szerző:
Kuglics Sarolta (EUrologus)
Tetszett a cikk?

Európai elvándorlás kezdődött az Elon Musk vezette közösségi médiából, az X-ről: az amerikai után a romániai választások is megmutatták, mekkora jelentősége van az online biztonságnak. A magyar X felhasználók kevesen vannak, de kivárnak, a franciák, britek fejvesztve törlik a fiókokat.

Világszerte egyre többen hagyják ott az X közösségi média felületét, a digitális migránsok száma Donald Trump novemberi megválasztása óta ugrott meg igazán, a leghangosabb kritikusok pedig az európai médiavállalatok. Az online kivándorlási spirál Washingtonban gyorsult fel, amikor Elon Musk elfogadta Donald Trump megbízását a kormányzati hatékonyságért felelős minisztérium élére. A tervek szerint a világ leggazdagabbjaként számon tartott üzletember, a Tesla és a SpaceX vezérigazgatója felel majd a kormányzati átláthatóságért és a visszaélések megelőzéséért Vivek Ramaswamy biotechnológiai befektetővel közösen. A megbízás, a Trump és az X vezér közötti intézményesülő együttműködés riadalmat váltott ki, különösen a nagy európai médiavállalatok és tartalomfogyasztóik között.

A Twitter szégyenpadjáról az X csúcsára

A bizalomvesztés az elmúlt években fokozatosan mélyült. Musk saját bevallása szerint „kiábrándult demokrata” szavazóként vált Donald Trump egyik legelkötelezettebb támogatójává, az off- és online térben egyaránt: saját X profilján intenzíven részt vett az elnökválasztási kampányban. Már ezt a beavatkozást sem bocsátották meg neki sokan.

Trump számára Musk X-en folytatott kampánya több volt, mint rehabilitáció: a régi-új elnök “második életet” kapott ezen a platformon. 2021-ben, a Capitolium ostroma után ugyanis Donald Trumpot a Twitter szolgáltatója először időszakosan, aztán végleg kitiltotta a felületről, a fiókját is törölték. Másfél évvel később, 2022 októberében Elon Musk 44 milliárd dollárért megvásárolta a felületet és szinte azonnal „visszaszavaztatta” a Twitter felhasználókkal Trumpot a közösségi média platformra. Trump támogatói lelkesen fogadták a döntést, azoknak azonban, akik tartottak a korábbiakhoz hasonló manipulációs kampányoktól, illetve akik aggodalommal tekintettek Musk egyre határozottabb politikai szerepvállalására, sokkoló volt a pálfordulás.

Elon Musk Twittere az új X-szel egy okostelefon képernyőjén látható Athénban, Görögországban 2023. július 25-én.
AFP / Jakub Porzycki / NurPhoto

Emiatt lassan, de biztosan megkezdődött az elvándorlás a Twitterről, amely időközben nevevet is váltott: a DataReport adatai szerint 2024 januárjában világszerte 619 millió felhasználója volt az X-nek, az Euronews pedig az X globális adatbázisának statisztikái alapján az írja, idén áprilisban 611 millióan rendelkeztek regisztrált fiókkal a felületen. Ez a szám szeptemberre 6%-kal 588 millió felhasználóra csökkent. Így szorult a Twitter globálisan a 12. helyre a közösségi média platformok listáján a DataReportal adatai alapján. Jogi problémák is felmerültek a platform működésével kapcsolatban, idén júliusban az Európai Bizottság figyelmeztette az X vezetését, hogy az alkalmazás adatvédelmi szempontból és a reklámok finanszírozásának transzparenciáját illetően is sérti az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvényét. Ezzel egy időben kezdődött az első, szervezett exodus: a kiábrándult felhasználók egy 2019-ben, az X mellékprojektjeként útjára indított közösségi média felülethez, a BlueSkyhoz kezdtek átpártolni. Ezt a platformot a Twitter ex-vezérigazgatója, Jack Dorsey alapította, önálló cégként 2021-ben kezdett működni. Miután 2022-ben Elon Musk megvette a Twittert, a két felület működtetésén dolgozó csapat végleg különvált, és 2023-ban a Bluesky tesztverziója.

Rengetegen hagyják ott Elon Musk X-ét – mi ez a Bluesky, ahova naponta milliók pártolnak át?

Sorra intenek búcsút a felhasználók és a cégek az X-nek, amióta a tulajdonos Elon Musk által támogatott Donald Trump megnyerte az amerikai elnökválasztást. Felhasználók millió regisztrálnak a konkurens szolgáltatásokra. Kérdés, ez elég lehet-e ahhoz, hogy azok tartós sikert érjenek el.

Ez a Twitter, illetve X alternatíva egyelőre sokkal szigorúbb felügyelet mellett működik, mint elődje. A decentralizált adattárolás a felhasználók személyes információit nem központosítva tárolja, így nehezebb visszaélni az adatbázisokkal. A szándékok jók, a bizalom azonban egyelőre a Bluesky kapcsán sem teljes. Az INACH, digitális emberi jogi szervezet SafeNet projekt koordinátora, Selma Muhič Dizdarevič arra hívta fel a figyelmet, hogy az X aláírta az EU online gyűlöletbeszéd elleni magatartási kódexét, míg a Bluesky még nem. Ezzel egy időben az Európai Bizottság a feltörekvő platform regisztrált székhelyét keresi Európában, ami elengedhetetlen a legális működéséhez. Megjelenésében és funkcióiban nagyon hasonlít a két felület, de az algoritmus kezelhetősége felhasználóbarát és érdeklődésikör-orientált – írja a Guradian. A Bluesky-t november 19-én 19 millióan használták, és ahogy korábban megírtuk, volt, hogy 24 óra alatt egymillióan regisztráltak a platformra. Az El Confidental spanyol lap értesülései szerint pedig november utolsó hetében átlépte a 20 millió felhasználói számot. 

Minőségi váltás, vagy tömegpszichózis?

Európa-szerte újságírók és médiacégek törölték magukat a moderáció hiányára hivatkozva az X felületéről. François-Xavier Lefranc, az Ouest-France igazgatótanácsának elnöke „törvényen kívüli zónának” nevezte az X-et a Le Monde hasábjain. A napilap 2023 óta tervezetten vonul ki Elon Musk birodalmából. Napról napra csökkenti a platformon aktivitását és jelenleg felfüggesztette a bejegyzések publikálását is. Franciaország egyébként Európa egyik legnagyobb X-et használó tagállama, a DataReportal 2024 elején 17,46 millió, a Statista pedig 2024 áprilisban 15,22 millió aktív francia felhasználót tartott nyilván a felületen. 

Spanyolország a Statista adatai szerint globális szinten is jelentős X-közösséggel bír, idén áprilisban 11,43 millióan használták a felületet, év elején pedig 11,78 millióan – írja a DataReportal. Az El Confidencial értesülései szerint a spanyolok 18%-a még mindig a Twittert használta 2023-ban első számú hírforrásként, ehhez képest Egyesült Királyságban ez az arány 13%, Olaszországban 8%, Németországban 5%, az Egyesült Államokban pedig 14%. Az országok közötti különbségek szembetűnőek, de az X-hez hű spanyolok lojalitását is kikezdik a platformon sokasodó biztonsági és etikai problémák. Szinte semmi sem szab gátat a gyűlöletbeszédnek, ellenőrizetlen forrású tartalmak kerülnek az olvasó elé folyamatosan. Az X-ről elvándorló spanyolok is a dezinformáció túlburjánzására, a politikai propagandára és az erőszakos tartalmak tobzódására panaszkodnak. Bár egyre több a panasz, mégsem teheti meg mindenki, hogy hirtelen és teljesen elszakadjon a felülettől. „Van már Bluesky-fiókom, igyekszem minél többet használni, de munkám miatt rászorulok az X-re” – magyarázta Lucía Diaz, újságíró az El Confidencialnak, miért aktív párhuzamosan a két közösségi médiában egyszerre. 

Csehországban jelenleg 2 millió regisztrált felhasználó körül alakul a X népszerűsége, a Euronews szerint tavaly októberben 2,4 millió volt, idén 2 millió, a DataReportal pedig arról ad hírt, hogy az X közzétett hirdetési adatai szerint 2024 elején 1,90 millió felhasználója volt a felületnek. A Denník Referendum cseh lap szerkesztőségi döntést hozott a platformváltásról. „Elon Musk az X-et olyan platformmá alakította, amely kétes és gyűlöletkeltő tartalommal eteti felhasználóit” – magyarázzák, miért döntöttek a Bluesky mellett. Az Alarm cseh oknyomozó portál pedig közleményében úgy indokolta az X elhagyását, hogy „elfogadhatatlan egy független médium részéről, ha olyan platformon van jelen, amely a szélsőjobb érdekeit szolgálja”. Hasonló érvekkel döntött a távozásról a Guardian brit napilap is: vállalhatatlan a szélsőjobboldali összeesküvés-elméleteketeket terjesztő platform.

Magyarországon egyelőre csak mérsékelten láthatóak az X-hez kötődő ideológiai és politikai viták következményei, bár pontos számok nincsenek a felület elhagyó felhasználókról. Bár a DataReportal által közölt adatok szerint 2024 elején 1,46 millió regisztrált felhasználója volt a platformnak, a Global Stats legfrissebb adatai és a Statista beszámolója szerint ugyanakkor a magyar mobiltelefon-használók 0,7 százaléka volt aktív az X-en, míg a Facebook esetében ez az arány 95 százalék felett van. A Global Stats adataiból az is látszik, kevesebb, mint felére csökkent tavaly november óta a magyar aktív felhasználók aránya.

Twitter, X bejelentkezési képernyő
hvg.hu

Az alacsony érdeklődést Forgács Mariann, a Besocial digitális ügynökség társalapítója és elnöke azzal indokolta, hogy a Twitter már a kezdetekkor egy szűk, technológia érdeklődésű csoport virtuális agorája volt. Nyelvi okai is vannak a magyar felhasználók távolmaradásának: a Twitter tartalomszolgáltatása ugyanis jelentős részben angol. Forgács szerint a cégeknek nem éri meg időt, pénzt és energiát fektetni egy X profil felfuttatásába.

Jelenleg a magyar nyelvű X amolyan “ablak a világra”, különösen a külföld számára is üzeneteket megfogalmazó kormánypolitikusoknak. Az Elon Musk mellett Donald Trumppal szintén jó kapcsolatot ápoló Orbán Viktor intenzíven frissülő X oldala van. Többin 450 ezer követőt tudhat magáénak a magyar miniszterelnök.

Ez a cikk az európai PULSE-projekt keretében készült a Petra Dvořáková (Denik Referendum), Kim Son Hoang (Der Standard, a francia Voxeurop, és a spanyol El Confidencial valamint Kuglics Sarolta és Parászka Boróka (HVG) közreműködésével

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!