szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kivizsgálta Indonézia a tavalyi Lion Air-légikatasztrófát: az indonéziai balesetben a Boeing 737 Max típusú repülőgép felszállás után repült bele a tengerbe, 189 ember halálát okozva.

A hatóságok a Bloomberg tudósítása szerint arra jutottak, hogy a pilóták hibái mellett a repülő tervezése is hibás volt. A legfontosabb probléma a jelentés szerint a gép avionikai számítógépével volt, a manőverezést segítő rendszer közvetlenül hozzájárult a balesethez. Ugyanez történt a márciusi katasztrófában, ahol az etióp légitársaság Boeingje veszett oda.

A katasztrófákhoz hozzájárult, hogy a személyzetet nem is tájékoztatták az MCAS nevű kisegítő rendszer létezéséről, így nem tudtak időben reagálni, és nem jöttek rá, mi okozza a gép rendellenes viselkedését. Az MCAS funkciója az, hogy ha a repülőgép sebessége veszélyesen lecsökken, enyhén "megbillenti" a gépet, amely így visszanyeri sebességét. Ez a rendszer azonban egymás után többször aktiválódott, mivel az állászöget érzékelő szenzoroktól valótlan adatokat kapott, így aztán túlkorrigált, gyakorlatilag kamikaze üzemmódba kényszerítve az utasszállítót.

Az elemzés emellett azt állítja, hogy a 737 Max alapvetően elhibázott konstrukció, amelyben a gép sárkánya (a repülőgép hajtóművek, műszerek és az egyéb beépített eszközök nélküli szerkezete) túl erős, túlméretes hajtóművet kapott.

A 737 Max a cég legkeresettebb terméke volt, a katasztrófák nyomán azonban az amerikai légiipar legsúlyosabb válságát idézte elő. A típus az etióp eset óta földre kényszerült, a Boeing 9 milliárdos veszteséget szenvedett el miatta.

Ha értesülni szeretne a teljes jelentés későbbre ígért nyilvánosságra hozataláról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!