A Bécsi Egyetem kutatói szerint a spenót és a saláta is jót tehet bélbaktériumok fejlődésének.

A tudósok szerint a zöld színű zöldségek támogathatják a fontos bélbaktériumok fejlődését, ilyen például a spenótban és salátában előforduló szulfokinovóz nevű szulfonsav, amely stimulálja a bél mikrobiomjának kulcsfontosságú organizmusait. A baktériumok a vegyületből kénhidrogént termelnek, amely mennyiségtől függően az egészséget támogató vagy károsító hatással bír – írták bécsi és konstanzi kutatók a The ISME Journal című tudományos lapban megjelent tanulmányukban.

A bélben rengeteg baktérium él, közülük sokról még nem tudni, milyen anyagokkal táplálkozik és mivé alakítja át ezeket. A Bécsi Egyetem mikrobiológiai és környezeti rendszertudománnyal foglalkozó intézetének munkatársai, Buck Hanson és Alexander Loy a Konstanzi Egyetem tudósaival együttműködve először vizsgálták a szulfokinovóz mikrobiális anyagcseréjét a bélben.

Míg a glükóz a bélben számos mikroorganizmust táplál, a kutatók kimutatták, hogy a szulfokinovóz egészen speciális organizmusokat stimulál. Ezek közé tartozik az Eubacterium rectale nevű baktériumfaj, amely az egészséges embereknél előforduló tíz leggyakoribb bélmikroba egyike. A szulfokinovóz a kiindulópontja több baktériumfaj nemrég felfedezett különböző anyagcsere-folyamatának, amelyek végül kénhidrogént termelnek.

A tudósokat meglepte, hogy a zöld színű zöldségekben lévő szulfokinovóz hozzájárul a kénhidrogén termeléséhez a bélben. Eddig főként a húsban és zsírban gazdag táplálkozás hatására a bélben elszaporodó szulfát és taurin volt ismert kénhidrogén-forrásként. Loy szerint a kénhidrogén "Janus-arcú anyagcseretermék", hiszen mennyiségtől függhet pozitív vagy negatív hatása.

Kis mennyiségben gyulladáscsökkentő hatással bír a bél nyálkahártyájára, fokozott termelődése azonban összefüggésben állhat krónikus gyulladásos betegségekkel és rákkal is.

További vizsgálataikban a tudósok azt kívánják feltárni, hogyan támogathatja a növényi szulfonsavak bevitele az egészséget. Amennyiben pozitív hatása van, a szulfokinovózt prebiotikumként is lehet alkalmazni.