Niklas Zennström (a Kaaza, as Playfire és még sok más internetes project kiagyalója) valószínűleg nem sejtette, hogy egyik kedvenc találmánya, a Skype, az egyik legtöbbször gazdát cserélő internetes szolgáltatás lesz majd. Hogy egészen pontosan hogyan és ki is találta ki a Skype-ot, illetve mitől lett olyan népszerű amilyen, azt részletesen megírtuk átfogó, „Skype történelem” írásunkban.
Szegény Skype-ot annyiszor eladták/megvették már, hogy nem is lenne semmi különös a 2011. május 10-én bejelentett tranzakcióban, ha nem a Microsoft lenne a vevő! Az MS több mint harminc éves fennállásának legnagyobb üzleti tranzakcióját hajtotta végre a 8,5 milliárd dolláros felvásárlással.

Skype - bolygónkon minden tizenkettedik ember használja...
Az internetezők, elemzők és az egész IT szakma felbolydult a hír hallatán, leginkább azért, mivel a tranzakciónak nem volt különösebb előzetes jele. Az elemzők most a Skype jövőjét boncolgatják (mindjárt kitérünk erre is), a szakma az MS „internetre betörését” prognosztizálja, az internetezők pedig többnyire ijedten olvasgatják híreket, mondván „mi lesz most kedvenc csevegőnkkel?”
Nos, haladjunk szép sorjában! Először is nyugtassuk meg a netezőket: a blogokon és fórumokon olvasható riasztó híresztelésekkel ellentétben egyelőre semmi nem lesz. Kedvenc csevegőnk jó darabig ugyanúgy fog működni, mint eddig: maradnak a szolgáltatások, a kliens sem fog átesni különösebb ráncfelvarráson. Az egyetlen változás annyi lesz, hogy a Microsoft előbb-utóbb telepakolja a csevegőt reklámokkal – eleinte főleg XBOX és Live! reklámokat láthatunk majd, de később valószínűleg külsős hirdetések is megjelennek majd. A Skype már eddig is tartalmazott reklámokat (pl. a videohívás funkció), így a felhasználókat ez nem érinti különösebben. Mindössze annyi kellemetlenségre kell számítani, hogy a reklámok mennyisége növekedni fog. Ez sajnos már bejelentett tény, Steve Ballmer Microsoft-vezér, és Tony Bates, az immáron „Microsoft Skype Division” leendő vezetője egyaránt megerősítette.

Némi bizakodásra adhat ugyanakkor okot, hogy Neil Steven, a Skype jelenlegi elnöke, a Microsoft Sales Teammel történt egyeztetés után azt nyilatkozta, hogy „bár a reklámok mennyisége növekedni fog, a felhasználók biztosak lehetnek abban, hogy ez nem fog a hívások vagy a szoftver kényelmes használatának útjába állni”. Meg nem erősített hírek szerint reklámok a Skype „csevegős” (tehát nem videohívás, nem VoIP és nem konferencia) részében továbbra sem lesznek.
Reklámok eddig is voltak a Skype egyes részeiben (sőt minden ingyenes internetes szolgáltatásban, lásd. Youtube vagy éppen maga a Google), így egyelőre nem is érdemes ezzel foglalkozni. Sokkal érdekesebb a szakmát foglalkoztató kérdés – és ezzel vissza is kanyarodunk a fentebb említett témához –, mit akar a Microsoft a Skype-pal, miért ért meg nekik rekord összeget az internetes telefonszolgáltató felvásárlása?
A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: az MS ugyanis évek óta képtelen betörni a netes piacra. Ezzel még nem is lenne gond, hiszen az operációs rendszerek világában továbbra is egyeduralkodó pozícióban vannak, a világ azonban már nem az operációs rendszerek irányába halad, hanem az internet felé (felhők, online rendszerek stb.) Ezzel együtt az újabb generációs felhasználók (még inkább a jövő generációi) életében már nem fog akkora szerepet játszani a Windows vagy az Office, mint a jelenlegi 25-50 éves felhasználóknak. Őket a szakmában „első generációs netezőknek” hívják, ami annyit tesz, hogy amikor ők születtek, még nem volt internet.
Az elkövetkező generációknak azonban már nem a Windows lesz a fontos, az internet nem újdonság lesz nekik, hanem mindennapi eszköz. Windows, Office, taszkmenedzser és „regisztri” helyett ők már olyanokkal foglalkoznak majd, mint a cloud (felhő – azaz interneten keresztül működő gép/szoftver/operációs rendszer), a hozzávaló „dummy” operációs rendszer (esetleg éppen a Chrome OS?) , interneten telepítés nélkül futtatható és használható játékok és persze csevegés, videomegosztás és telefonálás. Utóbbi szintén a neten keresztül.

A Skype-felhasználók száma 2012-re el fogja érni az egymilliárdot.
Mindezen dolgokat jól tudja az MS is, és az utóbbi években rengeteg csatornán keresztül próbált betörni a netes piacra, és kilépni az „operációs rendszer/irodai szoftver” szerepkörből. A leghíresebb példa internetes keresőjük, a közepesen sikeres Bing! Ennél jóval látványosabb sikereket értek el a fiatalokat megcélzó Live! hálózattal, sőt az XBOX Live közösségi hálózat – ha nem is akkora, mint az éppen mostanában nagyott bukott PSN – is jelentős nyitás volt a második generációs netezők felé. A Microsoft tehát tudja és érzi, hogy merre kell haladnia, ebben a „nyitásban” pedig az eddigi legnagyobb és legsikeresebb megmozdulásuk a Skype felvásárlása volt. Igaz, nem volt olcsó, de mostantól a Microsoft a világon minden tizenkettedik netezőt egy mozdulattal el tud érni (ennyien használjuk ugyanis a Skype-ot). És el is fog – már idén nyáron látni fogjuk az XBOX és Live! promókat és reklámokat beszélgetéseink közben.
A blogokat és fórumokat tallózgatva további izgalmas okfejtéseket találhatunk.
Érdekes kérdés például, hogy vajon mi lesz a Skype OSX verziójával? Vajon tovább fejlesztik azt is? Valószínűleg igen, így előállhat olyan faramuci helyzet is, hogy a Mac felhasználók a Microsofttól kapják a szoftvert… Néhány mókás netező már készített is pár motivációs posztert, mindenféle „Microsoft Skype for OSX! Download now!” feliratokkal…

Még érdekesebb kérdés, hogy mi lesz a Microsoft saját, igen népszerű csevegőjéve,l az MSN-nel? Esetleg össze lesz vonva a kettő? A legérdekesebb kérdés azonban: mit fog kezdeni ezzel az óriási lehetőséggel a redmondi cég? Egy mozdulattal (és pár milliárd dollárral) egyik-napról a másikra elérték az internetezők egy óriási szeletét. Hogyan fog „bemutatkozni” a cég az internetezők széles közönsége előtt új szerepkörében? Nos, nemsokára kiderül, ha rosszul sül el a dolog, akkor még mindig ott a Google Talk… Mit gondol az olvasó?