Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"606c08b0-2338-42ff-82e6-199ef7e219cf","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Akadtak olyanok is, aki egyetlen magyar sportolót sem tudtak felsorolni.","shortLead":"Akadtak olyanok is, aki egyetlen magyar sportolót sem tudtak felsorolni.","id":"20250429_Szoboszlai-nem-ferne-be-a-Manchester-Unitedbe-de-Dzsudzsakot-visszasirjak-a-PSV-be-a-magyar-focistakrol-kerdeztek-a-legjobb-dartsjatekosokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/606c08b0-2338-42ff-82e6-199ef7e219cf.jpg","index":0,"item":"2eab6f93-3d2d-4525-b22e-5a662ad3f710","keywords":null,"link":"/sport/20250429_Szoboszlai-nem-ferne-be-a-Manchester-Unitedbe-de-Dzsudzsakot-visszasirjak-a-PSV-be-a-magyar-focistakrol-kerdeztek-a-legjobb-dartsjatekosokat","timestamp":"2025. április. 29. 12:52","title":"Szoboszlai nem férne be a Manchester Unitedbe, de Dzsudzsákot visszasírják a PSV-be – a magyar sportolókról kérdezték a legjobb dartsjátékosokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44097af0-f76f-426c-b235-d010e06ac4a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint hogy meg lehet-e tanítani egy gorillának a jelnyelv jeleit.","shortLead":"A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint hogy meg lehet-e tanítani egy gorillának a jelnyelv jeleit.","id":"20250430_ertik-e-az-allatok-az-emberi-nyelvet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44097af0-f76f-426c-b235-d010e06ac4a9.jpg","index":0,"item":"001d95ee-a9d7-472c-b8c4-9e1ae3e2782f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_ertik-e-az-allatok-az-emberi-nyelvet","timestamp":"2025. április. 30. 07:01","title":"Értik-e az állatok az emberi nyelvet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Vasúti már van.","shortLead":"Vasúti már van.","id":"20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de73698f-ee8c-4425-8059-fafbb497caef.jpg","index":0,"item":"8627e217-b297-4ff0-893a-bc3251f94a13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250430_kozuti-hid-oroszorszag-eszak-korea-tumen","timestamp":"2025. április. 30. 15:41","title":"Közúti híd épül Oroszország és Észak-Korea között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f7302c-28ce-4e2d-8d53-a6ce009542fe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple-nél egy friss jelentés szerint még nem született döntés arról, hogy milyen gyakran újítsák meg a legolcsóbb iPhone-szériát. Az SE esetében több év volt a kihagyás, a konkurencia azonban évente frissít – ami az Apple-re is nyomást helyezhet.","shortLead":"Az Apple-nél egy friss jelentés szerint még nem született döntés arról, hogy milyen gyakran újítsák meg a legolcsóbb...","id":"20250429_apple-iphone-17e-okostelefon-bizonytalansag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f7302c-28ce-4e2d-8d53-a6ce009542fe.jpg","index":0,"item":"98d09f77-5354-4351-830e-4cfe1cd36eb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_apple-iphone-17e-okostelefon-bizonytalansag","timestamp":"2025. április. 29. 13:03","title":"Lehet, hogy nem lesz iPhone 17e?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A második világháborúban a német hadsereg felett aratott szovjet győzelemre akarja emlékeztetni az embereket az orosz elnök. ","shortLead":"A második világháborúban a német hadsereg felett aratott szovjet győzelemre akarja emlékeztetni az embereket az orosz...","id":"20250430_Volgograd-Sztalingrad-putyin-oroszorszag-szovjet-masodik-vilaghaboru-diktator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"2ecb7684-72c7-4527-ac68-29755ef84928","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_Volgograd-Sztalingrad-putyin-oroszorszag-szovjet-masodik-vilaghaboru-diktator","timestamp":"2025. április. 30. 08:54","title":"Sztálingrádra nevezte át Volgográd város repülőterét Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"360b8a69-7297-4b63-acb1-1ab617aac9a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vélhetően nem így terveztek nyerni.","shortLead":"Vélhetően nem így terveztek nyerni.","id":"20250429_322-hatraszaltoval-repult-be-a-celba-es-gyozott-egy-motorcsonak-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/360b8a69-7297-4b63-acb1-1ab617aac9a0.jpg","index":0,"item":"913374a3-ede0-4f50-a5f3-40db8a4640c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_322-hatraszaltoval-repult-be-a-celba-es-gyozott-egy-motorcsonak-video","timestamp":"2025. április. 29. 10:48","title":"322 km/h-nál elszállt, majd hátraszaltóval repült be a célba egy motorcsónak és így győzött – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","shortLead":"A brutális teljesítményű biturbó V8-as Aston Martin DBX S alig 11,4 másodperc alatt pattan fel 0-ról 200 km/h-ra.","id":"20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e693bdc-1e75-4aab-ab87-96564045f6e4.jpg","index":0,"item":"c290afb0-7d5e-4a4f-b0cc-34f6e468e204","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_2-azaz-ketto-loerovel-veri-a-ferrari-suv-jat-a-legujabb-aston-martin-dbx-s-divatterepjaro","timestamp":"2025. április. 30. 08:41","title":"2, azaz kettő lóerővel veri a Ferrari SUV-ját a legújabb Aston Martin divatterepjáró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad43a69-e9c3-42c8-8bac-2d0e1346ec9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai eszközök mennyisége – derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss, reprezentatív kutatásból. Az elektronikai üzletlánc szerint rengeteg pénzt hagynak veszni a magyarok azáltal, hogy soha nem kezdenek semmit a fiókban heverő készülékekkel.","shortLead":"Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai eszközök mennyisége –...","id":"20250501_hasznalt-telefonok-laptopok-erteke-elektronikai-eszkozok-kutatas-keszulekbeszamitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad43a69-e9c3-42c8-8bac-2d0e1346ec9b.jpg","index":0,"item":"9d452181-c2ea-4f85-b91a-07bbe9b181ab","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_hasznalt-telefonok-laptopok-erteke-elektronikai-eszkozok-kutatas-keszulekbeszamitas","timestamp":"2025. május. 01. 08:03","title":"Sok magyar embernek 50-100-200 ezer forint lapul a fiókjában úgy, hogy bele sem gondol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az épülő M6-oson történt alagútbeomlások apropójából az utóbbi napokban a média felvetette: függetlenül a beomlástól, a Bátaszék melletti szakaszon teljesen fölösleges négy alagutat fúrni. Valóban? Megszólaltattuk az illetékeseket.
Pósta Zoltán. Nem hisz az alagutas megoldásban.
Pósta Zoltán építőmérnök, aki 2006 és 2008 között a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hálózati Infrastruktúra Főosztályát vezette, emlékeztetett arra, hogy egy autópálya megépítése közbeszerzési eljárás kiírásával indul. Ehhez kapcsolódik egy tanulmányterv, több változattal, amit részletes környezeti hatásvizsgálat követ. A Környezetvédelmi Hatóság szűkíti a lehetséges változatok számát. A kivitelező a megmaradt változatokon tovább dolgozik. A végső szót arról, hogy melyik valósuljon meg, a miniszter mondja ki, aki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) ZRt. szakvéleményére támaszkodik. Pósta szerint épp ezért „az ügyben a politikai felelősség Kókáé, de a szakmai felelősség a NIF ZRt.-t terheli. A szakember úgy tudja: egyetértés volt a NIF-ben a megépítendő végső változattal kapcsolatban – abban alagút nem szerepelt.
A részletes környezeti hatásvizsgálat során, 2007 nyarán a Környezetvédelmi Hatóság jóváhagyta a pályázatot nyert Uvaterv alagút nélküli tervét. Ám utóbb a Környezetvédelmi Hatóság ezt a pályázatot megvétózta. Tavaly ősszel az Uvatervnek nyolc hete volt az áttervezésre és a környezetvédelmi engedély beszerzésére. "Ez a lehetetlennel volt egyenértékű” – indokolta Pósta a terv elvetését. Hogy azután az alagút, illetve a Bátaszék környéki szakaszt kivitelező Orka Kft., pontosabban annak kifejezetten erre a munkára alapított alcége, az Alagútterv Kft. hogyan jött a képbe, azt Pósta nem tudja. „Nem hivatalosan sem tudom” – tette hozzá. Egy másik, név nélkül nyilatkozó, magas beosztású forrásunk szerint az Alagútterv illetve az Orka harminc évig részt vesz az üzemeltetésben. „Ez az igazán nagy kaszálás” – tette hozzá „Anonymus”.
A Pósta Zoltán által politikai felelősnek megnevezett egykori minisztert, Kóka Jánost közvetlenül nem tudtuk elérni; a Szabad Demokraták Szövetségének sajtóosztályán keresztül kommunikáltunk vele. Azt a választ kaptuk, hogy ebben a témában nem nyilatkozik.
Remenyik Kálmán. Szerinte az alagutakra szükség van
A szakmai felelősnek tartott NIF ZRt. elnök-vezérigazgatója, Reményik Kálmán megvédte az alagutas megoldást. Szerinte lehetett volna hegyen-völgyön átvezetni a pályát, de egy magyar szabvány szerint autópályán három százaléknál nem lehet több emelkedő/lejtő. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: lehetett volna két hegy között hidat építeni, a hegybe pedig olyan bevágáson vezetni a pályát, amelynek az útra merőleges keresztmetszete trapéz alakú. Ehhez ötmillió köbméter földet kellett volna kitermelni. Bár kevesebb föld megmozgatásával jár, összességében ennél is drágább megoldás lett volna, ha végig hidakkal oldják meg az építést. Remenyik szerint a Pósta Sándor által támogatott változat „kidolgozatlan teória” volt.
Az „Anonymus” által megnevezett Orka Kft. ügyvezető igazgatója, Keleti Imre érdemben nem volt hajlandó a hvg.hu-nak nyilatkozni, mert – állítása szerint – a generáltervezővel, vagyis az Unitef ’83 ZRt.-vel kötött szerződés ezt tiltja.
Az Unitef elnök-vezérigazgatóját, Szórádi Róbertet ajánlotta figyelmünkbe, aki nagyjából a Reményik által elmondottakat erősítette meg. Szórádi szerint nem öt, hanem több mint nyolcmillió köbméter földet kellett volna a híd-hegybevágás változathoz megmozdítani; ez akkora térfogat – tette hozzá érzékeltetésül –, hogy kijön belőle egy Budapest és München közötti, egy méter széles és tíz méter magas fal. Szórádi másik példája szerint a körülbelül két és félmillió köbméteres Kheopsz-piramis háromszorosa ez a térfogat.
Áll az alagút-fúrás. A júliusi beomlás óta nincs engedély.
Az Unitef ’83 elnök-vezérigazgatója e-mailben egy költségtanulmányt küldött el a hvg.hu számára, ami megtalálható a cég honlapján. A Miért éppen alagút? címet viselő dolgozat szerint az alagutas megoldás a legolcsóbb: „Az alagutas megoldásnál keletkező – és a töltésépítésnél fel nem használható – felesleges föld mennyisége 1,6 millió köbméter, mert csak az alagút földmennyiséget kell kiszedni. Ennek a mennyiségnek az elhelyezése megoldható, az átlagos szállítási távolság 1-15 kilométer között van. A kivitelezés becsült közvetlen költsége 51,9 milliárd forint.” A másik két változat nemcsak több kitermelendő földet jelent, a végleges költségeket tekintve is tekintélyesebb: 74,2, illetve 90 milliárd forintba kerülne.
Az M6-ost 2010 tavaszára tervezték átadni, amikorra Pécs Európa kulturális fővárosa lesz. Pósta a beomlások miatti csúszások okán nem bízik a 2010-es átadásban. Szerinte az Unitef megalapozatlan számokkal dolgozik. A GKM egykori főosztályvezetője hiányolja, hogy az Unitef honlapján olvasható költségtanulmányból hiányoznak a megalapozó számítások. Mint hozzátette: például kíváncsi lenne arra, mennyibe kerül harminc éven keresztül az üzemeltetés.