hvg.hu

Eddig ismeretlen ásványra bukkantak egy dél-afrikai gyémántbányában zajlott feltárás során a szakemberek. A belseje is érdekes.

Egy dél-afrikai gyémántbányában, a Koffiefonteinben végzett kutatásaik során olyan gyémántot találtak a szakemberek, melyben zöldes színű, a geológusok számára ismeretlen ásványszemcsék is vannak – idézi az American Mineralogist szakfolyóiratban írtakat a Live Science.

A különleges ásványt egy fiatal kutató, Nicole Meyer fedezte fel. A tudósok úgy vélik, a szemcsék egy olyan gyémántba ágyazódtak, amely mintegy 170 kilométeres mélységben alakult ki. A kutatók nevet is adtak nekik: az amerikai geokémikus, Victor Goldschmidt után goldschimidtitnek nevezték el azokat.

A felfedezés azért is különleges, mert a geológusoknak csak nagyon ritkán adatik lehetőségük arra, hogy a sok száz kilométeres mélységből származó kőzeteket közvetlenül is vizsgálni tudják. Ezek az anyagok a földtani mozgások következtében a legtöbbször sokkal mélyebbre "vándorolnak", így csaknem lehetetlen tanulmányozni azokat.

A most felfedezett ásvány rendkívül kis méretű (átmerője mindössze 0,1 mm), és összetétele is érdekes: jelentős mennyiségben tartalmaz káliumot, nióbiumot, de olyan ritkaföldfémeket is, mint a lantán vagy a cérium. A kutatók ebből azt gyanítják, az ásvány nagyon különleges körülmények közt születhetett, mert a földköpenyt egész más elemek, többek közt a vas és a magnézium uralják.

A gyémántok keresése nem a meggazdagodás miatt fontos a kutatóknak, sokan azokon keresztül tudják vizsgálni a földköpenyt és tulajdonságait, valamint az ott zajló folyamatokat.

Tudta? Évente 20-30 új ásványfajt fedeznek fel a világon

Bár a magyarok büszkeségének nagyon jólesett, hogy a rudabányait személyében új ásványfajt fedeztünk fel, az ELTE szakértője elmondta az MTI-nek, hogy ez egyáltalán nem olyan ritka, mint gondolnánk, évente 20-30 alkalommal is előfordul. A magyar siker a jó szakmai együttműködés eredménye.

Titkos projektet futtatott a Google, hogy gyengítse a konkurenciát