hvg.hu

Az amerikai Richmond Egyetem tudósai bebizonyították, hogy a patkányok is képesek megtanulni vezetni. A felfedezés azonban nem (csak) emiatt érdekes.

Különleges állatkísérletet hajtottak végre a Richmond Egyetem kutatói. A szakemberek speciális "autókat" építettek a patkányoknak, majd figyelni kezdték, mi történik, ha az állat megtanul vezetni. Az eredmény meglepő lett: nemcsak "elégedettek" lettek az állatok, de a stressz-szintjük is csökkent.

A kutatók szerint az ingergazdag környezet javíthatja a kognitív funkciókat, például a megfigyelést, az érzékelést, az észlelést, az emlékezést és magát a gondolkodást. Mindezek kihatnak az összetett feladatok elsajátítására, az pedig a stressz-szintre. Kelly Lambert, a Richmond Egyetem tudósa szerint a kutatás bebizonyította, hogy a bonyolult környezetben tartott állatok sokkal hatékonyabban tanultak meg vezetni, mint arra előzetesen számítottak – írja az IFLScience.

A Behavioural Brain Research című tudományos szaklapban megjelent tanulmányból kiderül, a kísérleti patkányoknak egy miniatűr autót készítettek, melyet egy rézdrót megérintésével lehetett kormányozni. Ahhoz, hogy ezt az összetett feladatot a patkány meg tudja tanulni, számos kognitív funkcióra volt szüksége. Ennek ellenére néhány kör után már sikeresen navigált a rágcsáló a pálya végére, ahol egy finom falat várta.

A kísérletben 11 rágcsálóból hatot a szokásos laboratóriumi ketrecben helyeztek fel, míg ötöt egy olyan környezetben, ami tele volt játékokkal, és sokkal jobban hasonlított a természetes élőhelyükhöz.

Kiderült, utóbbi csapat könnyebben tanulta meg az autóvezetést, és még akkor is használták a járművet, amikor ahhoz már nem társult jutalom. Ugyanakkor meglepte a tudósokat, hogy a "nyugalmas" környezetben lévő rágcsálók mennyire "alultejesítettek" az ingergazdag környezetben lévő társaikhoz képest.

A patkányok székletében a vezetés során kétféle hormont kerestek: kortikoszteron (ami a stresszt kiválthatja) és dehidroepiandroszteront (ami csökkenti). Kiderült, utóbbi koncentrációja minden rágcsálónál megnőtt, előbbi szintje pedig csökkent, miután vezettek egy kicsit. Mindez azt jelenti, hogy a környezettől függetlenül kevésbé lesz stresszes, ha sikerült elsajátít egy komplex feladatot.

Bár a kutatók az eredmény kapcsán egyelőre óvatosságra intenek, úgy vélik, hogy a tanulás és a járművezetés az állatoknál pozitívan hat a mentális egészségre.

Magyarországra is visszakerülhet a Malajziába küldött műanyagszemét