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nagyvállalatok gyakori célpontjai a szóbeszédeknek, híreszteléseknek. Kiemelten igaz ez az egyes piacok meghatározó szereplőire, illetve piacvezető termékeikre.

Nem ritka az olyan fogyasztói akció, amely abszolút légből kapott vádakra építve próbál indulatot gerjeszteni egy cég, illetve annak termékei ellen. A Procter and Gamble (P&G) fogyasztásicikk-gyártó vállalatot például a ’80-as évek elején sátánista szektákkal hozták összefüggésbe – olvasható a Legendavadászat című könyvben.

A legenda terjesztői szerint állításukra az egyik legárulkodóbb „bizonyíték” a P&G emblémája volt, amin egy szakállas-szarvas férfi holdkifli formájú profilja látható, tizenhárom csillaggal a háttérben. Ez utóbbi szimbólum a logó bevezetése idejében az Egyesült Államokhoz tartozó 13 államot jelenítette meg, ám az összeesküvés-elméletekben hívők szerint e csillagokat összekötve három darab 6-os számot kaphatunk. Ami pedig magának az ördögnek a jele. A cég végül 1991-ben semlegesebb, modernebb emblémára cserélte a logóját, a hivatalos indoklás szerint termékei globális értékesítésének elősegítése érdekében.

A ’90-es évek végén a legenda új formában jelent meg: egy soha meg nem történt tévéinterjúval „hitelesítve”. Eszerint a P&G vezetője a Phil Donahue Show egy adásában nyíltan elismerte, hogy jelentős pénzekkel támogatják a Sátán Egyházát. Arra a kérdésre, hogy nem fél-e a vállalat a hívő amerikaiak bojkottjától, a cégvezér állítólag ezt a hetyke választ adta: „Nincs annyi keresztény az Egyesült Államokban, hogy mi azt megérezzük”. A pimaszra hangolt válasz jól mutatja, mi a lehetett a célja a legendának: bojkottra szólítani a dühödt keresztény vásárlókat. A rágalom azért is szürreális, mert nincs épeszű cégvezető, aki ilyen hatalmas vásárlói tábor bojkottját megkockáztatná.

Jönnek a paranoidok!

Sergio Benvenuto, a Városi legendák című könyv szerzője szerinte a P&G-szóbeszéd mögött az állhat, hogy a cég termékei – például szappanok, fogkrémek, tisztítószerek, pelenkák – az amerikaiak számára a tisztaság képét idézik, s ennek ellentételezéseként hozza kapcsolatba a legenda a céget a bűnnel és a sötét erőkkel.

Az ilyen típusú szóbeszédeket többnyire paranoid emberek kezdik el terjeszteni, akik szerinte sokkal többen vannak, jobban álcázzák magukat és jelentősebb társadalmi hatással működnek, mint ahogy gondolnánk. Benvenuto rámutat: a P&G emblémájával kapcsolatos hírek a déli államok fundamentalista és fanatikus prédikátoraitól indultak el.

Az esettel jól illusztrálható, milyen károkat okozhat egy cégnek a szóbeszéd, és az is, hogy ha egy legenda egyszer már elterjedt, mennyire hiábavaló esetenként a tényekkel és észérvekkel való védekezés.

A Marlborót a Ku-Klux-Klannál hozták összefüggésbe

Terméke arculati elemeinek köszönhette a Marlboro cigaretta gyártója is, hogy a céget hírbe hozták a fehér felsőbbrendűséget hirdető Ku-Klux-Klan (KKK) szervezettel. A szóbeszéd alapja a cigaretta csomagolása – a Snopes.com ebből több „bizonyítékot” is dekódol. Köztük némelyik – például a játék a cigarettanév-betűkkel – oly körmönfont, hogy szinte követni is nehéz – e helyütt nem is foglalkozunk vele, akit érdekel, itt megtalálhatja.

AP

A P&G-s példához hasonlóan e legenda terjesztői sem veszik a fáradságot, hogy megmagyarázzák, miért akarnának a titkos tulajdonosok grafikai elemekbe kódolt üzeneteket küldeni a fogyasztóknak, megkockáztatva a nézeteikkel egyet nem értő tömegek (Amerika és a világ nagy részének) bojkottját. Egy Philip Morris kaliberű konszernnek – ami ráadásul az eleve „halálos” cigaretták árusításából szedi bevételei nagy részét – enélkül is épp elég ellensége van.

A Philip Morrison kívül egyébként a Kentucky Fried Chicken, a Snapples és Timberland cégeket is kapcsolatba hozták a KKK-val.

A Góliát-effektus

Mint azt a fenti két minta is mutatja, a nagyvállalatok gyakori célpontjai a szóbeszédeknek, híreszteléseknek. Kiemelten igaz ez az egyes piacok meghatározó szereplőire.

Az üdítőitalokat ért támadások célpontja főként a Coca-Cola. A városi legendák, tévhitek leleplezésére szakosodott Snopes.com oldalnak például önálló kólás rovata van, ahol többek között olyan hamis híresztelések cáfolatáról olvashatunk, mint hogy az ital anyaga lemarja a rozsdát a korrodálódott érméről vagy hogy egy éjszaka alatt felold egy emberi fogat.

Ugyanígy a számítástechnikával kapcsolatos híresztelések áldozata a vezető Microsoft (vagy mostanában a Facebook és a Google), a bútorgyárak között pedig a világnagyság Ikea szenved igen sokat a legendák miatt – e jelenséget Gary Alan Fine amerikai folklorista Góliát-effektusnak nevezte el.

A Góliát-effektus különösen érdekes formája az, amikor valamely kisebb vállalattal kapcsolatos híresztelésben egyszer csak kicserélődik az eredeti vállalat neve, helyére jónevű nagyvállalat lép, és a legenda a továbbiakban így terjed tovább.

Ezek a többnyire negatív pletykák a piaci nagyhatalmaktól való félelemből eredeztethetők. Több fajtájuk ismeretes aszerint, hogy az értékesítést a cégen (a „sátánista” P&G), a termék külső megjelenésén („KKK-jelek” a Marlboro dobozán), a franchise-on („patkány” a McDonalds ételeiben), a termék kitalált összetevőin keresztül (pókpete a rágóban) vagy valós adalékok valótlan hatásainak hangsúlyozásával (a Red Bull „rákkeltő” alapanyaga) támadja elsősorban.

hvg.hu Napi merítés

Március 15-én megszűnik a Facebook?

Magyarul még nem jelent meg az az email, amely egyelőre a tengerentúlon terjed, s mely szerint a Facebook 2011. március 15-én megszűnik. Az Urbanlegends.hu blog megpróbál elébe menni az online pániknak.

hvg.hu Tech

Veszélyes-e az "új Facebook" linkje?

Facebookos oldalunkat ellopó hackerrel rémisztget egy körlevél, mely azt javasolja, akármennyire is ajánlják, ne akarjuk megnézni az új Facebookot.

Az Egyesült Államok újabb fegyvereladási csomagot hagyott jóvá Izrael számára

Az Egyesült Államok újabb fegyvereladási csomagot hagyott jóvá Izrael számára

„Nem publikus adat” – Egy másik kutyapártos képviselő is megtagadta a plusz jövedelme feltüntetését a vagyonbevallásában 

„Nem publikus adat” – Egy másik kutyapártos képviselő is megtagadta a plusz jövedelme feltüntetését a vagyonbevallásában 

Katona Tamás volt KSH-elnök: Az uniós pénzeket csak kormányváltással lehet lehívni

Katona Tamás volt KSH-elnök: Az uniós pénzeket csak kormányváltással lehet lehívni

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára