Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Szombat délután vetítik le a megkurtított részeket, hogy „mindenki élvezni tudja”.","shortLead":"Szombat délután vetítik le a megkurtított részeket, hogy „mindenki élvezni tudja”.","id":"20250312_hunyadi-szexjelenetek-cenzura-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87c732ac-ab2e-4a57-94ab-80d5be0781da.jpg","index":0,"item":"425932e7-360d-4013-9c2b-4f16a4fde0fe","keywords":null,"link":"/elet/20250312_hunyadi-szexjelenetek-cenzura-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 17:28","title":"Hogy a családok is megnézhessék a Hunyadit, leadnak belőle egy szexmentes verziót is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez képest sokkal nagyobb az érdeklődés az infláció iránt. Akkor is, amikor az infláció éppen egyáltalán nem magas.","shortLead":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez...","id":"20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a.jpg","index":0,"item":"9bc1ad81-23e9-4b7f-8fb4-252e29725168","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","timestamp":"2025. március. 12. 15:52","title":"Az infláció úgy érdekli a magyarokat, mint amikor 26 százalék volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54cdcc4c-7762-4c13-bb8f-44fb0db9ef49","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Fél évszázad után idén március elején ismét kitört Magyarországon a párosujjú patásokat – a szarvasmarhákat, sertéseket, juhot, kecskét, sőt a vadon élő őzeket, szarvasokat, vaddisznókat is – fenyegető, rendkívül ragályos betegség, emiatt szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be.","shortLead":"Fél évszázad után idén március elején ismét kitört Magyarországon a párosujjú patásokat – a szarvasmarhákat...","id":"20250312_Turistautakat-zarnak-le-a-ragados-szaj--es-koromfajas-terjedese-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54cdcc4c-7762-4c13-bb8f-44fb0db9ef49.jpg","index":0,"item":"9aeb03b5-f11e-4953-9d24-2ad0f39e8ecd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Turistautakat-zarnak-le-a-ragados-szaj--es-koromfajas-terjedese-miatt","timestamp":"2025. március. 12. 20:38","title":"Turistautakat zárnak le a ragadós száj- és körömfájás terjedése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23581812-3640-41d0-a3d4-330afba27479","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A laboratóriumi benchmark-mérőszámok gyakran túlzottan optimista képet festenek a mesterséges intelligenciák képességeiről – mutat rá egy friss kutatás, mely a hazai kompetenciamérés kérdéseivel tesztelt hat népszerű modellt.","shortLead":"A laboratóriumi benchmark-mérőszámok gyakran túlzottan optimista képet festenek a mesterséges intelligenciák...","id":"20250312_mesterseges-intelligencia-modellek-osszehasonlitas-magyar-kompetenciameres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23581812-3640-41d0-a3d4-330afba27479.jpg","index":0,"item":"1f2f7487-30f7-4f18-9ddc-07358ed3b9a8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_mesterseges-intelligencia-modellek-osszehasonlitas-magyar-kompetenciameres","timestamp":"2025. március. 12. 17:03","title":"Ráeresztették a magyar kompetenciamérésre az MI-ket, meglepő eredmény született","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56a8bb87-f221-48e2-b1b4-ca1e23d4b0cd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csak azon múlik, hogy az újságírók mit kérdeznek tőle.","shortLead":"Csak azon múlik, hogy az újságírók mit kérdeznek tőle.","id":"20250313_Putyin-akar-Ukrajnarol-is-beszelhet-csutortokon-a-Kreml-szovivoje-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56a8bb87-f221-48e2-b1b4-ca1e23d4b0cd.jpg","index":0,"item":"140d99e6-cc57-4730-8d27-3afeaca4a71b","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_Putyin-akar-Ukrajnarol-is-beszelhet-csutortokon-a-Kreml-szovivoje-szerint","timestamp":"2025. március. 13. 06:55","title":"Putyin akár Ukrajnáról is beszélhet csütörtökön a Kreml szóvivője szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","shortLead":"Ilyennel még a sokat látott biztonsági személyzet sem találkozott.","id":"20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741e5478-9cfc-428b-bd6c-19bbf0b7b6bd.jpg","index":0,"item":"20f68638-68e6-4b06-a02e-779c9aa4a97b","keywords":null,"link":"/elet/20250312_teknos-csempesz-repuloter-alsonadrag","timestamp":"2025. március. 12. 15:59","title":"12 centis élő teknős került elő egy férfi alsónadrágjából a reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74c8f229-55ef-4fef-bdac-2e204e4bba36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, ami képes előre jelezni, hogyan fog manőverezni egy ellenséges pilóta.","shortLead":"Kínai kutatók olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, ami képes előre jelezni, hogyan fog manőverezni...","id":"20250313_mesterseges-intelligencia-repulogep-harc-manoverezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74c8f229-55ef-4fef-bdac-2e204e4bba36.jpg","index":0,"item":"b4eb4104-fd5e-4145-8b1b-517021dbc0fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_mesterseges-intelligencia-repulogep-harc-manoverezes","timestamp":"2025. március. 13. 19:03","title":"Legyőzte az embert a mesterséges intelligencia a szimulált légiharcban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfca831a-2a9b-465b-b4db-6aef4ea16652","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Végül is fontos, hogy minél fiatalabb korban felismerjük a jogsértést. ","shortLead":"Végül is fontos, hogy minél fiatalabb korban felismerjük a jogsértést. ","id":"20250312_kisfiu-fagyi-rendorok-cukisag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfca831a-2a9b-465b-b4db-6aef4ea16652.jpg","index":0,"item":"83239801-80d0-4137-a0dd-d283ee7bca5d","keywords":null,"link":"/elet/20250312_kisfiu-fagyi-rendorok-cukisag","timestamp":"2025. március. 12. 13:20","title":"Egy 4 éves gyerek kihívta a rendőröket az anyjára, mert az elvette a fagyiját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Digitális országutak: mi legyen a jó öreg sofőrökkel?
szerző:
Vértessy Péter
Tetszett a cikk?
Egy évtizeden belül átalakulhat a szállítási szakma, és ez súlyosan érintheti az autóvezetőket is. A digitalizáció előtt azonban sok akadály van.
Aki már állt valamelyik német autópályán órákon keresztül a dugók egyikében, és látta a veszteglő kamioncsordák kilométeres sorát, nem lepődik meg azon, hogy a felmérések szerint az összes európai légszennyezés egynegyede a teherfuvarozásból származik. Az arány pedig csak fokozódik, hiszen olyan ütemben szaporodnak az autóutakon a dízelmotoros, ponyvás lengyel, román, bolgár, litván, cseh és lett kisteherautók, mintha ingyen osztogatnák őket. De a jelek szerint pünkösdi királyságuknak rövidesen bealkonyulhat.
Ez azonban újabb problémát gerjeszthet. Az Európai Unió tagállamaiban a statisztikák szerint több mint 11 millió embert foglalkoztat a logisztika és az árufuvarozás, ám az ebben az iparágban dolgozók nagy többsége csupán a legalapvetőbb szakmai képzettséggel rendelkezik. Ennek a munkaerőtömegnek az egyharmada ráadásul 50 év feletti, akiknek az iparág gyökeres megváltozása esetén komoly gondot jelent majd az átképzése. Mi több: az itt foglalkoztatottak között a nemek aránya is torz képet mutat: a munkaerő túlnyomó többsége férfiakból áll.
Őket – és az egész iparágat – ma már egyre nagyobb veszély fenyegeti a rohamosan teret nyerő digitalizáció és intelligens közlekedési rendszerek képében. Az előrejelzések szerint már 2, 5, vagy legkésőbb 10 éven belül megjelennek és elterjednek a piacon a különféle automatizált és vezető nélküli, egymással és a közlekedési infrastruktúrával internetkapcsolaton keresztül folyamatosan kommunikáló és akár konvojba szervezhető teherautók, a tengereken pedig az automatizált konténerszállító hajók. Az ilyen teherautóknak például – mivel számítógépek, nem pedig emberek vezetik őket - nincs szükségük pihenőidőre, megállás nélkül, a nap 24 órájában közlekedhetnek majd.
Munkaerő kell, csak nem oda, ahol van
Az Európai Bizottság „Európa Mozgásban” elnevezésű programja az európai ipar versenyképességének javítása szempontjából kiemelt fontosságot tulajdonít a közlekedés digitalizációjának. A program elképzelései szerint a 2020-as években az országutakon nagy számban közlekednek majd automatizált tehergépjárművek, és ilyenek – például alacsony sebességgel közlekedő szemétszállító teherautók és egyebek – a városokban is megjelennek majd. 2022-re minden újonnan gyártott járművet internetkapcsolattal látnak majd el, ezek egymással és környezetükkel közvetlenül kommunikálhatnak, és használják az európai műholdas Galileo helyzetmeghatározó rendszert. Mivel a világon forgalomba állított új gépjárművek 23%-a európai autógyárakból kerül ki, a kontinens vezető szerepet játszhat a biztonságos és teljesen autonóm közlekedési rendszerek kiépítésében.
Galileo navigációs rendszer
esa.int
Brüsszel tavaly, az automatizált és egymással összehangolt járművekről kiadott irányelvében ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a digitális átállás újfajta munkahelyeket hoz majd létre a teherfuvarozásban, miközben a hagyományos állások tömegei szűnnek majd meg. A ma az iparágban dolgozók tömeges és alapos átképzésére lesz tehát szükség, de már ma is látszik, hogy komoly aránytalanság keletkezhet a rendelkezésre álló, a digitális árufuvarozáshoz és logisztikához értő munkaerő és a fuvarozó cégek munkaerőigénye között. Az előrejelzések szerint a digitalizálás nyomán a közepesen képzett munkaerő tömegével tűnhet el az árufuvarozásból, és ennek nyomán komoly feszültségek keletkeznek az alacsony és a magas képzettségű dolgozók között.
A közúti és vasúti közlekedésben a legrosszabb a helyzet: az Eurostat adatai szerint az itt dolgozók több mint 70 százaléka alacsony, illetve közepes képzettségű ember, és a munkaerő alig 10 százaléka tartozik a magasan képzett, konvertálható tudással rendelkező kategóriába. A spektrum másik végén a légiközlekedés és légi teherfuvarozás található: ebben a szektorban a dolgozók több mint 20 százaléka tartozik a magasan képzettek csoportjába és csak valamivel több mint 50 százalék az alacsonyan-közepesen képzettek aránya.
A fizikai munka iránt nagy marad az igény
A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Az ENSZ szakosított szervezeteként a svédországi Malmöben működő, közlekedéspolitikai kérdéseket kutató World Maritime University előrejelzése szerint a közlekedési és árufuvarozási szektorban a digitalizáció nyomán az alacsonyan és magasan fizetett munkahelyek száma fog gyarapodni, míg a közepesen fizetetteké jelentősen csökken majd. Ezzel párhuzamosan csökken majd a rutinból végzett munka aránya, és jócskán megnövekszik a kreativitást és konvertálható tudást feltételező és – érdekes módon – a fizikai munka iránti igény.
Az árufuvarozásban dolgozók demográfiai összetételére tekintettel igen komoly feladatnak tetszik a digitális átállás, hiszen nagy létszámú, alacsony képzettségű, zömmel 50 és 60 év feletti munkaerőt kellene korszerű digitális ismertekkel ellátni és átképezni. Mivel a felmérések szerint minden 10 EU-polgár közül egy még soha életében nem használta az internetet, ez ugyancsak kemény dió. Az elemzések viszont úgy látják, hogy a nem sokkal nyugdíj előtt álló emberek nem igazán lesznek motiváltak már új tudás elsajátításában. Ráadásul - mondják a témával foglalkozó szakemberek - mivel a digitalizáció nyomán tömegével szűnnek majd meg hagyományos, rutinmunkára épülő munkahelyek, a munkára terhelődő adókból származó bevételek is csökkenhetnek, miközben gondot jelenthet az átképzés és a drága digitális fuvarozási projektek finanszírozása.
A közúti fuvarozásban dolgozókat tömörítő európai szakszervezeti szövetség főtitkára, Livia Spera egy brüsszeli konferencián arra is rámutatott: semmi nem utal arra, hogy az árufuvarozás és logisztika digitalizációja nyomán ténylegesen növekedne majd a nők foglalkoztatása ebben az iparágban. Azt is kiemelte, hogy a mivel az öldöklő verseny miatt ma az árufuvarozás igen olcsó és alacsonyak a haszonkulcsok, a cégeket semmi nem ösztönzi arra, hogy komoly összegeket ruházzanak be a digitalizációba, környezetbarát projektekbe vagy a dolgozóik továbbképzésébe.
wayve
Automatizált kikötő a jövő útja?
A jelentős, még leküzdésre váró gondok ellenére az átalakulás már feltartóztathatatlanul elkezdődött. Koppenhágában már már működik a teljesen automatizált metró és automatizált kikötők épültek ki Rotterdamban, Hamburgban – és hogy messzebbre is kitekintsünk a világban - Kínában és Ausztráliában is. 2020-ban pedig szolgálatba áll majd Norvégiában a világ első, teljesen automatizált, elektromos meghajtású konténerszállító hajója, a Yara Birkeland. Ez műtrágyát szállít, és évente 40 ezer, súlyosan környezetszennyező teherautó munkáját fogja a tervek szerint kiváltani, csökkentve a közutak leterheltségét.
A fuvarozásban dolgozók európai szakszervezeti szövetsége szerint azonban a helyzet még nem annyira rózsás, amilyennek azt a digitalizáció zászlóvivői látni szeretnék. A fuvarozási és logisztikai szektorban jelenleg még drámaian hiányzik a digitális kultúra, például a hajótulajdonosok igencsak konzervatív álláspontot képviselnek, és nem támogatják a teljesen automatizált hajók elterjedését. Lehet is ebben valami, hiszen például a rotterdami kikötőben létrehozott két automatizált terminál igen drágán, közpénzből épült fel, mivel tengeröböl feltöltésével kellett számukra helyet teremteni, ezért még ma is folyamatosan veszteséget termelnek.
Ahogy a szövetség főtitkára, Livia Spera mondja: a munkaerő szempontjából komoly veszélyt jelenthet a digitalizálással párhuzamosan kialakuló „munkahelyvándorlás” is. Kiemeli: az Ausztráliában létrehozott, automatizált hajó-terminálok távirányított daruit nem ausztrálok hanem a Fülöp-szigeteken ülő alkalmazottak működtetik.
A miniszterelnök határon túliaknak írt ünnepi levele arról árulkodik, hogy akárcsak 1956-ot, az 1848-as forradalmat is kész eltorzítani a propaganda nevében.