Közzétették annak a beszélgetésnek a leiratát, amely a légiforgalmi irányítók és az Athénból Vilniusba tartó, bombafenyegetés miatt Minszkbe eltérített gép pilótái között zajlott. A beszélgetésből kiderül, hogy a pilótafülke személyzete higgadtan reagált a bombariadó hírére, viszont több kérdést is feltettek azelőtt, hogy a litván légtérhez közel visszafordultak volna Minszkbe.
A pilóták megkérdezték, hogyan kommunikálták Minszk felé a bombafenyegetést, és milyen komoly a riasztás, az viszont nem derül ki, ők maguk kapcsolatba léptek el az Ryanairrel.
Miután a légi forgalmi irányítók bombariadót fújtak, azt javasolták a pilótáknak, landoljanak a Minszki Nemzetközi Repülőtéren.
“Biztonsági okokból arra kérünk, szálljatok le az UMMS-en” – közölték (az UMMS a minszki repülőtér nemzetközi jelzése). Az egyik pilóta elfogadta, a másik arról érdeklődött, van-e más lehetőség. Percekkel később megerősítést kértek arról, hol landoljanak. Ekkor már Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által használt jelzést kérték. Ezt meg is kapták, az MSQ-kód pedig szintén a minszki repteret jelölte. Ezért megkérték a légi forgalmi irányítót, ismételje meg, amit mondott.
“Honnan érkezett az ajánlás, hogy Minszk felé vegyük az irányt? Honnan érkezett? A cégtől? Az induló repülőtér hatóságaitól vagy az érkező repülőtér hatóságaitól?” – kérték a pilóták. A válasz rövid volt:
ez a mi ajánlásunk.
A pilóta ezután megkérte az irányítót, ismételje meg, amit mondott, ezt meg is tette. A pilóták ezek után vészhelyzetet hirdettek, és visszaindultak Minszk felé, bár firtatták a bombariadó komolyanvehetőségét.
Tehát a pilóták is hezitáltak, pláne, mivel a visszafordulás idején a repülő már közelebb járt Vilniushoz, mint Minszkhez.
A fehéroroszok arról tájékoztattak, a légierő vadászgépei csak a megfordulás után szálltak fel, mert nem akarták megijeszteni az utasokat.
Belarusz elnöke, Aljakszandr Lukasenka korábban arról beszélt, szerdán érkezett a jelzés Svájcból a bombafenyegetésről.
Vasárnap a fehérorosz hatóságok pokolgépes fenyegetésre hivatkozva leszállásra kényszerítették Minszkben a Ryanair Athénból Vilniusba tartó járatát. Az akcióban részt vett a fehérorosz légierő egyik MiG-29-es vadászgépe is, amely a minszki repülőtérre kísérte a Boeing-737-est. A járaton utazott Raman Prataszevics, a belarusz kormány által szélsőségesnek nyilvánított NEXTA Telegram-csatorna volt főszerkesztője, akit a minszki leszállás után őrizetbe vettek. A Ryanair vezérigazgatója szerint KGB-s ügynökök is utaztak a leszállásra kényszerített gépen. A leszállás és a repülőgép ellenőrzése után a bombáról szóló információ végül nem igazolódott be.
A hírre reagálva Ukrajnán kívül Lengyelország és Litvánia is leállította a légi forgalmat a diktatúrával, a brit kormány felfüggesztette a Belavia fehérorosz légitársaság engedélyét az Egyesült Királyságban. Hétfő este az EU-csúcson arról döntöttek, fehérorosz gépek nem repülhetnek az unióba, az európai légitársaságokat pedig arra kérték, kerüljék el Belarusz légterét.
Az európai országok sorra döntenek úgy, hogy repülőgépeik elkerülik Fehéroroszország légterét, miután a volt szovjet tagköztársaság hatóságai vasárnap hamis bombariadóval minszki kényszerleszállásra kényszerítették a Ryanair egyik gépét, hogy letartóztathassák a fedélzeten tartózkodó ellenzéki újságírót, Raman Prataszevicset. Más szankciók is várnak a választási csalással vádolt fehérorosz államfőre, Aljakszandr Lukasenkára.