szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Egy vezetője legalábbis úgy látja, az elnöknek van több esélye.

Trump a Facebook miatt nyert 2016-ban és nyerhet az idén is - erről írt Andrew Bosworth, aki már régóta főnök a Facebooknál, ahol tisztában vannak vele, hogy teljes mértékben megváltoztak a kampánszabályok, amióta ők színre léptek. A Facebook belső rendszerében közzétett írás kiszivárgott az amerikai sajtóba, ahol a régi gyanú igazolását vélik felfedezni. Maga a Facebook-alelnök tette fel a kérdést: felelős volt 2016-ban Donald Trump választási győzelméért a Facebook? "A válasz igen, de nem azért , amit általában gondolnak" - írta Andrew Bosworth.

Hillary Clinton, a vesztes demokrata jelölt vetette fel először, hogy Moszkva befolyásolta az amerikai választókat 2016-ban - a többi között a Facebook-on keresztül. Bosworth elveti ezt az opciót, éppúgy mint a Cambridge Analyticára vonatkozó vádakat. Ezt a kampánytanácsadó céget azzal vádolták, hogy a Facebook információit felhasználva nyújtott olyan képet a választói csoportokról, melyek győzelemre segíthették Trumpot.

Andrew Bosworth , aki sokáig a hirdetési részleg feje volt a Facebook-nál azt írta , hogy "soha ilyen jó digitális hirdetési kampányt nem láttam még mint amilyet Trump csapata produkált 2016-ban". A sors iróniája , hogy Bosworth liberálisnak vallja magát, és szép pénzzel támogatta Hillary Clinton választási kampányát. De utólag be kell ismernie, hogy Trump kampányának digitális hirdetési tanácsadója csodát művelt. Ráadásul most is ő vezeti az elnök választási kampányának ezt a csapatát. Brad Parscale arra jött rá, hogy a Facebook hirdetési rendszere ideális a választási kampány hatékonysága szempontjából. Felfedezték a mikrotargetálás erejét, vagyis azt, ki lehet választani a választópolgárok viszonylag kis csoportjait, akiket azután ugyannak a választási üzenetnek a gyakran változtatott verzióival lehet naponta etetni. Az ingadozó szavazók úgy érezhették , hogy Trump közvetlenül őket szólítja meg, miközben a hagyományos kampányt folytató Clinton a fejük felett, a távolból szónokolt.

Mi lesz az idén?

A Facebook-alelnök nyíltan felvázolja az erkölcsi dilemmát: a cég hirdetési politikája változatlan, Trump csapata is változatlan. Valószínű tehát , hogy az eredmény újra az lesz, mint 2016-ban vagyis Donald Trump nyer.

De miért nem változtat a Facebook a hirdetési rendszerén? A Washington Post arról ír, hogy a Facebook belső vitáiban felmerült: egyes rasszista tartalmakat korlátoznak, de arról szó sem lehet, hogy keresztbe tegyenek Trump választási kampányának.

Miért nem? A Washington Post etikai érveket említ, de valójában minden bizonnyal a pénzről van szó. A múlt év végén volt egy titkos találkozó a Fehér Házban Donald Trump és Mark Zuckerberg között. Magának a találkozónak a híre is csak lassan szivárgott ki, de miután már nem lehetett letagadni, akkor mindkét fél a bölcs mellébeszélés mellett döntött. Nem lehet tudni, hogy miben állapodtak meg, de békét kötöttek. Mark Zuckerberg a jelek szerint megígérte Trumpnak, hogy nem változtat a digitális hirdetési rendszerén, mely oly előnyösnek bizonyult a republikánusok számára 2016-ban. Mit kapott Mark Zuckerberg cserébe? Rejtély, de a morális megfontolások egyik felet sem izgatták korábban sem túlságosan. A pénz és a hatalom annál inkább, így mint a Facebook alelnök írásából kiderült: nem állnak Trump újraválasztásának útjába.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!