Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"027037b5-e02b-4c82-81d5-a78e4175589c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy iskolaépület miatt zajlott birtokvédelmi per, amelyet az egyház szeretett volna teljes egészében megszerezni.","shortLead":"Egy iskolaépület miatt zajlott birtokvédelmi per, amelyet az egyház szeretett volna teljes egészében megszerezni.","id":"20241127_hodmezovasarhely-reformatus-iskola-birtokvedelmi-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/027037b5-e02b-4c82-81d5-a78e4175589c.jpg","index":0,"item":"345638c2-f987-4315-95d2-2c3831aaaff8","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_hodmezovasarhely-reformatus-iskola-birtokvedelmi-per","timestamp":"2024. november. 27. 14:21","title":"Zárcsere-gate: első fokon nyert a hódmezővásárhelyi önkormányzat a református egyházközséggel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"404aaecd-cc12-4d3c-8209-7bf928e3a76b","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A homokszentgyörgyi tehenészetbe nem találtak olyan helyit, aki „télen-nyáron megbízhatóan” dolgozna.","shortLead":"A homokszentgyörgyi tehenészetbe nem találtak olyan helyit, aki „télen-nyáron megbízhatóan” dolgozna.","id":"20241127_munkaerohiany-vendegmunkasok-homokszentgyorgy-teheneszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/404aaecd-cc12-4d3c-8209-7bf928e3a76b.jpg","index":0,"item":"d7c28725-2487-450c-bb6c-ce1a6e0029fe","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_munkaerohiany-vendegmunkasok-homokszentgyorgy-teheneszet","timestamp":"2024. november. 27. 16:26","title":"Akkora a munkaerőhiány, hogy Fülöp-szigetekiek fejik a teheneket egy somogyi faluban ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Hallhatóvá tették azt a kommunikációs kapcsolatot, amely sokakat összeköt Európában. Íme a Melody of Europe.","shortLead":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét...","id":"20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115.jpg","index":0,"item":"278a0a59-c0e8-4227-9847-1d9454840298","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2024. november. 27. 13:12","title":"Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t, így viszont olyan felelősség hárul a kontinensre, amire nincs felkészülve.","shortLead":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t...","id":"20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326.jpg","index":0,"item":"f91b3c81-308a-4478-8b4b-a8ea626f81f1","keywords":null,"link":"/360/20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","timestamp":"2024. november. 28. 07:30","title":"„A világtörténelem egyik legveszélyesebb szakaszának elején járunk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfbfb6b-297b-4eaf-b58b-9b806aa71ea9","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Iga Swiatek fáradtságra vett be egy olyan gyógyszert, ami tiltott szert tartalmazott.","shortLead":"Iga Swiatek fáradtságra vett be egy olyan gyógyszert, ami tiltott szert tartalmazott.","id":"20241128_eltiltas-dopping-iga-swiatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfbfb6b-297b-4eaf-b58b-9b806aa71ea9.jpg","index":0,"item":"4059bb2d-4065-4b2e-ac31-e8200941a3e2","keywords":null,"link":"/sport/20241128_eltiltas-dopping-iga-swiatek","timestamp":"2024. november. 28. 16:08","title":"Eltiltást kapott doppingért a volt világelső teniszező","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen, hogy adottak a növekedési kilátások. Az Erste Bank aktuális prognózisa szerint sok, leginkább bizalmi alapú kérdőjel merül fel a gazdaságban, és emiatt összességében a következő években is visszafogottabb növekedést várnak, mint amit a gazdasági kormányzat remél.","shortLead":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen...","id":"20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1460dda9-55d5-4120-8039-bc215bd34248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","timestamp":"2024. november. 27. 16:12","title":"Túl optimista a kormány, de az Erste szerint nincs ok kétségbe esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dc52eaf-1a8a-49bc-bd53-f075fdf6d61a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újabb részletek kerültek elő Mohamed Al-Fayed szexuális zaklatási ügyeiről: legalább 111 áldozata volt, köztük gyerekek. A tavaly nyáron elhunyt vállalkozó ellen életében soha nem folyt eljárást, a rendőrség megvesztegetett hivatalnokokat és társtetteseket keres.","shortLead":"Újabb részletek kerültek elő Mohamed Al-Fayed szexuális zaklatási ügyeiről: legalább 111 áldozata volt, köztük...","id":"20241128_al-fayed-nyomozas-nemi-eroszak-szexualis-zaklatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc52eaf-1a8a-49bc-bd53-f075fdf6d61a.jpg","index":0,"item":"b79c72de-3031-4da7-a11c-0f78af933904","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_al-fayed-nyomozas-nemi-eroszak-szexualis-zaklatas","timestamp":"2024. november. 28. 20:14","title":"A kalandos életű milliárdos a legnagyobb brit szexuális zaklatási ügyet hagyta hátra halála után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az épülő M6-oson történt alagútbeomlások apropójából az utóbbi napokban a média felvetette: függetlenül a beomlástól, a Bátaszék melletti szakaszon teljesen fölösleges négy alagutat fúrni. Valóban? Megszólaltattuk az illetékeseket.
Pósta Zoltán. Nem hisz az alagutas megoldásban.
Pósta Zoltán építőmérnök, aki 2006 és 2008 között a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hálózati Infrastruktúra Főosztályát vezette, emlékeztetett arra, hogy egy autópálya megépítése közbeszerzési eljárás kiírásával indul. Ehhez kapcsolódik egy tanulmányterv, több változattal, amit részletes környezeti hatásvizsgálat követ. A Környezetvédelmi Hatóság szűkíti a lehetséges változatok számát. A kivitelező a megmaradt változatokon tovább dolgozik. A végső szót arról, hogy melyik valósuljon meg, a miniszter mondja ki, aki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) ZRt. szakvéleményére támaszkodik. Pósta szerint épp ezért „az ügyben a politikai felelősség Kókáé, de a szakmai felelősség a NIF ZRt.-t terheli. A szakember úgy tudja: egyetértés volt a NIF-ben a megépítendő végső változattal kapcsolatban – abban alagút nem szerepelt.
A részletes környezeti hatásvizsgálat során, 2007 nyarán a Környezetvédelmi Hatóság jóváhagyta a pályázatot nyert Uvaterv alagút nélküli tervét. Ám utóbb a Környezetvédelmi Hatóság ezt a pályázatot megvétózta. Tavaly ősszel az Uvatervnek nyolc hete volt az áttervezésre és a környezetvédelmi engedély beszerzésére. "Ez a lehetetlennel volt egyenértékű” – indokolta Pósta a terv elvetését. Hogy azután az alagút, illetve a Bátaszék környéki szakaszt kivitelező Orka Kft., pontosabban annak kifejezetten erre a munkára alapított alcége, az Alagútterv Kft. hogyan jött a képbe, azt Pósta nem tudja. „Nem hivatalosan sem tudom” – tette hozzá. Egy másik, név nélkül nyilatkozó, magas beosztású forrásunk szerint az Alagútterv illetve az Orka harminc évig részt vesz az üzemeltetésben. „Ez az igazán nagy kaszálás” – tette hozzá „Anonymus”.
A Pósta Zoltán által politikai felelősnek megnevezett egykori minisztert, Kóka Jánost közvetlenül nem tudtuk elérni; a Szabad Demokraták Szövetségének sajtóosztályán keresztül kommunikáltunk vele. Azt a választ kaptuk, hogy ebben a témában nem nyilatkozik.
Remenyik Kálmán. Szerinte az alagutakra szükség van
A szakmai felelősnek tartott NIF ZRt. elnök-vezérigazgatója, Reményik Kálmán megvédte az alagutas megoldást. Szerinte lehetett volna hegyen-völgyön átvezetni a pályát, de egy magyar szabvány szerint autópályán három százaléknál nem lehet több emelkedő/lejtő. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: lehetett volna két hegy között hidat építeni, a hegybe pedig olyan bevágáson vezetni a pályát, amelynek az útra merőleges keresztmetszete trapéz alakú. Ehhez ötmillió köbméter földet kellett volna kitermelni. Bár kevesebb föld megmozgatásával jár, összességében ennél is drágább megoldás lett volna, ha végig hidakkal oldják meg az építést. Remenyik szerint a Pósta Sándor által támogatott változat „kidolgozatlan teória” volt.
Az „Anonymus” által megnevezett Orka Kft. ügyvezető igazgatója, Keleti Imre érdemben nem volt hajlandó a hvg.hu-nak nyilatkozni, mert – állítása szerint – a generáltervezővel, vagyis az Unitef ’83 ZRt.-vel kötött szerződés ezt tiltja.
Az Unitef elnök-vezérigazgatóját, Szórádi Róbertet ajánlotta figyelmünkbe, aki nagyjából a Reményik által elmondottakat erősítette meg. Szórádi szerint nem öt, hanem több mint nyolcmillió köbméter földet kellett volna a híd-hegybevágás változathoz megmozdítani; ez akkora térfogat – tette hozzá érzékeltetésül –, hogy kijön belőle egy Budapest és München közötti, egy méter széles és tíz méter magas fal. Szórádi másik példája szerint a körülbelül két és félmillió köbméteres Kheopsz-piramis háromszorosa ez a térfogat.
Áll az alagút-fúrás. A júliusi beomlás óta nincs engedély.
Az Unitef ’83 elnök-vezérigazgatója e-mailben egy költségtanulmányt küldött el a hvg.hu számára, ami megtalálható a cég honlapján. A Miért éppen alagút? címet viselő dolgozat szerint az alagutas megoldás a legolcsóbb: „Az alagutas megoldásnál keletkező – és a töltésépítésnél fel nem használható – felesleges föld mennyisége 1,6 millió köbméter, mert csak az alagút földmennyiséget kell kiszedni. Ennek a mennyiségnek az elhelyezése megoldható, az átlagos szállítási távolság 1-15 kilométer között van. A kivitelezés becsült közvetlen költsége 51,9 milliárd forint.” A másik két változat nemcsak több kitermelendő földet jelent, a végleges költségeket tekintve is tekintélyesebb: 74,2, illetve 90 milliárd forintba kerülne.
Az M6-ost 2010 tavaszára tervezték átadni, amikorra Pécs Európa kulturális fővárosa lesz. Pósta a beomlások miatti csúszások okán nem bízik a 2010-es átadásban. Szerinte az Unitef megalapozatlan számokkal dolgozik. A GKM egykori főosztályvezetője hiányolja, hogy az Unitef honlapján olvasható költségtanulmányból hiányoznak a megalapozó számítások. Mint hozzátette: például kíváncsi lenne arra, mennyibe kerül harminc éven keresztül az üzemeltetés.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.