Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Külön fejezetet szentel a rossz magyar példa bemutatására legújabb jelentésében az Európai Gazdasági Tanácsadó Csoport. A beszámoló szerint nem túl jók a kilátásaink, a kormány intézkedései ugyanis nem kezelik a magyar gazdaság alapvető problémáit, sőt még ronthatnak is a helyzeten. A szakértők szerint a magyar gazdaságpolitika kihágásai egész Európának árthatnak.
Magyarország a rossz példa az Európai Gazdasági Tanácsadó Csoport (European Economic Advisory Group, EEAG) friss jelentésében. A tanulmány a világgazdasági kilátások és az euróválság mellett csak két országnak szentel külön fejezetet: Svédországnak és hazánknak. Svédországot a fiskális fegyelmezettség mintájaként, Magyarországot viszont olyan országként mutatja be, amelynek „jövőjére a közelmúlt gazdaságpolitikája miatt baljós fény vetül” – írja a tanulmányról készült összefoglaló.
Magyarország a 90-es évek elején még Közép-Kelet Európa éllovasának számított, ma viszont komoly szerkezeti problémákkal küzd, amelyek elsősorban a lassú növekedésben, az alacsony beruházási, valamint az alacsony foglalkoztatási rátában mutatkoznak meg – állapítja meg a tanulmány. Hozzá kell tenni, a főbb szerkezeti problémákat a rendszerváltás óta magunkkal cipeljük, vagyis azóta nem sikerült megoldani őket.
A jövőnk sem rózsás
Túl sok jót a kilátásainkról sem állapít meg a tanulmány. A kormány intézkedései ugyanis nem kezelik a magyar gazdaság alapvető problémáit, sőt még ronthatnak is a helyzeten az EEAG szerint. Ezt egyfelől a döntően külföldi vállalatokra kivetett válságadókkal magyarázzák, amelyek miatt alacsony maradhat a hazánkba áramló befektetések szintje.
Az egykulcsos adóról azt írja a tanulmány, hogy nem csökkenti a munkára rakódó terheket, mivel az adócsökkentést részben magasabb társadalombiztosítási járulékokkal kompenzálta a kormány. Emiatt nem fog növekedni a munkaerő-piaci részvétel. A bankok túladóztatása sem jó a beszámoló szerint, ugyanis ez a hitelezés visszaeséséhez, alacsonyabb növekedéshez és lassabb kilábaláshoz vezet.
Mindenkitől lemaradhatunk |
A magyar gazdaság növekedése mára az egy főre jutó GDP alapján az utolsó helyre került a Csehországot, Lengyelországot, Szlovákiát és hazánkat magába foglaló visegrádi csoportban. Pedig a 90-es évek elején még a második helyen álltunk a csehek mögött. Csakhogy a magyar növekedés 2005 környékén megállt, a többiek viszont tovább nőttek: ma már Szlovákia a második, és a többiekkel együtt folyamatosan zárkózik fel az Európai Unió átlagához.
A tanulmány figyelmeztet: Magyarország lemaradhat Európa többi részétől is, és az elmúlt évek gyenge beruházási szintje az EEAG szakértői szerint azt jelzi, hogy ez a folyamat már meg is kezdődött. |
A jelentés szerint a kilátásaink összességében leginkább azért romlottak, mert sérült a magántulajdon és a szerződések biztonsága, ami elijeszti a befektetőket és ezzel hosszú távon csökkenti a növekedésünket. Ezzel kapcsolatban a jelentés a magánnyugdíjvagyon államosítását említi, valamint azt, hogy a végtörlesztés lehetővé tételével a kormány tavaly a bankok és az ügyfelek magánszerződéseit írta felül a törvényhozás segítségével. A tanulmány szerint a magyar gazdaságpolitika miatt egész Európa tekintélye sérülhet, mivel nem tartjuk be a közös piac játékszabályait.
A politikával van a legnagyobb baj
Magyarországgal az az egyik legnagyobb probléma, hogy a költségvetési kiadásokat a választási ciklusok jelentősen befolyásolják: választási években rendszeresen elszáll a költségvetési hiány (leszámítva a 2010-et). Olyan ábrát, mint a magyar nem nagyon lehet látni a világon – mondta Valentinyi Ákos, a Cardiff Business School professzora a jelentés Magyarországgal foglalkozó részét ismertetve hétfőn.
Ez oda vezetett, hogy a GDP-arányos államadósság folyamatosan és jelentősen emelkedett 2002 után. Emiatt Magyarország már 2007-ben sokkal rosszabb helyzetben volt mindegyik feltörekvő országnál: a magas államadósságunk magas külső adóssággal párosult, míg a többi országban ha magas államadósság volt, akkor legalább alacsony volt a külső adósság vagy fordítva.
Az EEAG szakértői szerint ebből az a követekeztetés adódik, hogy Magyarországon a fiskális intézmények alapvetően gyengék, és maga a fiskális politika a makrogazdasági bizonytalanság fő forrása.
Ezt a politikai ciklikusságot nem valószínű, hogy egy alkotmányba rögzített államadósság-szabály meg fogja változtatni, megfelelő átláthatóság és ellenőrzés nélkül valószínűleg nem fog működni – fejtette ki Valentinyi Ákos és hangsúlyozta a Költségvetési Tanács átlátható működésének fontosságát.
Ezen kívül a munkaerő-piaci korlátok lebontása (például az új munkatörvénykönyv lazább követelményei a munkáltatók felé) nem szükségszerűen vezetnek pozitív munkaerő-piaci eredményekhez a tanulmány szerint. A költségvetési problémák magasan tartják az adókat, ami alacsonyabb nettókereseteket eredményez. Ezen felül az idei jelentős minimálbér-emelés a munkáltatóknak felért egy drasztikus adóemeléssel.
Régóta beteg a munkaerőpiac |
A magyar foglalkoztatási ráta a 90-es évek eleje óta folyamatosan jelentősen lemarad a visegrádi országoktól. A cseh foglalkoztatási ráta például 10 százalékkal magasabb a miénknél. A rossz magyar mutató oka nem a munkaerőpiac rugalmatlansága volt, hanem a munkakínálatot befolyásoló tényezők. Ezek közül az egyik a magas adóék, ami 2010-11-ben már valamelyest csökkent. Emellett a szociális juttatások is túl nagyvonalúak voltak, a nyugdíjrendszerbe könnyű volt belépni. 2010-11-ben már szigorodtak a feltételek, amelyek várhatóan növelni fogják a munkakínálatot. |
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni, továbbra is hatósági eszközökkel próbálja alacsonyabban tartani az árakat. De sikerült?
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Dr. Kincse Csongor arról beszélt, hogy nem kapott egyértelmű választ, amikor a munkába állásról érdeklődött.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.
A volt igazságügyi minisztert tanúként hallgatta meg a bíróság a Schadl-ügyben.