szerző:
Vincze Szabolcs
Tetszett a cikk?

Tóth Imre és csapata már 2003 óta szerves része a MotoGP küzdelmeinek. A gárda évek óta jó helyen végez a sorozatban, aminek köszönhetően elismertségre tett szert, nevet szerzett a sportágban. A Team Tóth fenntartása azonban így sem könnyű, évente eurómilliókra rúg a költségvetés.

Tóth Imre és versenyző fia már hosszú évek óta aktív tagja a motorsportnak. Miután a fiatal motoros sikerrel szerepelt a magyar bajnokságban, a német bajnokságban és az Alpok-Adria Kupán, elgondolkoztak azon, hogy a lehetőségekhez mérten magasabb szinten versenyezzenek tovább. Ezért 2002-ben tárgyalásokat kezdeményeztek az olasz Semprucci csapattal, amely szerződést is kötött az apa-fia párossal, ifj. Tóth Imre pedig elindulhatott a MotoGP 125 köbcentiméteres kategóriájában.

A motorért természetesen fizetni kellett, mivel azonban szinte semmilyen elvárásnak nem felelt meg, id. Tóth az év közepén már egy saját csapatban kezdett gondolkozni. Tárgyalt a nemzetközi szövetséggel és 2003-ra bejelentette indulási szándékát két versenyzővel, Team Hungary néven. A jelentkezést – mivel magyar csapat még nem volt – el is fogadták. Bár anyagi problémák voltak, a csapat egyre stabilabb helyett vívott ki magának, 2005-től pedig már biztos tagja lett a mezőnynek.

2006-ban az ambiciózus csapatvezető úgy érezte, hogy itt az ideje még egy szinttel feljebb lépni, és – elsősorban a reklám miatt – szükségük van egy olyan sofőrre, aki a jó motornak és a gyári támogatásnak köszönhetően az élbolyban halad. Ekkor szerződtették le a legkisebb kategória 2000-es világbajnokát, az olasz Roberto Locatellit. Mivel Magyarországról az évek során semmilyen támogatást nem kaptak, a csapat nevét az idén - a tulajdonos után - Team Tóth-ra változtatták.

Ifj. Tóth Imre az RSA Aprilián a mugellói Olasz Nagydíjon
© Team Tóth

Egy évvel később nemcsak kategóriát váltottak 250 köbcentiméterre, de a fiatal Héctor Barbera leszerződtetése mellett már ifj. Tóth Imre is ebben a kategóriában indulhatott. Ezt a magyar pilóta pontszerzéssel hálálta meg.

2007-ben a csapat - az Apriliával karöltve - rengeteg pénzt és energiát áldozott arra, hogy Barbera – így a csapat – megszerezze első futamgyőzelmét, ez azonban mégsem sikerült. Idén aztán Mattia Pasini érkezésével végre erre is sor került, Mugellóban ugyanis a dobogó legfelső fokára állhattak.

Gondok azonban a fokozatos fejlődés mellett is akadnak. „Pasini már régóta velünk szeretett volna dolgozni, és idén is remek teljesítményt nyújt – mondta a hvg.hu-nak id. Tóth Imre, a csapat tulajdonosa. – Bár ő is gyári támogatást kap, ráadásul rendre az élbolyban motorozik, sokat szenved azért, hogy jó alkatrészeket kapjon.” Ifj. Tóth idén szintén gyári motort, egy RSA Apriliát kapott, de ez egyelőre kevés. Neki ugyanis Pasininál is jobban kell harcolnia a megfelelő alkatrészekért, és finoman szólva a beállítások sem tökéletesek. „Ugyanannyit fizettünk a motorért, mit például az Aspar, vagy bárki más – tette hozzá a csapatvezető. – Az első hat futamon azonban eddig sajnos nem azt kaptuk, amiért fizettünk. Egyáltalán nem panaszkodni akarok, hiszen ilyen a motorsport, de ezt azért nem árt tudni az eredményekre nézve.”

„Jelenleg tizenöt gyári motor van a MotoGP 250 köbcentiméteres mezőnyében, ebből tizenkettő nagyon erős – mondta ifj. Tóth Imre. – Sajnos az enyém a maradék háromhoz tartozik. Mi továbbra is mindent megteszünk, de türelmesnek kell maradnunk, hiszen ezen úgysem tudunk gyorsan változtatni. Most már engem is zavar kissé, hogy be kell érnem szerényebb teljesítményekkel, holott tudom, jóval több van bennem. Idén végre gyári motort kaptam, remélem, ezzel több dolog változni fog.” A pilótának mindig is egy motorja volt, nem volt tartalék. Mint mondja, a győzelemhez egy motor is elég. Arról nem is szólva, hogy a költségeket alaposan megdobja egy tartalékmotor használata.

Kit és miért támogatnak a szponzorok? (Oldaltörés)

Hogy pénzben mit jelent egy csapat fenntartása, azt pontosan megmondani nehéz, a nagyságrendekkel viszont bárki tisztában lehet. „Egy szezonban nagyjából 2-3 millió euró (6-800 millió forint) a Team Tóth költségvetése mindennel együtt – közölte munkatársunkkal id. Tóth Imre. – Ebben persze benne van a teljes működés, a motorok, az alkatrészek, az utazások, a fizetések, a kamionok, a szerszámok, egyszóval minden.”

Ebből ki lehet számolni, hogy egy futam nagyjából mennyibe van a csapatnak (átlagolva 180 ezer euró, azaz több mint 50 millió forint). A tengerentúli futamok természetesen drágábbak, mint az európaiak, a differencia nagyjából harminc százalék. „Itt Európában a szponzorok vendéglátása is hozzátartozik a kiadásokhoz. A verseny után ugyanis évek óta rendszeresen gulyást főzünk, hogy így is népszerűsítsük a hazai ízeket. Ez mára nagy népszerűségre tett szert. Van, aki szinte csak a gulyás miatt látogat meg minket” – teszi hozzá mosolyogva id. Tóth Imre. – Arról nem is beszélve, hogy a versenyekre látogató magyaroknak jó ideje csak mi adunk jegyeket. Mindenki minket talál meg, bár lassan elmondható, hogy hozzászoktunk.”

Érdekes, hogy nagyjából az említett éves költségvetésnek megfelelő összeggel támogatja most az egyik hazai főszponzor Talmácsi Gábort, a Scot Racing Team magyar versenyzőjét, holott a Team Tóth és más csapat ekkora összegből két pilótát versenyeztet egy egész szezonon keresztül, minden egyéb kiadást is beleértve. „Nekünk a szponzoroktól kapott pénzt nem magunkra, hanem a csapatra kell elköltenünk. Ez fedez mindent. A szóban forgó összegből mi egy évig simán működünk két pilótával” – tette hozzá a vezető.

Boxcsendélet a magyar csapatnál
© Team Tóth

Pedig a Team Tóth nemcsak hogy a MotoGP 250 köbcentiméteres kategóriájának élbolyában versenyez (Mattia Pasini, a csapat olasz versenyzője jelenleg 4. a pontversenyben, Tóth Imre a 18.), de például az Olasz Nagydíj hivatalos statisztikái alapján 1860 másodpercig voltak képernyőn. Ez amellett, hogy egy magyar csapat nevét is öregbíti a világban, a szponzorok szempontjából is csalogató lehet. Ráadásul ezeket a versenyeket 164 tévétársaság közvetíti. Támogatókat találni mégsem könnyű – a Max Cityt és a Scitec Nutrition-t leszámítva komoly szponzor nincs is a csapat mögött.

De a támogatóktól kapott összeg sem elég mindenre, gyakran saját pénzt kell belerakni. „A költségvetés több mint felét elviszi maga a motor, konkrét összeget azonban nem szeretnék mondani – mondta ezzel kapcsolatban a csapattulajdonos. – Mint mindenki más, mi is szerződést kötöttünk az Apriliával, ennek értelmében ilyen információkat senki sem adhat ki. Én pedig tiszteletben tartom ezt a kontraktust is.” 2010-től azonban bíznak a változásban, hiszen akkor talán olcsóbb lesz a motor és nem lesz akkora különbség a gépek között. Ez kiegyensúlyozottabb versenyekhez, izgalmasabb futamokhoz vezethet.

A pénzre visszatérve, a boksz kialakítása például egy egész szezonra ugyan több tízmillió forintnyi összeget jelent, de ez szinte már csak aprópénz az eddig említettekhez képest. Ami elkeserítő, hogy például az olasz vagy spanyol versenyzők és csapatok óriási támogatást kapnak otthonról, a hazai szponzoroktól, pedig a Team Tóth mögött állnak a világbajnoki ranglistán. „A jövő tőlük, a szponzoroktól függ. Ha nincs szponzor, nincs csapat sem, éppen ezért én mindig korrekt kapcsolatra törekedtem velük – tette hozzá végül id. Tóth Imre. – Nyugodt szívvel mondhatom, eddig sosem távoztak elégedetlenül.”

PÉNZÜGYEK: CSAK BECSÜLNI LEHET
A hvg.hu információi szerint a Balatonring Team a szponzoroktól idén mintegy 2,4 millió eurónyi támogatást tudott szerezni, a költségvetés viszont ennél nyilván magasabb lehet. Becslés szerint egy gyári csapat éves büdzséje nagyságrendekkel nagyobb, nagyjából 4-5 millió euró, de akár magasabb is lehet. Ezeket az információkat azonban a csapatok és a gyárak bizalmasan kezelik, pontos összegeket így sem most, sem később nem lehet megtudni.

A Team Tóth a mai napig az egyetlen magyar csapat a MotoGP mezőnyében. Azért is fontos ezt hansúlyozni, mert a szurkolók gyakran hajlamosak a versenyzőket és a csapatokat összemosni. Így az a tény, hogy Mattia Pasini jelenleg náluk versenyez, képes az itthoni drukkerek fejében zavart okozni. Pedig a csapatban motorozik hosszú évek óta egy magyar pilóta, a 23 éves ifj. Tóth Imre is, aki előtt eredményeit és tapasztalatát tekintve még fényes karrier állhat.

A sportág hazai frontján feltűnő Balatonring Team ugyanis – bár piros-fehér-zöld színekben indul – többségi spanyol tulajdonban van. Ez a sportág emblematikus és máig meghatározó alakját, Jorge Martínezt (és csapatát, az Aspar Team-et) jelenti, aki azonban szerencsére szintén szívén viseli a magyar motorsportot. Ezért ad folyamatosan lehetőséget egy (idővel talán több) hazai pilótának, jelenleg a múlt héten sajnálatos módon kézsérülést szenvedett Németh Balázsnak. 2007-es világbajnokunk, Talmácsi Gábor pedig a körülötte támadt parázs szituáció után a legmagasabb kategóriában versenyezhet, de csapata, a Scot Racing Team szintén nem magyar istálló.

Ennek ellenére a magyar főszponzorok elsődleges célpontja nem a mezőny egyetlen magyar tulajdonú csapata. A döntés azonban az övék, nyilván alaposan mérlegelik, hogy mennyi pénzért milyen ellenszolgáltatást kapnak, és megéri-e ez nekik.

Vincze Szabolcs

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vincze Szabolcs Sport

Martínez: ez az eset nem tett jót Talmácsinak és az imázsának

Jorge Aspar Martínez és Talmácsi Gábor hétfő délután sajtótájékoztatót tartott, amelyen hivatalosan is közölték a szerződésbontás tényét és azt, hogy a magyar versenyző egyelőre nem motorozik tovább. A jövőről azonban mindkét félnek van elképzelése. A csapatfőnököt kérdeztük.

MTI Sport

Talmácsi: "mindent megteszek azért, hogy bizonyítsak"

Talmácsi Gábor és új csapatának vezetői is a csoda kategóriába sorolták, hogy a magyar motoros alig két hét alatt csatlakozott a gyorsasági világbajnokság királykategóriájában, a MotoGP-ben érdekelt Scot Racing Teamhez, melynek színeiben vasárnap végigment élete első 800 kcm-es viadalán Barcelonában.