szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ujjunkkal rajzolhatunk, gesztusokkal és a szemünkkel, valamint a hangunkkal irányíthatunk dolgokat az Apple Vision Pro szemüveggel, aminek a kezelését minden bizonnyal időbe telik majd megszokni – lévén semmilyen fizikai visszajelzés nem érkezik majd.

Az Apple hétfő este rántotta le a leplet – sok más mellett – a Vision Pro névre keresztelt kevertvalóság-szemüvegét, mellyel a felhasználó szeme előtt válik eggyé a fizikai és a virtuális valóság.

A termék innovációi közé tartozik egy Optic ID nevű új azonosítórendszer is, ami egy sor érzékelőre támaszkodik – és értelemszerűen az emberi szemet veszi alapul.

Felvetődhet azonban a kérdés, hogy hogyan vezérelhetjük majd a szemüveg által megjelenített dolgokat? Nos, a válasz kézenfekvő: hát éppen a kezünkkel, gesztusok útján, valamint a szemmozgásunkkal és hangalapú parancsokkal. (Mindez persze a külső szemlélő számára mulatságos lehet.)

Megjött az Apple Vision Pro szuperszemüveg - itt a legnagyobb bejelentés az iPhone 2007-es bemutatása óta

Több mint másfél évtizede nem volt az Apple-nek olyan fontos eseménye, mint a magyar idő szerint hétfő este indult WWDC fejlesztői konferencia nyitóelőadása. Az eseményt követők 80 percen át csak egy finomra cukrozott marketingmaszlagban dagonyázhattak, de utána jött a nagy dobás. Virtuálisan. Valóságosan.

Mint kiderült, a Vision Prót használva, például úgy válogathatunk dolgok között, amelyeket az eszköz megjelenít, hogy ránézünk – majd az ujjainkkal „megérintve” választhatjuk ki azt, de a görgetés is csak finom mozdulatokat igényel.

Mint a The Verge kiemeli, bár támogatni fogja a szemüveg a fizikai billentyűzeteket, érintőpadokat és kontrollereket, de a legérdekesebb talán a virtuális billentyűzet, amiről Eugene Krivoruchko, az Apple tervezője elmondta: ahogy közelít az ujj az adott billentyűhöz, azok kicsit lebegni kezdenek, és világosabbá is válnak. Ez azt jelzi, hogy az ujj közeleg a virtuális billentyűhöz, de a gomb megnyomásakor is történik visszajelzés – ehhez egy hangeffektus is társul, jelezve, hogy a gombot „lenyomtuk”.

A hang- és vizuális visszajelzésekre érthető okokból van szükség: a virtuális billentyűzetnél valamivel pótolni kell azokat a dolgokat, amiket érintés hiányában nem tudunk a klasszikus formában elvégezni. Hiszen voltaképpen nem is érünk hozzá valamihez – fizikailag.

Természetesen lesz mód a hangbevitelre is, melynek előhívásához csak a mikrofon-ikonra kell fókuszálni a szemünket a keresőmezőben, és aktiválódik is a funkció – a szemüveg összesen hat mikrofont tartalmaz, ezek lesznek majd a segítségünkre.

A hagyományos – Direct Touch névre keresztelt – érintési móddal is jelen lesz, amivel úgy lehet navigálni, mint egy hagyományos érintőképernyővel. De lehet majd rajzolni is az ujjunkkal.

Mint a MacRumors megjegyzi, a felülethez nem feltétlenül lesz könnyű hozzászokni, de akik már otthonosan mozognak az iPhone-ok és iPadek felületein, azok számára ismerős lesz a rendszer felépítése.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!