szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Cisco nemrégiben két nemzetközi kutatást is végzett, amelyek az informatikai szakemberek és vezetők által tapasztalt kihívásokat, valamint a nagymértékű digitális átalakuláshoz kapcsolódó technológiai stratégiákat, terveket térképezte fel. A két tanulmány a krízishelyzet más-más aspektusait dolgozta fel, az azonban közös megállapítás volt, hogy a gyorsan megváltozott körülményekből adódó nyomás és stressz jelentős tényezőként jelent meg.

"Arra még nálunk sem volt példa, hogy az átlagosan 20 ezer távolról dolgozó munkatárs helyett a teljes globális szervezet, azaz 140 ezer munkatárs távoli munkavégzésére kelljen átállni mindössze tíz nap alatt” – mondta Dalos Ottó, a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója. Ha egy alapvetően technológiában utazó vállalatnál nem láttak még ilyesmit, nem csoda, hogy a többiek még nagyobbat néztek: a Cisco kutatása szerint a különféle cégek informatikai vezetőinek 78 százaléka gondolja úgy, hogy a járvány kirobbanása komoly hatással volt vállalata működésére.

A Cisco részeként működő AppDynamics tanulmánya világszerte 1000 IT-szakember megkérdezésével készült. A válaszadók arról számoltak be, hogy rendkívüli nyomás nehezedett rájuk az otthoni munkavégzésre való átállás során. Emellett a szakembereknek új feladatokat, munkaköröket is el kellett látniuk a vészhelyzet miatt.

A válaszadók 81 százaléka mondta, hogy eddigi pályafutása során a járványhelyzet okozta az eddigi legnagyobb technológiai kihívást, 61 százalékuk pedig úgy érzi, azóta sokkal nagyobb nyomás alatt dolgozik, mint korábban. Majdnem kétharmaduknak (64%) olyan feladatokat is el kell látnia, amelyekkel korábban nem kellett foglalkoznia.

A megkérdezett szakemberek 66 százaléka ismerte el, hogy a járvány gyengeségekre világított rá vállalat digitális stratégiájában, amelyek megoldása érdekében a korábban több évre tervezett digitalizációs folyamatokat jelentősen fel kellett gyorsítani. A felmérésben részt vevő szervezetek háromnegyedénél (74%)

a digitális átalakulást célzó projekteket a korábbi több hónapos vagy akár egy éven át tartó várakozás helyett most hetek alatt jóváhagyták.

71 százalék szerint a végrehajtás ideje is jelentősen csökkent (évekről, hónapokról, akár hetekre).

©

Mindemellett az elmúlt időszakban a digitális felhasználói élmény javítása vált az egyik legfontosabb feladattá, mind az ügyfelek mind pedig a munkatársak oldaláról. A Cisco közleményéből kiolvashatók az ehhez kapcsolódó legnagyobb kihívások

  • a kiugró forgalom kezelése a weboldalak esetében (81%);
  • az átláthatóság és az adatok hiánya a technológiai megoldások teljesítményről, és azok felhasználói hatásairól (80%);
  • valamint a problémák megoldásához szükséges idő menedzselése a távoli informatikai csoportok esetében (70%).

Tízből közel kilenc (87%) szakember szerint a nagy nyomás ellenére ez az időszak jó lehetőségeket is hozott számukra. A szakemberek zöme, 80 százalékuk úgy érzi, megítélése pozitívan változott a járvány időszakában.

A Cisco szerint a koronavírus-járvány jelen szakaszában a gyors, spontán lépéseket egyre inkább felváltják a hosszútávú, stratégiai döntések, amihez szükségesek az ezeket megalapozó adatok és információk. A válaszadó informatikai és technológiai szakembereknek leginkább a célok egyértelmű meghatározása (90%), a valós idejű adatok biztosítása (89%), az önállóság és elszámoltathatóság (88%), illetve a kísérleti és kockázatvállalási szabadság (87%) területén lenne szükségük az üzleti vezetés támogatására.

Informatikai vezetők: stressz, munkafolyamatok változása, jövőt formáló új stratégiák

Egy kapcsolódó kutatás során a Cisco 300 informatikai vezetőt kérdezett meg világszerte arról, milyen hatással volt a járvány munkafolyamataikra, a mindennapi stressz szintjükre és az IT-stratégiák alakulására. Ennek eredménye szerint az IT-biztonsággal kapcsolatos stresszhatások 14 százalékkal emelkedtek a járvány kitörése óta, a távoli munkavégzésre való gyors átállás miatt.

A válaszadók szerint a legnagyobb stresszforrások a távoli elérést biztosító VPN-kapcsolatokhoz szükséges sávszélesség, a csökkenő produktivitás és a technológiai leállások voltak. Ezzel szemben a járvány előtt a fő stresszfaktorok a biztonsághoz, a költségekhez, valamint a tehetségek felkutatásához és megtartásához kapcsolódtak.

A kutatás a modern hálózatok kritikus szerepére is rávilágított. Az informatikai vezetők 72 százaléka szerint a modern, automatizált hálózati technológiák segítenek az IT-csoportokra nehezedő nyomás csökkentésében. A vezetők háromnegyede (75%) szerint a biztonsági incidensekre történő gyors reagálás szintén csökkentheti az IT-csoportok stressz szintjét.

A felmérésben részt vevő válaszadók kiemelték a rendszeres videokonferenciák (86%), az innovációt támogató egységes kommunikációs eszközök (79%), valamint az online megbeszélések (78%) fontosságát.

Dalos Ottó az eredmények kapcsán elmondta: bár magyarországi foglalkoztatottak jelentős része nem irodai munkát végez, így esetükben a távmunka nem lehetett valós alternatíva, úgy gondolja, hogy a digitalizáció felgyorsulása a gazdaság valamennyi szektorára hatással lesz, messze túlmutatva a távmunkán.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
„Sem VIT, sem Woodstock” – érdekességek a Sziget Fesztivál történetéből

„Sem VIT, sem Woodstock” – érdekességek a Sziget Fesztivál történetéből

Így néz ki a „tudományos-fantasztikus” Járványügyi Bevetési Egység

Így néz ki a „tudományos-fantasztikus” Járványügyi Bevetési Egység

Bloggerekkel oldaná meg az Index az „átmeneti időszakot”

Bloggerekkel oldaná meg az Index az „átmeneti időszakot”