Ez az egyik utolsó cikk, amit így olvashatott: 5 változás, amit a ChatGPT hoz a médiába

Sokmindent felforgathat a médiában, annak egyes működési elemeiben a ChatGPT és ami mögötte van. És nem csak arról van szó, hogy már van, aki megírja az újságírók helyett a cikkeket.

  • hvg.hu hvg.hu
Ez az egyik utolsó cikk, amit így olvashatott: 5 változás, amit a ChatGPT hoz a médiába

Rá kell találni, hogyan kell keresni

A ChatGPT sokkal inkább egy mindent tudó nagybácsi, semmint egy hagyományos keresőablak, ami néhány kulcsszó beírása után már megfelelő találatokat ad ki. Ezért aztán félre kell tenni azt a módszert, ahogyan eddig az emberek az interneten kerestek és meg kell tanulni a ChatGPT saját nyelvét – mondja Horváth-Varga János, a Telekom mesterséges intelligenciával foglalkozó területének vezetője. Erre azt az egyszerű példát hozza a szakember, hogy érdemes mintázatokkal rávezetni a mesterséges intelligenciát arra, mit is várunk el tőle. Ha fordításra vagy szövegírásra szeretné valaki használni, akkor érdemes példaszövegeket vagy cikkrészletet adni neki, amiből hatékonyabban ráérez arra, mi a feladata. Ha ez sikerül, akkor kitűnően tud szöveget termelni komoly, vicces vagy tudományos stílusban, de lehetőség van a műfajok között is navigálni, mint a blogposzt, novella, vagy csak egy egyszerű vázlat.

Egyszerűbben egyszerűsít

Mivel az egész internet – vagy annak egy igen nagy része – a tudásának birtokában van, ezért nagyon jól lehet vele összefoglalókat íratni egy-egy témáról. Hogy milyen hosszan és részletesen tegye ezt, az már persze a felhasználó igényeire van bízva. Kitűnő abban a feladatban, hogy leteszteltessenek vele bizonyos márkák és termékek megítélését vagy szlogenek működését. Ha ugyanis erről érdeklődik valaki a ChatGPT-nél, és kerek, egész, és nem utolsósorban igaz jellemzést kap vissza, az arra lehet jelzés, hogy jól működik az márka üzenete a gyakorlatban. Ha az interneten sok jó és pontos anyag van egy termékről, akkor az algoritmus is jól válogat belőle össze. Ez azt is jelenti, hogy olcsón és igen gyorsan lehet validáltatni vele, mire rezonálnak jól az olvasók vagy a fogyasztók általánosságban.

MI mit tud a HVG-ben? Akinek van ötlete a mesterséges intelligencia hasznosítására, 1 milliót is kereshet vele a HVG pályázatán

Mindenki a mesterséges intelligenciáról beszél - de kinek van ötlete arra, hogy miként lehet kiaknázni az új technológiában rejlő lehetőségeket? A HVG Kiadó innovációs ötletpályázatára magánszemélyek és vállalkozások is nevezhetnek.

Privátpromó

Még személyre szabottabb lehet egy hirdetés, ha azt a mesterséges intelligencia válogatta ki és készítette is el nekünk. A közösségi médiában már nem újdonság az előbbi, ugyanis a legtöbb reklám és szponzorált poszt, amit a Facebook a felhasználó elé gördít, azok az egyéni preferenciákon alapulnak, amiket például keresési előzményekből és egyéb metaadatokból szűrnek ki, melyeket megosztunk magunkról a vállalattal. Ebben az új esetben azonban a bannereket, PR-cikkeket és a reklámok szövegeit is a mesterséges intelligencia generálná le, akár közvetlenül is megszólítva a felhasználót. A perszonalizáció ezen lépcsőfoka már azt eredményezné, hogy minden felhasználó teljesen mást látna az internetből – fejti ki a szakember.

Így (nem) írtok ti

Az újságírók, és amúgy az ember által gyártott tartalmak nem fognak eltűnni az internetről, azonban egy jóval kisebb kör tudja majd kiszolgálni a felhasználókat a munkájával – festi le a képet Horváth-Varga János a média jövőjéről. A szakember szerint a több emberi munkára akkor lesz szükség, amikor a mesterséges intelligencia által gyártott szöveget kell megszerkeszteni, de az egyszerűbb írói feladatokat már nem kell ellátnia senkinek sem, arra ott lesz a ChatGPT-szerű szöveggenerátor. Ez pedig sokkal olcsóbb megoldás lesz az élő munkaerőnél, így igazán csak az maradhat talpon a szakmában, aki sokkal kreatívabb és egyedibb hangvételű, mint az algoritmus. A szakember hozzátette, ettől függetlenül a jó íráskészségre való igény nem fog eltűnni, arra mindig szükség lesz, máskülönben nem tudná valaki gondozni a gép által generált szöveget.

Mégis mire képes a ChatGPT, hogy a fél világ meg van érte őrülve?

A Microsoft lecsapott a mesterséges intelligenciát fejlesztő OpenAI cégre, amely ChatGPT nevű alkalmazásával a csúcstechnológiai szektortól az egyetemeken át a médiáig több szakterületet is felbolydított.

MI újság?

Az nem új keletű, hogy a heti vagy az előző napi fontosabb történéseket egyes médiumok hírlevelekbe és gyorsan képbehozó összegzésekbe gyűjtsék, hogy az olvasóik így maradjanak naprakészek. Azonban ezt a feladatot akár teljesen át is veheti a mesterséges intelligencia – magyarázza a szakértő. A híroldalak saját gyűjtései helyett így elég lehet a ChatGPT-re támaszkodni, amikor egy felhasználó szeretne naprakész lenni a világ történéseivel, de annyira nem tudatos hírfogyasztó, hogy ezt folyamatosan megtegye. Nekik lehet nagy segítség, ha naponta egyszer kérnek egy rövid összefoglalót az algoritmustól a legfontosabb történésekről. A probléma ezzel az lehet – hívja fel a figyelmet Horváth-Varga János –, hogy nem mindegy, a mesterséges intelligencia milyen forrásokat használ az összegzés elkészítéséhez. Ha túlsúlyban vannak az interneten az egyik nézőpont tartalmai, könnyen torzulhat abba az irányba az algoritmus stílusa is. Így ez még kérdéses, hogyan nyújthat kiegyensúlyozott tájékoztatást egy ilyen modell.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.