Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Saját eddigi törekvéseivel megy szembe a kormány a készpénzhasználat alapjoggá emelésével. Kérdés, hogy csak szimbolikus, szavazatgyarapító intézkedésnek szánják az egészet, vagy valóban megrekesztik a gazdaság kifehérítésére tett erőfeszítéseiket.","shortLead":"Saját eddigi törekvéseivel megy szembe a kormány a készpénzhasználat alapjoggá emelésével. Kérdés, hogy csak...","id":"20250314_keszpenz-felvetel-hasznalat-joga-alaptorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb.jpg","index":0,"item":"2ed0142d-6d31-46f2-a1d6-2917b56bfe08","keywords":null,"link":"/360/20250314_keszpenz-felvetel-hasznalat-joga-alaptorveny","timestamp":"2025. március. 14. 06:30","title":"Vagy blöfföl a kormány, vagy lábon lövi magát az alkotmányosított készpénzhasználattal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7557d9d-538a-4df9-aab0-d88e72062b4c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő öt nappal később már játszott, de a hangja is elment a fájdalomtól. ","shortLead":"A színésznő öt nappal később már játszott, de a hangja is elment a fájdalomtól. ","id":"20250313_Pasztor-Erzsi-elesett-baleset-Jatekszin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7557d9d-538a-4df9-aab0-d88e72062b4c.jpg","index":0,"item":"72ac74f2-cf51-4f03-9229-11c97ad44cc4","keywords":null,"link":"/elet/20250313_Pasztor-Erzsi-elesett-baleset-Jatekszin","timestamp":"2025. március. 13. 13:08","title":"Pásztor Erzsi elesett a Játékszín előtt, és térdig becsúszott egy parkoló autó alá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d","c_author":"Spiró György","category":"360","description":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át császársággá a királyságból lett köztársaság, mint Rómában? Spiró György író esszéjében történelmi analógiákkal fest sötét képet a jelenkorról.","shortLead":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át...","id":"20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d.jpg","index":0,"item":"aa58d45e-71a6-40b2-8668-27dcdaf60e18","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","timestamp":"2025. március. 13. 08:04","title":"Spiró György: A vallásos vadállat, aki rettegésében mindent tönkretesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3807032-4f68-4c53-9626-8b3d3c9bca06","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A fiatal színésznő nemrég fejezte be a Netflix-szenzáció Stranger Things forgatását.","shortLead":"A fiatal színésznő nemrég fejezte be a Netflix-szenzáció Stranger Things forgatását.","id":"20250313_Sadie-Sink-Jean-Grey-Pokember-Marvel-film-casting","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3807032-4f68-4c53-9626-8b3d3c9bca06.jpg","index":0,"item":"18611650-f12e-45c1-a146-d99a70b8e3b8","keywords":null,"link":"/kultura/20250313_Sadie-Sink-Jean-Grey-Pokember-Marvel-film-casting","timestamp":"2025. március. 13. 16:10","title":"Sadie Sink lehet Jean Grey a Pókember negyedik részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"kkv","description":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője. Az energiaátmenet területén erősödő kínai dominancia határozhatja meg a globális gazdaság jövőjét.","shortLead":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata...","id":"20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad.jpg","index":0,"item":"db989c62-7d8e-48b6-8efd-48905d88402f","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 05:28","title":"Elvérzett Európa óriási akkugyártó reménysége, semmi sem állíthatja meg a kínai előretörést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379","c_author":"Domány András","category":"kkv","description":"Litresits András azért tett panaszt, mert a Magyar Nemzet nem közölte egy helyreigazítási kérelmét, majd az ügyben a Kúria is ellene döntött.","shortLead":"Litresits András azért tett panaszt, mert a Magyar Nemzet nem közölte egy helyreigazítási kérelmét, majd az ügyben...","id":"20250313_litresits-helyreigazitas-alkotmanybirosag-magyar-nemzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379.jpg","index":0,"item":"fe0d40e5-bc30-4185-b965-995a5b07a47d","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_litresits-helyreigazitas-alkotmanybirosag-magyar-nemzet","timestamp":"2025. március. 13. 18:24","title":"Ezúttal panaszosként távozott dolgavégezetlenül az Alkotmánybíróságról a szocialisták ügyvédje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0654a8d7-52cf-45f8-83ed-80cf105dd35a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tizennégy embert állítottak elő kábítószer birtoklása miatt.","shortLead":"Tizennégy embert állítottak elő kábítószer birtoklása miatt.","id":"20250314_rendorseg-razzia-szorakozohelyek-hajdu-bihar-kabitoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0654a8d7-52cf-45f8-83ed-80cf105dd35a.jpg","index":0,"item":"3d0419d4-9bea-4161-a0c2-9d394ad6ce70","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_rendorseg-razzia-szorakozohelyek-hajdu-bihar-kabitoszer","timestamp":"2025. március. 14. 18:28","title":"A lámpabúrában is drog volt elrejtve: hajdúsági szórakozóhelyeken razziázott a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d5d666e-4b93-438a-a852-e4cfcb26948f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába tiltakoznak egy akkufeldolgozó üzem megépülése miatt a sóskútiak, a kormány őket megkerülve vágna bele a beruházásba. Gulyás Gergely szerint nem akkor kell tiltakozni, amikor a projekt már megvalósult. A sóskútiak azt üzenik a miniszternek, hogy téves, amit állít, az ellenállást pedig folytatják. ","shortLead":"Hiába tiltakoznak egy akkufeldolgozó üzem megépülése miatt a sóskútiak, a kormány őket megkerülve vágna bele...","id":"20250314_Nem-tisztelt-Gulyas-ur-itt-nem-ez-tortent-reagalt-a-soskuti-onkormanyzat-folytatjak-az-ellenallast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d5d666e-4b93-438a-a852-e4cfcb26948f.jpg","index":0,"item":"5dbaa5c5-f13e-4b62-8379-e37a2bcbbca4","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Nem-tisztelt-Gulyas-ur-itt-nem-ez-tortent-reagalt-a-soskuti-onkormanyzat-folytatjak-az-ellenallast","timestamp":"2025. március. 14. 09:45","title":"Nem, „tisztelt” Gulyás úr, itt nem ez történt! – visszaszólt a sóskúti önkormányzat az akkugyár körüli balhé miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Digitális országutak: mi legyen a jó öreg sofőrökkel?
szerző:
Vértessy Péter
Tetszett a cikk?
Egy évtizeden belül átalakulhat a szállítási szakma, és ez súlyosan érintheti az autóvezetőket is. A digitalizáció előtt azonban sok akadály van.
Aki már állt valamelyik német autópályán órákon keresztül a dugók egyikében, és látta a veszteglő kamioncsordák kilométeres sorát, nem lepődik meg azon, hogy a felmérések szerint az összes európai légszennyezés egynegyede a teherfuvarozásból származik. Az arány pedig csak fokozódik, hiszen olyan ütemben szaporodnak az autóutakon a dízelmotoros, ponyvás lengyel, román, bolgár, litván, cseh és lett kisteherautók, mintha ingyen osztogatnák őket. De a jelek szerint pünkösdi királyságuknak rövidesen bealkonyulhat.
Ez azonban újabb problémát gerjeszthet. Az Európai Unió tagállamaiban a statisztikák szerint több mint 11 millió embert foglalkoztat a logisztika és az árufuvarozás, ám az ebben az iparágban dolgozók nagy többsége csupán a legalapvetőbb szakmai képzettséggel rendelkezik. Ennek a munkaerőtömegnek az egyharmada ráadásul 50 év feletti, akiknek az iparág gyökeres megváltozása esetén komoly gondot jelent majd az átképzése. Mi több: az itt foglalkoztatottak között a nemek aránya is torz képet mutat: a munkaerő túlnyomó többsége férfiakból áll.
Őket – és az egész iparágat – ma már egyre nagyobb veszély fenyegeti a rohamosan teret nyerő digitalizáció és intelligens közlekedési rendszerek képében. Az előrejelzések szerint már 2, 5, vagy legkésőbb 10 éven belül megjelennek és elterjednek a piacon a különféle automatizált és vezető nélküli, egymással és a közlekedési infrastruktúrával internetkapcsolaton keresztül folyamatosan kommunikáló és akár konvojba szervezhető teherautók, a tengereken pedig az automatizált konténerszállító hajók. Az ilyen teherautóknak például – mivel számítógépek, nem pedig emberek vezetik őket - nincs szükségük pihenőidőre, megállás nélkül, a nap 24 órájában közlekedhetnek majd.
Munkaerő kell, csak nem oda, ahol van
Az Európai Bizottság „Európa Mozgásban” elnevezésű programja az európai ipar versenyképességének javítása szempontjából kiemelt fontosságot tulajdonít a közlekedés digitalizációjának. A program elképzelései szerint a 2020-as években az országutakon nagy számban közlekednek majd automatizált tehergépjárművek, és ilyenek – például alacsony sebességgel közlekedő szemétszállító teherautók és egyebek – a városokban is megjelennek majd. 2022-re minden újonnan gyártott járművet internetkapcsolattal látnak majd el, ezek egymással és környezetükkel közvetlenül kommunikálhatnak, és használják az európai műholdas Galileo helyzetmeghatározó rendszert. Mivel a világon forgalomba állított új gépjárművek 23%-a európai autógyárakból kerül ki, a kontinens vezető szerepet játszhat a biztonságos és teljesen autonóm közlekedési rendszerek kiépítésében.
Galileo navigációs rendszer
esa.int
Brüsszel tavaly, az automatizált és egymással összehangolt járművekről kiadott irányelvében ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a digitális átállás újfajta munkahelyeket hoz majd létre a teherfuvarozásban, miközben a hagyományos állások tömegei szűnnek majd meg. A ma az iparágban dolgozók tömeges és alapos átképzésére lesz tehát szükség, de már ma is látszik, hogy komoly aránytalanság keletkezhet a rendelkezésre álló, a digitális árufuvarozáshoz és logisztikához értő munkaerő és a fuvarozó cégek munkaerőigénye között. Az előrejelzések szerint a digitalizálás nyomán a közepesen képzett munkaerő tömegével tűnhet el az árufuvarozásból, és ennek nyomán komoly feszültségek keletkeznek az alacsony és a magas képzettségű dolgozók között.
A közúti és vasúti közlekedésben a legrosszabb a helyzet: az Eurostat adatai szerint az itt dolgozók több mint 70 százaléka alacsony, illetve közepes képzettségű ember, és a munkaerő alig 10 százaléka tartozik a magasan képzett, konvertálható tudással rendelkező kategóriába. A spektrum másik végén a légiközlekedés és légi teherfuvarozás található: ebben a szektorban a dolgozók több mint 20 százaléka tartozik a magasan képzettek csoportjába és csak valamivel több mint 50 százalék az alacsonyan-közepesen képzettek aránya.
A fizikai munka iránt nagy marad az igény
A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Az ENSZ szakosított szervezeteként a svédországi Malmöben működő, közlekedéspolitikai kérdéseket kutató World Maritime University előrejelzése szerint a közlekedési és árufuvarozási szektorban a digitalizáció nyomán az alacsonyan és magasan fizetett munkahelyek száma fog gyarapodni, míg a közepesen fizetetteké jelentősen csökken majd. Ezzel párhuzamosan csökken majd a rutinból végzett munka aránya, és jócskán megnövekszik a kreativitást és konvertálható tudást feltételező és – érdekes módon – a fizikai munka iránti igény.
Az árufuvarozásban dolgozók demográfiai összetételére tekintettel igen komoly feladatnak tetszik a digitális átállás, hiszen nagy létszámú, alacsony képzettségű, zömmel 50 és 60 év feletti munkaerőt kellene korszerű digitális ismertekkel ellátni és átképezni. Mivel a felmérések szerint minden 10 EU-polgár közül egy még soha életében nem használta az internetet, ez ugyancsak kemény dió. Az elemzések viszont úgy látják, hogy a nem sokkal nyugdíj előtt álló emberek nem igazán lesznek motiváltak már új tudás elsajátításában. Ráadásul - mondják a témával foglalkozó szakemberek - mivel a digitalizáció nyomán tömegével szűnnek majd meg hagyományos, rutinmunkára épülő munkahelyek, a munkára terhelődő adókból származó bevételek is csökkenhetnek, miközben gondot jelenthet az átképzés és a drága digitális fuvarozási projektek finanszírozása.
A közúti fuvarozásban dolgozókat tömörítő európai szakszervezeti szövetség főtitkára, Livia Spera egy brüsszeli konferencián arra is rámutatott: semmi nem utal arra, hogy az árufuvarozás és logisztika digitalizációja nyomán ténylegesen növekedne majd a nők foglalkoztatása ebben az iparágban. Azt is kiemelte, hogy a mivel az öldöklő verseny miatt ma az árufuvarozás igen olcsó és alacsonyak a haszonkulcsok, a cégeket semmi nem ösztönzi arra, hogy komoly összegeket ruházzanak be a digitalizációba, környezetbarát projektekbe vagy a dolgozóik továbbképzésébe.
wayve
Automatizált kikötő a jövő útja?
A jelentős, még leküzdésre váró gondok ellenére az átalakulás már feltartóztathatatlanul elkezdődött. Koppenhágában már már működik a teljesen automatizált metró és automatizált kikötők épültek ki Rotterdamban, Hamburgban – és hogy messzebbre is kitekintsünk a világban - Kínában és Ausztráliában is. 2020-ban pedig szolgálatba áll majd Norvégiában a világ első, teljesen automatizált, elektromos meghajtású konténerszállító hajója, a Yara Birkeland. Ez műtrágyát szállít, és évente 40 ezer, súlyosan környezetszennyező teherautó munkáját fogja a tervek szerint kiváltani, csökkentve a közutak leterheltségét.
A fuvarozásban dolgozók európai szakszervezeti szövetsége szerint azonban a helyzet még nem annyira rózsás, amilyennek azt a digitalizáció zászlóvivői látni szeretnék. A fuvarozási és logisztikai szektorban jelenleg még drámaian hiányzik a digitális kultúra, például a hajótulajdonosok igencsak konzervatív álláspontot képviselnek, és nem támogatják a teljesen automatizált hajók elterjedését. Lehet is ebben valami, hiszen például a rotterdami kikötőben létrehozott két automatizált terminál igen drágán, közpénzből épült fel, mivel tengeröböl feltöltésével kellett számukra helyet teremteni, ezért még ma is folyamatosan veszteséget termelnek.
Ahogy a szövetség főtitkára, Livia Spera mondja: a munkaerő szempontjából komoly veszélyt jelenthet a digitalizálással párhuzamosan kialakuló „munkahelyvándorlás” is. Kiemeli: az Ausztráliában létrehozott, automatizált hajó-terminálok távirányított daruit nem ausztrálok hanem a Fülöp-szigeteken ülő alkalmazottak működtetik.