Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A korunk új rabszolga-kereskedelmének is nevezett földközi-tengeri migrációs válsággal szemben az EU tehetetlennek látszik. A több százezres menekülthullám csak tovább nő, és a hétvégihez hasonló tragédiák fenyegetnek.
A világ legveszélyesebb határvidékének nevezték nemrég migrációs szakértők a Földközi-tengert, és a kétes hírnév nem véletlen. Az Európa és Afrika közti vizek gyakorlatilag tömegsírrá váltak, az idén eddig az EU-ba menekülni próbáló több mint 35 ezer szerencsétlenből legalább 1600 veszett oda, ha a legutóbbi, vasárnapi katasztrófa áldozatainak számát megerősítik. A hétvégén nyolcszázan fúltak a tengerbe, ami a térségben az eddigi legnagyobb veszteséggel járó hajótragédia.
De korántsem biztos, hogy fény derül az áldozatok pontos számára, hiszen sokan a hajó belsejében merültek a hullámsírba, miután a tengeri jármű felborult. A fedélzeten lévők a menekülés reményében az egyik oldalra nyomultak ugyanis, amikor az olaszországi Lampedusa szigetétől délre egy kereskedelmi hajó közeledett az embercsempészek által magára hagyott hajó felé. Tavaly rekordszámban, több mint kétszázezren próbáltak a Földközi-tengeren Európába menekülni, a veszélyes átkelést 3500-an nem élték túl. Félő, hogy az idén a menekülők és az áldozatok száma is új, tragikus rekordot hoz majd, annál is inkább, mivel a nyár az embercsempészek igazi szezonja.vHa Európa továbbra is szemet huny, ugyanúgy ítéltetik meg, mint a mostani és az előző század népirtásai miatt – igyekezett történelmi példákkal felrázni az EU-tagországok vezetőit Joseph Muscat máltai kormányfő. De vajon a sorra nyilatkozó európai politikusok érzelgős és megrendítő szavai elegendőnek bizonyulnak-e arra, hogy az EU csütörtökre összehívott rendkívüli csúcstalálkozóján érdemi döntéseket hozzanak a válság kezelésére? A hétfői külügyminiszteri tanácskozáson egy tízpontos terv keretében elhatározták, hogy kiterjesztik a tengeri járőrözést, harcot hirdetnek a csempészek ellen, és együttműködést ajánlanak az észak-afrikai országoknak. Az EU-nak azonban teljesen új megközelítésre – új bevándorlási politikára – volna szüksége, a tétlenkedés ellentmond a kontinens vezetői által büszkén hangoztatott humanitárius elveknek. A 28 tagú uniót mélyen megosztja a probléma, a terhek nagy részét vállaló déli államok – köztük elsősorban is Olaszország és Málta – közös fellépést sürgetnek, miközben a magukat kevésbé érintettnek vélők nem sietnek a segítséggel. Ráadásul a bevándorlásellenes pártok Európa-szerte egyre népszerűbbek. Nemcsak a bevándorlás kezelésére nincs átfogó, kidolgozott uniós program – a menekültként kezelt érkezők nyomorúságos táborokban tengődnek, vagy, főként a schengeni határokon belül, illegálisan lézengenek –, de még a tengeri határok ellenőrzését is eltérően képzelik a tagállamok.
Az olasz parti őrség által szervezett Mare Nostrum (Mi tengerünk) nevű, tengeri őrjáratot és menekítést magában foglaló programot tavaly októberben felváltotta az EU-vezette Triton. De míg az olasz kezdeményezés havi 9 millió euróból gazdálkodhatott, a Triton annak csak a harmadából, és jóval kisebb területen: az olasz partoktól mindössze 50 kilométeres sávon belül. Így a görög mitológiában Poszeidón tengeristen fiaként szereplő Triton magára hagyja a nyílt vizeken vagy még az Afrika partjainál bajba jutott menekülteket. Ám nemcsak a pénzhiány szűkítette a mentést, hanem az ideológia is. Némely tagország – például Nagy-Britannia – azt az álláspontot foglalta el, hogy a valószínűbb mentés lehetősége csak bátorítja az útra kelőket, ezért fölösleges „biztonsági folyosót” kiépíteni a két kontinens között. Sokan úgy vélik, cinikus hozzáállás a biztos halállal fenyegetés. Ráadásul nem is működik, több migráns is úgy nyilatkozott: Európa vagy a halál.
Az elkeseredettség érthető. A Közel-Keleten, Szíriában, Irakban, Jemenben és Líbiában háborúk dúlnak, Fekete-Afrikában – például Szomáliában, Nigériában – szélsőségesek szedik áldozataikat. De nem csak az anarchia vagy a fanatikus öldöklés elől menekülnek. Gyakran a szegénység hajtja el a családokat a jobb élet reményében. Az egy főre jutó európai jövedelmek a még a jobban teljesítő afrikai országokban elérhetőnek is a harmincszorosára rúgnak. Ez tízszer nagyobb, mint a szintén migrációs gócpontnak tartott mexikói–amerikai határ két oldalán meglévő különbség.
A munkanélküliség sújtotta és a terror által fenyegetett Európában a szolidaritás vegyes hőfokú. Segélyszervezetek és egyes politikusok a migránsok biztonságos átkelésének segítését sürgetik, de olyanok is vannak, akik tengeri blokádot, sőt egyenesen a hajók elsüllyesztését követelik. Mások menekülttáborok felállítását szorgalmazzák az észak-afrikai és közel-keleti országokban, de ez szinte lehetetlen a csempészet hídfőállásának számító Líbiában. A két rivalizáló kormány és parlament miatt az észak-afrikai országban az állam szervezete összeomlott, nincs líbiai parti őrség, az európaiak megszüntették tripoli követségeiket. A törvénytelenség uralta Líbiában a fegyveres milíciák ellenőriznek mindent, ami kiváló terep az embercsempész bandáknak. Ezekről a csoportokról az európai hatóságok alig tudnak valamit: vajon líbiai törzsek szervezik őket, vagy ad hoc jönnek létre – mondta a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) szóvivője. Az Europol csak idén márciusban hozta létre a csempészhálózatok elleni csapatát. A bandákat legfeljebb a konkurencia fenyegeti, hiszen egyre többen szállnak be az „üzletbe”. Máltai források szerint a kicsik mellett két igazán nagy csoport verseng egymással, az egyik a Tripolitól keletre lévő Tádzsúra kikötőjében, a másik – nagyobb társaság – a tunéziai határ melletti Zuárában. A berberek által ellenőrzött, festői strandjairól is híres utóbbi város már Moammer Kadhafi 2011-ben megölt líbiai vezető uralma alatt is az emberkereskedelem egyik központja volt.
Úgy tűnik, a csempészek együttműködnek vagy össze is fonódnak a milíciákkal, amelyek – így a szíriai–iraki Iszlám Állam helyi csatlósai – nagy hasznot húzó lehetőséget látnak benne. A menekültek beszámolói szerint 700–2000 eurót is ki kell fizetni fejenként, hogy feljussanak egy-egy hajóroncsra, melyeken akár még iránytű sincs. Ez az összeg sok migráns számára kész vagyon, amiért Líbiában gyakran hónapokig rabszolgaként dolgoztatják őket. Egy átlagos hajón kétszáz embert zsúfolnak össze, a csempészek így milliókat keresnek. A fedélzeten gyakori a fizikai bántalmazás, a nők megerőszakolása vagy az etnikai-vallási nézeteltérések miatti zavargás.
Ritkán kerül európai rendőrkézre egy-egy csempész, de ha mégis, akkor is leginkább a végrehajtók, a bandavezérek ugyanis nem szállnak vízre. Volt olyan csónak, amelyet egyheti képzés után egy 15 éves guineai gyerek irányított. Az egyik 2013-as katasztrófa után elkapott, 35 éves tunéziai Khaled Benszalam vallomásából kiderült, hogyan „dolgoznak” a végrehajtók. Ő például állítólag Lampedusához közel a hajón meggyújtott egy pokrócot, hogy felhívja a parti őrség figyelmét. A tűz azonban elharapózott, pánik tört ki, a vízi jármű felborult, és százak rekedtek a hajótestben. Az olasz mentőket sokkolta az agyontaposott, megfulladt vagy megégett holttestek látványa, de egyikük arra emlékezett elszorult szívvel, hogy többen is összeölelkezve feküdtek élettelenül, mintha nem akartak volna egyedül meghalni.
KERESZTES IMRE
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.