szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A webnaplók népszerűségének köszönhetően ma már egy hétköznapi ember is akkora nyilvánosságot érhet el, mint a hollywoodi sztárok; egy videokamerával vagy egy bloggal milliókhoz is eljuttathatjuk véleményünket a világról. Összeállításunkban néhány olyan bloggert mutatunk be, akik egyszerű naplóíróból váltak internetes hírességekké.

Hogyan lehet bloggerből sztár?
Első lépésként érdemes lehet népszerűsíteni a webnaplót. Erre kiváló alkalmat kínál a HVG Online éves blogversenye, az idén kibővült és felújított formában jelentkező
Golden Blokk 2007.
Tovább>>
A Forbes.com online celebritásainak listáját egyértelműen a 19 éves Jessica Lee Rose vezeti. Bár ez a név talán nem mond sokat, bizonyára jóval többek számára hangzik ismerősen a Lonelygirl15 név. A 16 éves lányt sokáig csak amerikai tinédzserként ismerték, aki egy videokamera segítségével megörökítette gondolatait, s a felvételeket elhelyezte a YouTube videomegosztón. Hamarosan többmilliós rajongótábora lett, ám 2006 augusztusában kiderült, hogy a magvas gondolatok valójában előre megírt forgatókönyv szerint kerülnek képernyőre, a lányt pedig felismerték egy 19 éves új-zélandi illetőségű fiatal színésznő személyében. Ez nemhogy visszavetette volna az iránta táplált érdeklődést, ellenkezőleg, még híresebbé tette Jessica Lee Rose-t. A lány rövid úton a YouTube generáció arcává vált, aki mára filmszerepeket vállal, s felkérték egy ENSZ által forgatott, szegénységellenes reklámban való részvételre is.

Perez Hilton (j.) példaképével, Paris-szel
© AP
Lonelygirl után Perez Hilton következi, s a név nem elírás. A vitriolos tollú 28 éves blogger – polgári nevén Mario Lavandeira – írásaitól rettegnek a hollywoodi sztárok, hihetetlenül népszerű weboldalán (perezhilton.com) ugyanis nem kíméli a sztárallűrjeikkel a figyelmet magukra irányító celebritásokat. Kritikusai szerint Lavandeira kivételezik kedvenceivel, a Hilton-lányokkal, akiket ritkán tüntet fel rossz fényben. Lavandeirának meggyűlt a baja legalább egy fotóügynökséggel is, amely azt állította, hogy a PerezHilton.com engedély nélkül jelentette meg a felvételeit. Ennek ellenére a blog továbbra is igen népszerű, s Lavandeira írásaira már a hírcsatornákon is hivatkozási alapként tekintenek, a blogger pedig gyakori vendége az amerikai bulvármédiával foglalkozó tévéműsoroknak.

Az excentrikus bulvárbloggert Markos Moulitsas Zúniga, művésznevén Kos követi a Forbes listájának harmadik helyén. A politikai témákban publikáló blogger a konzervatív amerikai politikusok mumusa, Daily Kos című webnaplóján gyakran kampányol a haladásért, illetve a liberális értékekért. Ismertségével túlnőtt az interneten, gyakran idézik a médiában. Befolyását mi sem jellemzi jobban, mint az a tény, hogy 2006-ban győzelemhez segítette Ned Lamontot a nála jóval ismertebb Joseph Lieberman szenátorral szemben a connecticuti demokrata előválasztásokon.

Nála is többet mondhat el magáról Matt Drudge, a híroldalként üzemelő Drudge Report szerkesztője. A 40 éves férfi nem kevesebbel büszkélkedhet, mint hogy sikerült bizalmatlansági eljárást (impeachmentet) indíttatnia egy hivatalban lévő amerikai elnök ellen. A Drudge Reporton jelentek meg ugyanis az első hírek 1998-ban Bill Clinton és Monica Lewinsky afférjáról. Drudge erőssége abban rejlik, hogy nagyon korán felismeri azokat a híreket, amelyekre később lecsap a „hagyományos” média is. Drudge blogját gyakran emlegetik az online újságírás új generációjának iskolapéldájaként. Bár kritikusai szerint Drudge gyakran csupán pletykákról ír, ismertsége okán szerepelt már a Fox hírcsatorna egy azóta már megszűnt műsorában, Manifesto címmel könyvet írt, s feltűnik egy heti rendszerességgel jelentkező rádióműsorban is.

Ötödik helyre került a 46 éves marketingguru, Seth Godin, aki saját magáról elnevezett blogján az internet rejtelmeiről elmélkedik, s publicisztikáit, esszéit széles körben olvassák és idézik, online és offline egyaránt. Godin egyik könyvében a sikerről ír, amelynek véleménye szerint elengedhetetlen eleme a versenytársaktól való különbözés: egy vállalat akkor lehet sikeres, ha sikerül „a lila tehénné válnia a fekete-fehér csorda közepén”.
Microsoft-blogger, online műsorvezető (Oldaltörés)

Buzz Machine címen üzemelteti médiakritikai blogját az 52 éves Jeff Jarvis. A City University of New York interaktív újságírási programjának igazgatója régi motoros a médiában, többek között az Entertainment Weekly című hetilap egyik alapító szerkesztője volt. A Buzz Machine bloggereként azonban valóságos sztárrá nőtte ki magát, aki a civil újságírás „védőszentjeként” gyakran megjelenik tévé- és rádióműsorokban egyaránt, s a tengerentúlon az egyik legtöbbet idézett online forrásként tartják számon.

A hetedik helyre szintén egy egyetemi ember, a University of Tennesse jogász professzora, a 46 éves Glenn Reynolds került. Gyakran publikál az űrkutatáshoz és technológiához kapcsolódó jogi témákban, de a világ nagyobb része számára mégis talán Instapundit című, liberális hangvételű politikai blogja révén vált ismertté. 2006-ban könyvet adott ki a tudatos fogyasztók médiával, politikával és cégekkel szembeni erejéről. Feleségével, az igazságügyi pszichológus Helen Smith-tel együtt pedig közös heti podcast-adásuk is fut The Glenn and Helen Show címen.

Amanda Congdon videobloggerből vált tévésztárrá
© AP
Lonelygirl-höz hasonlóan videoblogger a 25 esztendős Amanda Congdon, aki a Rocketboom című videoblog házigazdájaként és társproducereként vált ismertté. A csinos hölgy kedvességével és humorával fogta meg a nézőket, s a Rocketboomnál töltött másfél éve alatt a show az egyik legnézettebb online műsorrá vált. Amikor 2006-ban távozott az oldaltól, a hagyományos média is széles körű tudósítást adott az eseményről. Congdon azóta már az ABCNews.com csapatát erősíti, ahol egy hetente jelentkező online műsort készít, emellett Starring Amanda Congdon címmel saját, független programot is indított, s az HBO-val is leszerződött egy sorozatra.

A Forbes listájának kilencedik helyét a 42 esztendős Robert Scoble szerezte meg, akit marketingszakemberként a Microsoft kért fel, hogy blogoljon a termékeiről. Bár ez nem feltétlenül a népszerűség kulcsa az interneten, a blogger esetenként nem félt kritizálni kenyéradóját, illetve dicsérni a konkurencia jó lépéseit. Ismertségét elsősorban közvetlen stílusának köszönheti, korán felismerte ugyanis, hogy a bejegyzésekhez kommentárokat fűző felhasználók hálásak, ha reagálnak észrevételeikre. Scoble azonban ennél is tovább ment, s nem félt saját telefonszámát nyilvánosságra hozni. 2006 júniusában otthagyta a rendmondiakat, Scobleizer című blogja, s a ScobleShow nevű videós oldala továbbra is a leglátogatottabb blogok között szerepel.

A tizedik helyre Michael Arrington Tech Chrunch nevű blogja ért be, amelyet befektetők és az IT-iparág döntéshozói olvasnak előszeretettel, annak reményében, hogy meglelik a következő aranytojást tojó tyúkot. A 36 éves vállalati jogász és vállalkozó fiatalember folyamatosan meózza az új online cégeket és szolgáltatásokat, szavának pedig jelentős súlya van: egy-egy elismerő bejegyzés egyik napról a másikra befuttathatja, a bírálat pedig könnyen a mélybe taszíthatja a kérdéses vállalatot.
Online művész, filmkritikus, wiki-alapító (Oldaltörés)

A top 10-ből éppen hogy lemaradt a 34 éves Hosea Frank videoblogja, a zefrank.com. A New York-i művész hírnevét a 2001-ben tartott születésnapi partijára készített, animációkkal teli online meghívónak köszönheti. Esszékkel, rövidfilmekkel és további animációkkal megpakolt weboldala 2002-ben elnyerte a legjobb személyes weboldalnak járó Webby-díjat. A 2006-ban indított the show with zefrank című napi frissítésű videoblog pedig rövid úton az egyik legnézettebb efféle műsorrá vált a világhálón.

Jimmy Wales, a Wikipedia egyik atyja
© AP
Zefrank után Jimmy Wales, a Wikipedia társalapítója következik a sorban. A 40 éves Wales-t 2001-ben már sikeres vállalkozóként tartották számon, miután létrehozta Bomis nevű portálját, ekkor azonban még nem számított sztárnak az online közösség szemében. Az internetezők által szerkesztett enciklopédia létrehozásával azonban egyből a legismertebb nevek közé került. Saját nevét viselő blogján főként a médiáról elmélkedik, s on- és offline is gyakran idézik a nevét.

A filmek világában mozog jártasan a 13. helyezett Harry Knowles, az Ain’t it Cool című blog 35 esztendős tulajdonosa. Az 1994-es balesete óta ágyhoz kötött Knowles fanatikusan olvassa a weboldalakat, vadássza a híreket és pletykákat a mozi világából. Az oldal indulása óta az egyik legismertebb filmes honlappá nőtte ki magát, Knowles pedig a jónevű filmkritikussal, Roger Eberttel karöltve kiadta Siskel & Ebert and the Movies című könyvét, s több filmben is kapott már apróbb szerepeket.

A titkokra utazik a 42 éves Frank Warren, aki online művészként aposztrofálja magát. 2005-ben indított projektje, a PostSecret lényege, hogy a résztvevők felírják egy titkukat egy képeslapra, amelyet elküldenek Warrennek. Eddig több mint negyedmillióan járultak hozzá az alkotáshoz, amelyből Warren már két könyveti is kiadott. 2006-ban nem kevesebb mint hat Bloggy díjat gyűjtött be, azóta pedig egyebek között szerepelt a CNN, az MSNBC és a Fox műsoraiban.
Sci-fi író, társszerző, podcaster (Oldaltörés)

Cory Doctorow az online személyiségi
jogok élharcosa
© AP
A 15. helyre befutó Cory Doctorow olyan, mint egy svájci bicska, ha az internetről van szó: a digitális személyiségi jogok elkötelezett aktivistája, aki jelenleg a University of Southern California diplomácia szakán óraadó professzorként tevékenykedik, emellett sci-fi író, aki online publikálja írásait, s a technológiával, kultúrával és politikával foglalkozó Boing Boing című blog szerzője.

A szintén a Boing Boing csapatát erősítő platinaszőke Xeni Jardin (xeni.net) csupán egy hellyel maradt le Doctorow mögött. Pedig a 34 éves újságírónő ugyancsak ismert a technológiával, IT-vel foglalkozó világban: többek között olyan lapokban publikált, mint a Wired vagy a Popular Science, emellett társkurátora volt a SENT nevű projektnek, amelyet az USA első mobiltelefonos művészeti show-jaként jellemeznek.

A bloggerek után egy „új generációs” online celebritás következik, az 50 éves Leo Laporte (leoville.com) személyében. Laporte a podcastok formájában jelentkező internetes publicisták legszorgosabbika, aki kilenc különböző program producere a TWiT.tv online tévében, köztük a This Week in Tech című IT-magaziné is. Korábban az MSNBC-n futó The Site című technológiai műsor számítógéppel generált "műsorvezetőjének", Dev Nullnak kölcsönözte a hangját.

Laporte után egy újabb blogger, a 40 éves Merlin Mann következik, aki 43 Folders című weboldalán különböző életvezetési tanácsokat és a személyes produktivitást serkentő ötleteket ad olvasóinak. Emellett társ-műsorvezetője a MacBreak című heti videoműsornak, illetve a That Phone Guy című programnak, amelyben a betelefonálókkal cseveg, sokszor igen vitriolos stílusban.
Konzervatív jazzgitáros, bulvár-búvár és a többiek (Oldaltörés)

A Powerline Blogot üzemeltető 56 éves John H. Hinderaker a konzervatív Claremont Institute tanára, emellett ügyvéd. A jobboldali irányultságú blog leginkább a 2004-es „Rathergate”-botrányról szóló tudósításai kapcsán vált ismertté, amikor a CBS esti híradójának műsorvezetője, Dan Rather hamis dokumentumokat jelentetett meg George Bushnak a texasi Nemzeti Gárdánál eltöltött katonai szolgálatáról. Hinderaker írásai végül Rather visszavonulásához vezettek.

Szintén megnyilatkozott a „Rathergate” ügyben Charles Johnson, a Little Green Footballs politikai bloggere. Johnsoni korábban semleges témákról írt, azonban a szeptember 11-i terrortámadások után átalakította oldalát, ahol határozott politikai véleményének ad hangot az amerikai liberálisok kárára. Johnsont egyébként ismert jazzgitárosként is számon tartják, aki huszonkilenc lemezen tűnt már fel, olyan nevek mellett is, mint például Stanley Clarke vagy Al Jarreau.

Mark Lisanti blogját Hollywood-szerte olvassák
© AP
Említésre érdemes még Mark Lisanti hírhedt bulvárblogja, a Defamer. A hollywoodi témák szakértőjeként a 32 éves blogger webnaplója annyira népszerűvé vált, hogy 2006-ban az NBC tévétársaság egyik műsorát népszerűsítő paródiát is készített róla.

A sort Om Malik, a GigaOm című blog szerzője zárja, aki többek között a Business 2.0 és a Wall Street Journal újságírójaként keresi a kenyerét, s a Forbes online részlegének egyik alapítója is volt. Igazi ismertségét azonban 2001-ben elindított technológiai tárgyú naplójának köszönheti.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Új versenyek: indul a Golden Blokk és a Golden Blog!

A hvg.hu blogversenyének lebonyolítása – néhány apró módosítást (mondjuk ki: javítást) leszámítva - megegyezik az eddigiekével, tehát idén is lesz nevezési szakasz, kategóriaverseny, majd ezt követően - a közönséggel együtt – zsűrink megválasztja az abszolút győztest. Ráadásul idén nem csak blogverseny lesz, hanem két új megmérettetés is.

Prizma

Tízéves a blog

Bár a világhálón elinduló új kezdeményezések regisztrálása nem egyszerű, a számítástechnikai sajtó az idén ünnepli az...

MTI Tech

Halálos fenyegetés miatt illemkódex a blogoszférában?

Az internetes naplóíró és -olvasó közösség életét szabályozó viselkedési kódex megalkotását sürgeti Tim O'Reilly, a felhasználók aktivitásán alapuló úgynevezett Web2.0-típusú alkalmazások - mint például a blog - úttörője, de javaslatát széles körben bírálják a műfaj szabadságáért aggódó blog-aktivisták.

hvg.hu Tech

Golden Blog 2007: íme az eddig nevezettek listája!

Csaknem ötszáz blogra közel nyolcszáz ajánlás érkezett eddig az idei Golden Blog versenyre. A legtöbb nevezést begyűjtő blog 18-szor szerepelt a listánkban - ami természetesen ugyanannyit ér, mint egy darab nevezés. Blogokat ajánlani a versenyre péntek éjfélig lehet.