Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Több fejlesztésre is szükség lenne, hogy a fordulatos politikai csatározások után érkező új villamosok valóban használhatók legyenek.
Folyamatosan érkeznek Budapestre a korábban megrendelt, új CAF villamosok, a BKV és a BKK szakemberei azonban segítségért kiáltanak – írja a Telex. Egyrészt a villamosok zökkenőmentes fogadásához már rég fel kellett volna újítani a ferencvárosi kocsiszínt és két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni.
Mindez azonban nem elég, az új villamosok ugyanis szélesebbek, így több vonalon felújításra lenne szükség ahhoz, hogy a járművek ténylegesen közlekedni is tudjanak. Át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat. Ezt a BKV már 2022-ben jelezte is – írja a lap.
Ilyen problémás területnek számít a 2-es villamos vonala, ahol az alagútnál és a viaduktnál kéne fejlesztéseket végezni, illetve az eredeti tervekkel ellentétben a Szabadság hídon sem vethetők be az új járművek. Korábban egy próbajárat során ugyanis kiderül: az új CAF orra leér a híd felhajtójánál, és a súlya is problémákat okoz, a híd közepén például nem találkozhatna két, utasokat szállító villamos.
A problémák megoldása nagyjából 32,5 milliárd forintba kerülne – amire nincs pénz. A BKV ezért kidolgozott egy B-tervet, amelyből a vonalfejlesztések kimaradnak, a CAF villamosok pedig a jelenleg használt (1-es, a 14-es, a 42-es, az 56–56A, és a 69-es) vonalakon közlekednek és csak a kocsiszíneket újítják fel 6,5 milliárd forintból. Pénz azonban erre sincs (arról nem is beszélve, hogy ebben a verzióban a következő három évben további 4,6 milliárd forintba kerülne felújítani a régi Ganz villamosokat).
A legvalószínűbbnek jelenleg az tűnik, hogy a C-terv valósulhat meg, amely szerint mindössze 340 millió forintból felújítanak két kocsiszínt, amellyel legalább a villamosok tárolása megoldható. A bizottsági ülésen azonban elhangzott: jelenleg még erre sincs pénz, de felkérték Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy gondoskodjon a minimálcsomaghoz szükséges pénz előteremtéséről.
A CAF villamosok története eddig elég kalandos, az eredeti szerződést 51 alacsony padlós jármű beszerzéséről még 2014-ben, Tarlós István vezetése alatt kötötte meg a főváros, ugyanakkor 2022 végén úgy tűnt: nem lesz pénze Budapestnek arra, hogy ezeket mind beszerezzék.
2023-ban aztán kiderült: mégis jöhet 51 új villamos. Mint akkor mi is beszámoltunk róla, az év elején megszületett a kormánydöntés arról, hogy a főváros 54 milliárd forintnyi európai uniós forrásból 51 új, alacsonypadlós, légkondicionált, korszerű CAF-villamost vásárolhat.
Végül aztán tavaly októberben megérkezett az első új villamos, idén májusban azonban újabb fordulat következett be. Kiderült, a kormány addig húzta az opciós tételek lehívását, hogy véget ért az uniós finanszírozási ciklus, így hiába érkeztek sorra az új villamosok, a BKK nem tudott értük fizetni.
A helyzetet aztán végül egy, a hónap végén megjelent kormányhatározat rendezte, amely az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz kiemelt projektjei közé (IKOP Plusz-1.1.0-23) beilleszti 51 db új CAF alacsonypadlós villamos szerelvény (46 rövid és 5 hosszú) beszerzését Budapest részére, és ennek megfelelően egy másik határozatban 54,15 milliárd forinttal megemeli a „tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése Budapesten és agglomerációs településein” program keretösszegét.
Nyitóképünk illusztráció, forrás: Karácsony Gergely / Facebook
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Egy akvizíció során a vételár mellett az adózási következményeket is hasznos számba venni a tranzakció tervezésekor.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Egy komoly korrupciós ügy állhat a hátterében annak, hogy meghalt Roman Sztarovojt volt orosz közlekedési miniszter.
A HVG információi szerint egyre több a hasonló ügy.
A kolónia egyre nő, megoldás még nincs.
Kiara Lord posztolt egy szelfit.
Ez a HVG kvízjátéka.
A világ valaha élt leggazdagabb emberének nevét Nyugat-Afrikán kívül szinte senki nem hallotta, de mi a helyzet a többiekkel?
Az 51 éves brit szakember húsz éven át dolgozott a Red Bullnál.
Több programmal, több hullámban telepítenek elektromosautó-töltő pontokat Magyarországra, ám a legszűkebben ellátott régiókba csak évek múlva érnek el.