szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világháló legjobb keresőjének tartott Google az idén is összeállította a maga toplistáját az internetezők által begépelt keresési szavak előfordulásának gyakorisága alapján. Nehéz volt felülmúlni a tavalyelőtti celeb-őrületet, de sikerült. 2004-ben minden eddiginél jobban taroltak a sztárok.

A Zeitgeist (korszellem) fantázianevű Google-szolgáltatás jól mutatja a trendeket, preferenciákat, még akkor is, ha a listáról az idén is kimaradtak az internetes forgalom nagy részét kitevő erotikus tartalmú keresések.

Persze ez sem teljesen igaz, ha belegondolunk: a házi pornófilmjével nagy érdeklődést kiváltó szállodalánc-örökösnő Paris Hilton második helyezéséhez minden bizonnyal nem csupán a szexszimbólum kalandos életéről számot adó hírek utáni keresések kapcsolhatók.

Keresd a nőt!

Paris Hilton
© AP
A 2004-es abszolút toplista élén a legkeresettebb nők listájának első négy helyezettje található: az egyhuzamban harmadik alkalommal győztes Britney Spears, a már említett Paris Hilton, az Amerikában rendkívül népszerű énekesnő, Christina Aguilera és a már több mint egy évtizede a szórakoztatóipar élvonalában lévő Pamela Anderson.

2004-ben az összesített tízes listáról a politika és a sport teljesen kiszorult: míg tavaly az első tízben ott volt Irak, Kobe Bryant és a Tour de France, addig idén a színész Orlando Bloom kivételével nőnemű szórakoztatóiparbeli sztárok és a hét helyet visszaeső Harry Potter mellett csak a chat, a games és mp3 kulcsszavak kerültek az első tízbe.

Se amerikai elnökválasztás, se olimpia, se Arafat.

A népszerű férfiak listájának élén ugyan helycsere történt – a brit Orlando Bloom beelőzte a rapsztár Eminemet -, de a tízes lista helyezettjei többnyire ugyanazok, mint tavaly. A kevés új belépő között van a tavaly márciusban megjelent albumából több mint 7 millió példányt eladó, többtucat rangos zenei díjat begyűjtő amerikai rapper, Usher, a 60 éve született Bob Marley és a botrányai kapcsán újra reflektorfénybe került Michael Jackson.

Tévé, technológia, hírverseny (Oldaltörés)

A legnépszerűbb tévéműsorok listáját a rajzfilmek uralják: az első helyen a Simpsons család csúcsfejei állnak, a második a Pokémon című japán rajzfilmsorozat, a harmadik pedig a kegyetlen társadalmi szatírát brutális képi világgal ábrázoló kanadai South Park felnőtt rajzfilmsorozat.

Ezt követi az itthon Bűbájos Boszorkák címen futó vígjáték-filmsorozat; az ötös lista legutolsó szereplője pedig egy újabb rajzfilm: a SpongeBob, vagyis a SpongyaBob és Kockanadrág, a Nickelodeon rajzfilmcsatorna szatirikus sorozata.

A technológiai jellegű keresések listájában a háttérképek szócska angol megfelelője viszi a pálmát, ezt követi a fájlmegosztó Kazaa. A legnépszerűbb digitális hangformátum, az mp3 a harmadik, a kémprogramoktól való növekvő félelem eredményeképpen a negyedik helyre tornászta fel magát a Spybot kifejezés, megelőzve a Linuxot.

A hírszolgáltatók internetes versenyében a CNN végzett az élen, megelőzve a Washington Postot, a BBC-t, a Fox News–t és a New York Times-t.

Országonkénti kimutatások (Oldaltörés)

Az országonkénti kimutatások rávilágítanak ugyan a nemzeti sajátosságokra, helyi hősökre, de már egyre kevésbé. Nagy-Britanniában tavaly még Károly herceg végzett a tízes toplista élén, idén azonban már nyoma sem volt a listákon. A legnépszerűbb férfiak rangsorán lenyomták őt a popsztárok (1. Usher, 2. Eminem, 5. Justin Timberlake), a Real Madrid focicsapatában légióskodó David Beckham (3.) és az első Oscar-díjára pályázó színész, Johnny Depp (4.).

A britek hírkeresési listáján Iraké volt az első hely, akárcsak a konfliktusövezetben szintén rengeteg katonát állomásoztató Ausztráliában (1. hely) és Olaszországban (2. hely), de még a korábban keményen beavatkozás-ellenes Németországban is Irak volt a toptéma a Google-ön kereső hírvadászok között.

Marija Sarapova
© AP
Nem így a madridi terrortámadás kapcsán igen érzékenyen érintett Spanyolországban, ahol a márciusi szörnyűségek ellenére is a Real Madriddal kapcsolatos hírekre kerestek 2004-ben a legtöbben. A királyi gárda a sport témájú keresések között aratott még egy nagy sikert: a negyedik helyen végzett az ősrivális, de a bajnoki cím elnyerésére pillanatnyilag jóval esélyesebb Barcelona (5.) előtt. Az első hely ez utóbbi listán a 2004-ben több bravúros Forma-1-es szereplést produkáló Fernando Alonsóé lett.

Érdekesség, hogy a történetének legnagyobb válságát élő brit közszolgálati média iránti érdeklődés a BBC-vel kapcsolatos botrányok ellenére sem csökkent: a brit összkeresések listáján a BBC News kifejezés minden mást leelőzött; többek között a Big Brothert (2. hely), a Tescót (6. hely) és az Eastenders (7.) című, évek óta igen sikeres szappanoperát. Hasonlóan sikeres saját hazájában a madridi El Mundo című lap, amely a spanyol össztalálati listán főként sportolókat (3. Fernando Alonso, 4. Ronaldinho, 5. Valentino Rossi, 6. Fernando Torres) megelőzve végzett az élen.

Kínában két honi popsztár – Dao Lang és Jay Chou – érdekelte a legtöbb embert, de az első tízben több olimpiával kapcsolatos keresés is helyet kapott. Minden bizonnyal az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokságban játszó kínai játékosnak, Jao Mingnek köszönhetően az NBA kifejezés is rajta van a legkeresettebb szavak listáján. Az országban egyre többen követik a profi kosárlabdát; ennek egyik jele, hogy a hagyományos NBA Kelet-Nyugat gála idei internetes szavazásán Jao Ming vezet.

Ha valaki a Távol-Keleten nagy sztár, akkor az nagyon nagy sztár. Míg az otthoni, azaz az orosz kereséseket tekintve az ifjú tenisztehetség, a wimbledoni bajnokság tavalyi győztese, Marija Sarapova csak a harmadik helyen végzett, Dél-Koreában ő vezeti a Google abszolút toplistáját. Ugyanígy járt tavaly David Beckham; míg hazájában csak a hatodik helyen szerepelt, Japánban ő volt a legkeresettebb férfi.

Nyomd a Google-t télen nyáron! (Oldaltörés)

Az emberek egy nagy része ma már egyből a Google-hoz fordul segítségért apró-cseprő dolgainak elintézése során. Franciaországban például annak ellenére is a Pages Jaunes (Sárga oldalak) kifejezésre kerestek rá a legtöbben 2004-ben a Google-lal, hogy az oldal URL-címe semmiben nem különbözik a nevétől (pagesjaunes.fr). Ugyanez igaz a második helyezett állami vasúttársaság (SNCF), valamint a hatodik helyezett FNAC nevű kiskereskedelmi lánc rövidített nevére is. A franciák valamiért mégis a Google-t választják, ahelyett, hogy közvetlenül az oldal címét pötyögnék be.

Érdekes megfigyeléseket tartalmaznak a Zeitgeist szezonális kimutatásai is, amelyek azt regisztrálják, hogy az egyes témák, események, személyek az év mely szakaszában voltak a szokásosnál keresettebbek. Néhány nagyobb eseményt kiemelve 2004-ről elmondható: az év elején a Mars és a karneválok képei, a tavasz folyamán az Irakkal kapcsolatos hírek (Nicholas Berg meggyilkolása, Falúdzsa ostroma), a nyár folyamán a sport (a labdarúgó Eb, a Tour de France Lance Armstrong, majd az athéni olimpia Michael Phelps amerikai úszó főszereplésével), az ősszel az Ivan hurrikán, az amerikai elnökválasztás és Jasszer Arafat halála foglalkoztatták az internetezőket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!