A matekérzék velünk születik

Kivonni és összeadni sohasem tanított gyerekek képesek arra, hogy pusztán becsléssel - közelítően - többjegyű számokkal kapcsolatos műveleteket oldjanak meg - állították egy szakfolyóiratban publikált tanulmányukban azok az amerikai kutatók, aki szerint a matematikai képesség velünk születik.

  • MTI MTI
A matekérzék velünk születik

A Nature című amerikai folyóirat legutóbbi számában megjelent tanulmány szerint a problémák ott kezdődnek, mikor a kicsiktől matematikai tanulmányai legelején azt követelik, hogy konkrét számokkal dolgozzanak - írja a Reuters hírügynökség.

A nottinghami egyetemen dolgozó Camilla Gilmore és a harvardi Elizabeth Spelke által vezetett kutatás egymástól nagyon különböző társadalmi és anyagi hátterű 5-6 éves gyerekeket tesztelt. "Megdöbbentem" - nyilatkozta Spelke, aki homlokegyenest más eredményt várt. "Persze a számok neveit meg kell tanulni és az arab számokat is meg kell tanulni. Ezek nincsenek belénk építve, de azt gondolom, hogy egy bizonyos alapvető matematikai érzékkel rendelkezünk" - hangsúlyozta a tudós.

Az egyik kísérletben a gyerekek a következő, pusztán arcokkal és számokkal illusztrált feladatot kapták: "Sarah-nak 64 cukorkája van. 13-at elajándékoz. Johnnak 34 cukorkája van. Kinek van több?" A gyerekek 65 százaléka hibátlanul válaszolt, anélkül, hogy a számolás bármiféle formáját alkalmazta volna. Amikor azt kérték tőlük, hogy pontosan mondják meg az eredményt - ellenőrizendő, vajon nem tanultak-e már valahol számolni -, arra egyikük sem volt képes.

A gyerekek tanárai meglehetősen szkeptikusan viszonyultak a kutatási eredményekhez, de csodálkoztak rajta, hogy a tanítványaik milyen sikeresen oldották meg a feladatokat, és mennyire élvezték ezt a fajta számolást. A szerzők szerint a felfedezés azért is fontos, mert ez hasznos lehet a matematikába való bevezetés előtt álló kicsik oktatási módszertanában.