szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján vagy a Heim Pál Gyermekkórháznál is súlyos értékeket mért a Greenpeace.

A Greenpeace megmérte a dízel járművekből származó nitrogén-dioxid-szennyezettséget tíz budapesti kórház környékén. A környezetvédő szervezet jelentése szerint az eredmények azt mutatják:

több helyen súlyosabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások értékeinél.

A legsúlyosabb számok

  • a Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél,
  • a Heim Pál Gyermekkórháznál,
  • az MH EK Honvéd Kórháznál, valamint
  • a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél elhelyezett mérőeszközök mutatták.

A háromhetes mérés alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen magasabb volt a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték.

Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta. A SOTE  Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség háromhetes átlaga még a 24 órás határértéket is meghaladta, és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.

A szervezet közleménye szerint a nitrogén-dioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, melyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben. Azt írják, az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó, melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel.

„Sürgősen szabályozásra van szükség, hogy ne kerülhessenek nálunk forgalomba a többi európai országból kitiltott, szennyező gépjárművek. Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt. A városvezetés mindezek ellenére évek óta nem hajlandó hatékonyan fellépni a súlyos légszennyezettség csökkentéséért. Pedig közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

A környezetvédő szervezet azt szorgalmazza, hogy a főváros vezetése állapítson meg egy céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére, mind a személyautók, mind a tömegközlekedésben használt buszok, hajók, és egyéb dízel járművek esetében.

A Greenpeace közleménye szerint a súlyos légszennyezettség miatt évente több ezren halnak meg idő előtt a fővárosban. A levegőminőség európai viszonylatban is egészségkárosító: a szállópor-szennyezettség miatt az Európai Bizottság már pert is indított Magyarország ellen és kötelezettségszegési eljárást a nitrogén-dioxid-szennyezettség okán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Meglepő módon is betehet az emberiségnek a légszennyezettség

A légszennyezettség nemcsak légúti betegségeket okoz és csökkenti a várható élettartamot, egy új tanulmány szerint mentális betegségek, köztük a depresszió és skizofrénia kialakulásával is kapcsolatba hozható. A tanulmány bírálói szerint azonban a megállapítások igazolására további kutatásokra van szükség.