szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

A munkavállalók többsége szerint a kormánynak minden szakszervezettel egyeztetnie kellene az új Munka törvénykönyvéről (Mt.), amely még a Fidesz szavazói szerint is a munkaadóknak kedvez – derül ki egy közlekedési érdekképviseletek által megrendelt közvélemény-kutatásból. A szakszervezetek a felmérés eredményeit a közlekedési eszközökre is ki akarták tenni, de nem engedték meg nekik.

„A közvélemény-kutatás célja, hogy senki ne tudjon mellébeszélni, a kormány ezúttal ne tudjon az emberekre hivatkozni” – mondta csütörtökön Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.

A felmérés eredményét érdemes a megkérdezettek pártpreferenciája alapján értelmezni. Elöljáróban: a 800 fős kutatás során a 18 éven felüli lakosság véleményét kérték ki. A megkérdezettek 20 százaléka vallotta magát Fidesz-szavazónak, 7 százalékuk a szocialistákra szavazna, 8 százalékuk jobbikos, míg az LMP-re a megkérdezettek 4 százaléka szavazna. Fontos adat, hogy a közvélemény 53 százaléka – az Ipsos kutatása szerint – bizonytalan, vagy el sem menne választani.

A megkérdezettek 69 százaléka már a kormány eddigi, a munkavállalókat érintő döntéseivel – köztük elsősorban a magánnyugdíj-pénztári befizetések államosításával és az egykulcsos adó bevezetésével – is elégedetlen, mindössze 20 százalék támogatja őket. Az intézkedésekkel a Fidesz szavazóinak is alig több mint fele, 52 százalék elégedett, az ellenzéki szavazók és a bizonytalanok nagy arányban (71-87 százalék) elutasítják a kormány eddigi döntéseit.

Gulyás Attila
Szegő Péter

A közvélemény-kutatás szerint az emberek 87 százaléka hallott már arról, hogy a kormány módosítani kívánja a Munka törvénykönyvét. 64 százalékuk szerint a módosítások a munkaadóknak kedveznek, ebben – ha más arányban is – a kormánypárti és az ellenzéki szavazók is egyetértenek, igaz, erre a kérdésre a Fidesz-szavazók 32 százaléka nem tudott vagy nem akart válaszolni. A megkérdezetteknek csupán 15 százaléka gondolja úgy, hogy az új Mt. a munkavállalók érdekeit szolgálja.

Rendkívül magas azok aránya, akik szerint a kormánynak a törvénymódosítás előtt minden szakszervezettel egyeztetnie kellene, a megkérdezettek 88 százaléka válaszolt így, 10 százalékuk szerint ez felesleges. Az egyeztetést a kormánypártiak és az ellenzékiek ugyancsak egyaránt fontosnak tartják; érdekesség, hogy erre a kérdésre az MSZP és az LMP szavazóinak 100 százaléka igennel válaszolt, és a fideszeseknek is csak ötöde nem tartja fontosnak az egyeztetést.

Túry Gergely

Csak havonta két nap

Amint arról már a hvg.hu is beszámolt: az új Munka törvénykönyve tervezete szerint a szakszervezetek elveszíthetik jogosultságaik jelentős részét. A tervezett törvénykönyv eltörli a szakszervezeti tisztségviselőknek járó munkaidő-kedvezményt, csorbítja az érdekképviseletek ellenőrzési jogát és nem kötelezi a munkáltatókat tájékoztatásra, vagy éppen szakszervezeti helyiségek biztosítására. Ha a parlament elfogadja az új jogszabályt, a szakszervezeti tisztségviselők a jövőben legfeljebb önkéntes alapon, munkaidőn túl láthatnák el ilyen feladataikat. Márpedig az Ipsos kutatásából az derül ki, hogy a munkavállalók 83 százaléka szerint szükség van a jelenleginél erősebb szakszervezetre a munkahelyeken, mindössze 12 százalékuk tartja ezt feleslegesnek.

Gulyás Attila szerint az új Munkatörvénykönyv ellehetetlenítené a szakszervezetek működését. „Olyan ez, mintha a miniszterelnöknek és a minisztereknek civil állást kellene vállalniuk, és csak havonta két napot foglalkozhatnának az ország ügyeivel. Persze ha demagóg akarnék lenni, azt is mondhatnám: ennek az lenne az előnye, hogy ennyi idő alatt kevesebb rossz döntést lehet hozni” – mondta a sajtótájékoztatón a szakszervezeti vezető.

Nézze meg galériánkat!
Bődey János

A munkavállalók asztalánál

A közvélemény-kutatás eredményét a szakszervezetek fizetett hirdetésként el akarták helyezni a MÁV és a BKV járművein, ám a munkáltatók ehhez nem járultak hozzá – mondta a sajtótájékoztatón Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke. Az érdekképviseletek a felmérés eredményét mindenesetre emailben és névre szóló levélben is eljuttatták az országgyűlési képviselőknek, hogy „megkönnyítsék a döntést”.

A Vasutasok Szakszervezete a legfontosabb vasútállomáson felállította a munkavállalók asztalát, ahol a dolgozók Munkatörvénykönyvről alkotott véleményét gyűjtötték össze. Papp Zoltán elnök néhány véleményt idézve elmondta: a munkavállalók döntő többsége úgy érzi, a jogszabály módosításával kiszolgáltatottá válik. „Ez egy időzített bomba, csak idő kérdése, kit, mikor talál meg, de idővel minden munkavállalót érint majd” – tette hozzá a szakszervezet vezetője.

„A kormány választhat: vagy szembemegy a közakarattal, vagy tárgyal a szakszervezetekkel. Ha szembemegy, akkor elszakad a cérna, s akkor az utcán dőlnek el ezek a kérdések" – jelentette ki Gulyás Attila. Utalt arra, hogy a sztrájktörvény korábbi módosításával már szinte lehetetlen munkabeszüntetéssel nyomást gyakorolni, így nem marad más eszköz a munkavállalók kezében, mint a tüntetés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Kihúzza a széket Orbán leghangosabb kritikusai alól?

Kivégezheti a kormány a szakszervezeteket az új Munka törvénykönyvével: a tervezet gyakorlatilag az összes olyan jogosítványukat elveszi, amelyek működésüket és tagjaik érdekképviseletét lehetővé tették. Helyettük az üzemi tanácsok képviselik majd a dolgozókat; ezek előnye kormány szempontjából, hogy természetüknél fogva széttagoltak és kötelezően semlegesek, nincs például sztrájkjoguk sem. Ahogy a kormány fogalmaz: a "bizalomteljes együttműködés" eszközei.

László Éva Lilla Karrier

Mennyit keresnek a BKV-járművezetők és a mozdonyvezetők?

Noha a szerdára beharangozott, időközben szinte minden résztvevő által lefújt sztrájkot a Munka Törvénykönyvének tervezett változásai és a korkedvezményes nyugdíjazás feltételeinek szigorítása miatt hirdette meg öt érdekvédelmi szervezet, idehaza a közlekedési sztrájkokkal kapcsolatban gyakran megjelenik az az ellenérv, hogy "minek ugrálnak ekkora fizetés mellett". Utánajártunk, hogyan alakult az érintett BKV-járművezetők és mozdonyvezetők átlagfizetése.

MTI Gazdaság

Többlettel zárt a kormányzati szektor a magánnyugdíj-bevételek miatt

A kormányzati szektor 2011 első félévében az előzetes adatok szerint 1940 milliárd forintos többlettel rendelkezett, a magánnyugdíj-pénztári vagyon állam részére történt átadásával együtt a kormányzati szektor bevétele 8464 milliárd, kiadása pedig 6524 milliárd forint volt - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn.