szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Costa Concordia pénteki katasztrófája az óceánjárók biztonsági hiányosságaira vet fényt. Egy magyar, aki tíz évet dolgozott hajókon, köztük a Concordián a hvg.hu-nak elmondta: több sebből vérzik a rendszer.

Giglio polgármestere 2011 augusztusában köszönőlevelet fogalmazott, majd elküldte a Costa Concordia kapitányának, Francesco Schettinónak. Ebben kifejezze háláját: a „hihetetlen látványért”, hogy nagyon közel hajózott a parthoz. A La Stampa vasárnap hozta nyilvánosságra Sergio Ortelli levelét, aki szombaton még azt nyilatkozta, hogy „nagyon szép látni a partról a teljesen kivilágított hajókat, de ez alkalommal félresikerült”, péntek éjjel a Costa Concordia megfeneklett és elsüllyedt, eddig tizenegy, a balesetben elhunyt ember holtteste került elő. Ortelli vasárnap már cáfolta, hogy bevett gyakorlat lenne a látványosság, de az is kiderült, hogy van rá egy olasz kifejezés: inchino, ami magyarul tiszteletteljes meghajlást jelent, a hajó és a kikötő viszonylatában pedig - legalábbi az olasz sajtó szerint - azt, amikor a partról megtekinthető, hogy a felső dekk lámpái felgyúlnak, mivel az utasok épp vacsorájukat költik.

A tiszteletteljes meghajlás félresikerült
AP

Egy tavaly még a Concordián dolgozó magyar felvilágosított minket, hogy nem volt ez másképp akkor sem, amikor ő ott dolgozott, és sokszor beszélgettek arról a többi beosztottal, hogy mi lesz, ha egyszer elvéti a legénység a távolságot. Ám nem csupán a navigációs baki töltötte el aggodalommal a nevét vállalni nem kívánó, tíz évet hajókon töltő magyart és társait. Állítólag a biztonsági felkészítése sem volt megfelelő az óceánjárókon dolgozóknak, de az utasoknak sem. „Az úgynevezett basic safety training - biztonsági alapkiképzés – elvégzése 500-1000 euróba kerül, és bár elvileg kötelező, a munkavállalók nem minden esetben tudják kifizetni” – mesélte a magyar.

A bérekről azt is elmondta, havi 400-500 eurós fizetésért is elszegődik már a legolcsóbb ázsiai munkaerő. A papírt be lehet szerezni a vizsga letétele nélkül is, a munkaadók pedig nemigen járnak utána, és ellenőrzés nélkül elfogadják. Az sem életbiztosítás azonban, ha valaki részt vesz a tanfolyamon: „Akik tartják, nem tudnak jól angolul, és sokszor a munkavállalók sem beszélnek nyelveket.” Így pedig nehéz elsajátítani a tudnivalókat katasztrófa esetére, az pedig ugyancsak nem segít, hogy esténként az egész személyzet illuminált állapotban van. A „szemtanú” szerint ez általános: "mindenki részeg".

AP

Ám az utasok biztonsági felkészítésében is vannak hiányosságok a hajókon, éppen a Costa Concordia esetében tapasztalt ilyet, mondja a tapasztalt hajós. A szabályzat szerint állítólag a felszálló utasnak 24 órán belül meg kell kapnia az emergency drillnek nevezett ismertetőt, mely során bemutatják a hajót, a vészkijáratokat, a menekülési útvonalakat. "A Costa Concordia mivel körutat tesz meg, több állomáson is vannak beszálló utasok. Az olaszországi Savona a főkikötő, azonban Barcelonában, Palma de Mallorcán és a szicíliai megállónál is csatlakoznak turisták, akiket csak sokkal később igazítanak el" - ecseteli a magyar.

Több sebből is vérzik tehát a luxushajózás biztonsága, a Costa Concordia zátonyra futása nyomán egyre több hiányosság kerül felszínre. A pénteki katasztrófában a hírek szerint a kapitány egyéni felelőssége is számottevő, aki nem csupán abban volt ludas, hogy állítólag beosztottja kedvében akart járni, és azért túl közel ment a parthoz, de a mentés során is „felmondta a szolgálatot”: saját bőrét mentette inkább, és idő előtt elhagyta a fedélzetet. Az olasz sajtó szerint Schettino egy mentőcsónakból, a vízből figyelte a mentést, de egyes szemtanúk arról számoltak be, hogy a partra is kimenekült. A férfit őrizetbe vették, majd házi őrizetbe helyezték. Még 24 embert keresnek a mentőbúvárok.

MTI Világ

Olasz hajótörés: még egy magyarról nincs hír

Tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, és közülük már csak egyről nincs hír - közölte Kovács Petra római magyar konzul vasárnap délelőtt az MTI tudósítójával.

MTI / hvg.hu Itthon

Hajókatasztrófa: több magyar neve hiányzott az utaslistáról

Továbbra is két eltűnt magyart keresnek az olasz óceánjáró pénteki balesete után, egyikük azonban eredetileg nem szerepelt az utaslistán - mondta Tóth József külügyi szóvivő kedden. A magyar Külügyminisztérium vasárnapi információi szerint tizenkét magyar volt a Costa Concordián.

hvg.hu Világ

Húzzon vissza a hajóra! - így próbálták visszazavarni a menekülő hajóskapitányt

Egy napon belül hőssé, de legalábbis a szikár jellem mintaképévé vált Olaszországban Gregorio De Falco tengerésztiszt, aki több fordulónyi telefonbeszélgetés során próbált ráparancsolni a toszkán partoknál zátonyra vezetett hajó kapitányának, Francesco Schettinónak, hogy menekülés helyett vegyen részt a mentésben. Az alábbiakban a drámai hangú beszélgetések szövegét olvashatják.

MTI Világ

Hajókatasztrófa: öt halottat találtak

Az olasz parti őrség búvárai öt holttestet találtak kedden a Giglio szigetnél pénteken elsüllyedt óceánjáró roncsában - jelentették be a hatóságok.

Agyvérzést kapott, kórházba került Pap Rita énekesnő

Agyvérzést kapott, kórházba került Pap Rita énekesnő

Tizenhárom ember ellen emeltek vádat az újvidéki tragédiával összefüggésben

Tizenhárom ember ellen emeltek vádat az újvidéki tragédiával összefüggésben

Tényleg biztonságosabbak a repülőgépek hátsó ülései egy baleset esetén?

Tényleg biztonságosabbak a repülőgépek hátsó ülései egy baleset esetén?

Változnak az igazoltatás szabályai

Változnak az igazoltatás szabályai