szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hamarosan folytatódhat az észak-erdélyi autópálya építése azt követően, hogy a kivitelező amerikai Bechtel cég aláírta a munkások alkalmazásáról szóló szerződést. A sztrádaépítési munkálatokat 2004-ben állították le.

A Bechtel és a munkásokat képviselő szakszervezet közötti egyezség megkötése hetek óta húzódik, mivel a román kormánynak tartozása volt a kivitelezővel szemben. Ez most rendeződött, így az amerikai vállalat elszánta magát a munkások alkalmazására. A dolgozók részéről semmilyen ellenállásba nem ütköztek, hiszen az őket képviselő szakszervezet meglehetősen előnyös bérfeltételeket harcolt ki számukra.

Grigore Pop, az Alfa Kartell szakszervezet Kolozs megyei irodájának vezetője szerint a most kialkudott fizetések 20 százalékkal haladják meg a 2004-est, ugyanis legutóbb akkor dolgoztak az autópálya építésének előkészítésén. A 2004 végén hatalomra került liberális-demokrata többségű román kormány azonban kifogásokat emelt a szerződéssel kapcsolatban, ezért annak újratárgyalását kérte.

A Románia számára előnyösebb feltételek között megkötött egyezség alapján most már folytatódhat az építkezés. Kezdetben nyolcszáz személyt alkalmaznak, ha pedig a kormány valóban 300 millió eurót költ az idén a munkálatokra, akkor a dolgozók száma elérheti a négyezret.

Bogdan Sgarcitu, a Bechtel szóvivője az előkészítési munkálatok után teljes gőzzel folytatódik az észak-erdélyi autópálya építése. Az építkezés szempontjából az idén a Kolozs megyei tordaszentlászlói telephelyre összpontosítják az erőket, mivel a munkálatok itt vannak a legelőrehaladottabb állapotban. 
 
A román kormány a Bechtel amerikai építőipari céggel 2003 végén kötött szerződést a 415 kilométeres, Brassót és Borsot összekötő, Észak-Erdélyt átszelő autópálya megépítésére. A munkálatok értékét 2,5 milliárd dollárra becsülték, ebből 800 milliót a Bechtel biztosít majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Világ

Autópálya: az erdélyieket bünteti Bukarest?

Feszült a viszony az RMDSZ és román koalíciós partnerei között. A vitáknak két fő oka van: az észak-erdélyi autópálya, illetve az Erdélyt egyre látványosabban elkerülő infrastrukturális fejlesztések - írja mai számában a Népszabadság.

MTI Gazdaság

Demonstráció az észak-erdélyi autópálya miatt

Erdély teljes mellőzésének tekintik az észak-erdélyi autópálya sztrájkba lépett dolgozói a román kormánynak azt a döntését, miszerint az idén csökkenti a sztráda építésére fordított összegeket. A kormány azt ígéri, felülvizsgálják és újratárgyalják az észak-erdélyi autópálya építésére vonatkozó szerződést a Bechtellel.

MTI Világ

Leállt az észak-erdélyi sztrádaépítés

A Bechtel cég csak átmenetileg állította le a munkálatokat a román kormány 78 millió eurós tartozása miatt, de a szállítási minisztérium 24 millió euró kifizetését helyezte kilátásba, a pénzügyminisztérium pedig százmillió eurós kölcsönt készül fölvenni.