szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha hasonlítani kell valamihez, a tánc karaokéjának nevezhetjük finn kutatók érdekes megoldását: a virtuális térben lehet táncosokat követni úgy, hogy nincs szükség előzetes tánctudásra. De akár tánckoreográfiát is lehet így egyszerűen oktatni.

Képzelje el, hogy beáll a táncolók közé, és csak követi a maga előtt látott ember mozdulatait. Leegyszerűsítve ennyi a finn Aalto Egyetem kutatóinak ötlete a tánckoreográfia virtuális valóságban történő oktatására. Megoldásuknak a WAVE (hullám) nevet adták. Az elnevezés egyrészt betűszó (Anticipatory Movement Visualization for VR Dancing, Megelőző mozgásábrázolás a VR-tánchoz), másrészt utal a modelltáncosok hullámszerű mozgására.

A kutatók először a korábbi táncjátékokból ismert vizualizációs technikákkal kísérleteztek. Több prototípus szemrevételezése után viszont úgy döntöttek, hogy kipróbálják a sporteseményekről ismert közönséghullámot. „A modelltáncosok hullámszerű mozgása lehetővé teszi, hogy előre láthassuk, milyen mozgás következik” – véli Markus Laattala kutató. Általánosságban elmondható, hogy egy új koreográfiát nem lehet valós időben követni, viszont a WAVE-technika a jövőbeli mozgások, például egy fordulat előre jelzésén alapul.

YouTube / Perttu Hämäläinen

A technika vizsgáztatásába, egy egyperces tánctesztbe 36 résztvevőt vontak be. Össze lehetett hasonlítani az új WAVE-megjelenítést azzal a változattal, amikor csak egyetlen modelltáncost lehetett követni. A technikák közötti különbségek egyértelműen az előbbi megoldás javára billentették a mérleget.

Ez így remekül hangzik, azonban ez a megvalósítás elsősorban a lassú ütemű táncstílusokhoz megfelelő, könnyen el lehet kezdeni táncolni anélkül, hogy előtte bármit is meg kellene tanulni. A gyorsabb mozdulatoknál azonban a látvány zavaró lehet, és további kutatásokra és fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy a különféle táncstílusokhoz lehessen alkalmazkodni.

WAVE: Anticipatory Movement Visualization for VR Dancing (CHI 2024 paper video)

We propose a novel method for visualizing and guiding dance in Virtual Reality. Paper accepted to CHI 2024. Designed and created by Markus Laattala and Perttu Hämäläinen (Aalto University). Paper authors: Markus Laattala (Aalto University) Roosa Piitulainen (IT University of Copenhagen) Nadia M.

A virtuális táncjátékot a Magics infrastruktúra mozgásrögzítő készletének felhasználásával fejlesztették ki, ahol a táncos modellt érzékelőkkel ellátott jelmezbe öltöztetik. Ezeket használták fel a táncanimáció rögzítésére. A WAVE táncjáték letölthető Meta Quest 2 és 3 VR-eszközökre. A Githubon a nyílt forráskód is megtalálható, amellyel bárki tovább fejlesztheti a játékot.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!