szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A StatCounter grafikonja meredek esést mutat az iWiW görbéjén november végétől, miközben a mértékadó hazai auditok...

A StatCounter grafikonja meredek esést mutat az iWiW görbéjén november végétől, miközben a mértékadó hazai auditok kiegyensúlyozott, napi 1,1-1,2 millió látogatót regisztráltak az elmúlt három hónapban. De akkor mit mér a StatCounter? Honnan az ellentmondás?

Korántsem egyértelmű, hogy mit mér az említett szolgáltatás. A módszertani leírásából annyi derül ki, hogy az alapján sorolja a site-okat (esetünkben a közösségi oldalakat), hogy mennyi forgalmat terelnek át más weboldalakra, de ennek nem sok köze van a napi látogatószámhoz. Az iWiW számszaki működésének nagy része publikus, így bármilyen hasonló fajsúlyú változás azonnal ismertté vált volna.

 

Ha nem is tekintjük relevánsnak az említett grafikont, valami azért mégis történhetett a dizájnváltáskor, hiszen éppen akkorra datálódik a töréspont. Vagy csupán véletlenről van szó?

A magam részéről félre is tettem ezt a görbét, mivel nincs olyan egyéb meglévő statisztika, ami alapján azt látnánk, hogy az iWiW-ből való kilinkelések ennyit változtak volna (azért a fejlesztőink vizsgálják, hogy lehetett-e valamilyen programozási ok a háttérben). De még ha tényleg csökkentek is volna a kilinkelések, azt azért látni kell, hogy bármilyen közösségi oldal létéhez, tudásához, szolgáltatásához viszonyítva ez csak nagyon kis szelet. Lehet persze, hogy ez a kis részlet sokak számára fontos, de számunka nem kulcskérdés. Már csak azért sem, mert ha ilyen adatok alapján hasonlítanak össze két oldalt (tehát hogy egy adott site-ra hányan jöttek a szóban forgó két oldalról), akkor azért azt is figyelembe kell venni, hogy milyen megosztási lehetőségeket biztosít az a bizonyos site az olvasóinak. Ha olyan megosztásokat, Like gombot, ami a Facebookra mutat, akkor természetes, hogy onnan fog visszakapni forgalmat, és nem az iWiW-ről.
 
Beszéljünk most kicsit az új iWiW-ről! Leszámítva azt, hogy általában az elégedetlen felhasználó ragad – esetünkben virtuális – tollat, kommentelőink közül többen is arra panaszkodnak, hogy nem ismerik ki magukat az új felületen, sok mindent nem értenek az oldalon. Nem félő, hogy pont azokat a felhasználókat veszítik el, akiket éppen az iWiW ültetett a számítógép elé?

Tény, hogy miután a T-Online felvásárolta az iWiW-et, másfél évig elképesztő szárnyalásnak indult a közösségi oldal. Sokan csak azért kezdtek el internetezni, mert az iWiW használatához kellett internet-hozzáférés. A fejlődés azonban nem torpanhatott meg – a világ most nem erről szól –, így eldöntöttük, hogy 2010-ben erőforrásaink nagyon nagy részét az iWiW fejlesztésére fordítjuk. Ennek eredményeként – számos funkcionális fejlesztést követően - jelent meg tavaly decemberben az „új” iWiW, de hangsúlyozom, a változás nem egyik napról a másikra történt. Nagyjából tavaly május óta mindig módosult valami az oldalon, például sorban új funkciók jelentek meg, és ezeket pozitívan fogadta a piac. Egyetlen szempontból nem volt érezhető változás, és ez a site külleme, ám végül ez is megtörtént. Felfrissült az oldal, modernebb lett.
 
És éppen ez ijesztett meg sokakat, erre panaszkodnak…

Az valóban nem volt előre látható, hogy egy viszonylag széles kör számára nem lesz könnyen emészthető a váltás. Mondhatnánk persze, hogy majd hozzászoknak, de a mérési adatok és főleg az ügyfélszolgálati, illetve a hivatalos iWiW klubba érkező visszajelzések alapján inkább folyamatosan optimalizáljuk, csiszolgatjuk a rendszert, és a kezdetekben vitathatatlanul meglévő technikai problémákat is orvosoltuk/orvosoljuk. Jó úton haladunk, a továbbfejlesztésekkel sem állunk meg, bízom benne, hogy minden iwiwes legnagyobb megelégedésére.

Kommentelőink azt is nehezményezik, hogy nem lehet választani a régi és az új felület között.

Mint említettem, sok mindent optimalizáltunk, de vannak olyan dolgok, amelyeken nem tudunk és nem is akarunk változtatni. Azt gondoljuk, hogy 2011-ben erre van az „előre”, és nem volna már szerencsés visszanyúlni a múltba, a régi site-hoz, másrészt technikailag ez már nem is volna lehetséges. Itt ugyanis nem csupán egy „ruhacsere” történt, hanem egy alapjaiban, tudásában, szolgáltatásaiban jobb felületről van szó. És ahogy már említettem, a különféle csatornákon érkező visszajelzéseket is maximálisan figyelembe vesszük a továbbfejlesztésekhez.

Apropó, visszajelzések! Olvasóink úgy érzik, nem kérdezték meg a változtatásról az iWiW-használókat.

Hosszú, több mint egy éves előkészítés és fejlesztés eredménye a mostani iWiW, amelyhez minden létező statisztikát, véleményt, trendet figyelembe vettünk. Több olyan klub is van az iWiW-en, ahol a megújulással kapcsolatban lehet diskurzusokat folytatni, sőt hivatalos csatorna is van  kifejezetten azért, hogy összegyűjtse a véleményeket. Ezeket folyamatosan figyeljük, és amikor lehet, figyelembe is vesszük. Csak néhány példa: éppen a visszajelzések alapján kerültek kiemeltebb helyre a képek, illetve könnyebben hozzáférhetők a beltartalmak a felső fejléc navigációs megoldásával. Az első hetek statisztikái azt mutatják, hogy több szolgáltatást, funkciót használnak az emberek, mint előtte, és az eltöltött idő is nőtt ezeken a területeken.

Sok kritika érte a keresést is, ami állítólag bonyolultabb lett.

Azt a megoldást választottuk, ami nagyjából hasonló a Google-kereséshez, ennek ellenére sok visszajelzés érkezett a kereséssel kapcsolatban: „nem értjük”, „hogy kell?” stb.  Sokak számára tehát a mostaninál egyszerűbb megoldás lenne az igazi, úgyhogy már itt is történtek változások, ami kényelmesebbé teszi a keresést, de például a részletes keresőnk is folyamatosan módosult a megjelenés óta, és sok olyan funkció visszakerült, amelyet a felhasználók hiányoltak.

Közösségi oldalakról beszélve nem hagyhatjuk említésen kívül a nagy riválist, a Facebookot sem, ami szinte egész Európát lehengerelte. Nem tartanak a konkurenciától?

Tagadhatatlan a Facebook gőzhengerszerű nyomulása, amellyel be is darálta a piacok többségét. Mindössze két európai országban nem tudott piacvezető pozícióra szert tenni, Hollandiában és Oroszországban, ott a helyi közösségi site-ok erősebbek. A többi helyen a régi elsők azért jól érzik magukat, hiszen megvan a tömegbázisuk, a beágyazódásuk.

Ami a hazai viszonyokat illeti: az iWiW és a Facebook két, párhuzamosan egymás mellett létező oldal. Az iWiW-et nemcsak hogy sosem használták olyan aktívan, mint a Facebookot, de másképp is használják. A Facebook amúgy is egy érdekes történet. Már évekkel ezelőtt lehetett hallani, hogy egy második internetet készít elő, egy zárt világot. Az iWiW-re más típusú információk kerülnek ki, mint a Facebookra, más szolgáltatások miatt keresik fel az emberek. Ezzel együtt azért azt is látni kell, hogy a helyi szereplők, így az iWiW is sok tekintetben felhasználóbarátabb, mint a nagy külföldiek (gondolok itt többek között arra, hogy Európában majd minden országban igen szigorúak az adatvédelmi törvények, ami a Facebookkal kapcsolatban azért nem mondható el).

Nem félnek tehát a Facebook elszippantó erejétől?

Az iWiW egy hazai szellemi termék, a „mi gyerekünk”, a legnagyobb hazai website, óriási felhasználói bázissal (4,6 millió regisztrált) és erős lokális beágyazottsággal. Ráadásul nem ülünk a babérjainkon, a tavaly elkezdett fejlesztéseket tovább folytatjuk, új tartalmak és szolgáltatások kerülnek az oldalba. Még rengeteg puskaport nem lőttünk el, úgyhogy állunk a kihívás elé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

Vége az iWiW-nek?

A nagy ütést körülbelül 2010 decemberének elején mérte a Facebook az iWiW-re, legalábbis ettől kezdve indult...