Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ukrajnai háború által táplált gazdasági növekedés alaposan lelassult az elmúlt hónapban.","shortLead":"Az ukrajnai háború által táplált gazdasági növekedés alaposan lelassult az elmúlt hónapban.","id":"20250410_orosz-gazdasag-lassulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"2f320c9b-76bb-4b1a-9e30-f682d23b9b33","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_orosz-gazdasag-lassulas","timestamp":"2025. április. 10. 17:14","title":"Lelassult az orosz gazdaság, és nem látszik, hogy ebből hogyan másznak ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","shortLead":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","id":"20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af.jpg","index":0,"item":"f6893fbc-bb01-4c57-acfe-2e0b5522ccef","keywords":null,"link":"/zhvg/20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","timestamp":"2025. április. 10. 14:09","title":"Idén is összeírják az ürgéket, lehet jelentkezni a számlálásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. április. 10. 11:30","title":"Generációk útján – Mit keresünk a volán mögött?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"01bc8686-ace1-4e4b-b1cf-90eb353a1131","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hírek szerint mindössze félszáz darab készül majd belőle. ","shortLead":"A hírek szerint mindössze félszáz darab készül majd belőle. ","id":"20250411_A-Nurburgringen-bukkant-fel-a-BMW-kulonleges-ujondsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01bc8686-ace1-4e4b-b1cf-90eb353a1131.jpg","index":0,"item":"77f777ab-18a1-40f6-a6b3-6c001307785e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_A-Nurburgringen-bukkant-fel-a-BMW-kulonleges-ujondsaga","timestamp":"2025. április. 11. 08:11","title":"A Nürburgringen bukkant fel a BMW különleges újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az akkumulátorstratégiában nincs országos terv a vízfogyasztásra, de azt sem tudni több üzem esetében, hogy mennyi vízre van szükségük.","shortLead":"Az akkumulátorstratégiában nincs országos terv a vízfogyasztásra, de azt sem tudni több üzem esetében, hogy mennyi...","id":"20250411_felmillios-varos-akkugyar-vizfogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"1b860fd5-cf0c-442b-b53d-eb2162e87348","keywords":null,"link":"/zhvg/20250411_felmillios-varos-akkugyar-vizfogyasztas","timestamp":"2025. április. 11. 16:34","title":"Egy félmilliós városéval vetekszik a hazai akkugyárak vízfogyasztása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán Viktor ismét kikelt Ukrajna EU-tagsága ellen és szidta Brüsszelt valamint a Tisza Pártot.","shortLead":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán...","id":"20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90.jpg","index":0,"item":"dc921ba7-4134-4143-bda2-447eefa4c6c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 07:39","title":"Orbán Viktor: Aki hatalomért és pénzért bármire képes, abban sosem szabad megbízni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár Ágnes közösségszervező, aki ennek ellenére fáradhatatlanul intézi a debreceni Baross16 ügyeit. A közösségi tér az elmúlt hetekben egy szélsőjobbos támadás miatt került a hírekbe, de az atrocitás után rengeteg támogató megnyilvánulást is kaptak. Hogyan lett a közösség a városvezetés ősellensége, hogyan fogyott el körülöttük a levegő a városban? Mi a szerepe mindebben a döntéshozók kommunikációjának? HVG-Portré.","shortLead":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár...","id":"20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0.jpg","index":0,"item":"c6d29472-8419-4ef9-8e07-938fbbb4d2ca","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","timestamp":"2025. április. 11. 13:35","title":"„A támadók azért jöttek be, mert a kapuban meglátták a szivárványos zászlót – egyikük azóta bocsánatot kért”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Úgy rossz, ahogy van” – BKV-sok az új munkatörvénykönyvről
szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?
A közeljövőben újabb BKV-sztrájkot jelenthetnek be a közlekedési vállalat szakszervezetei, mert szerintük a Munka törvénykönyvének új tervezete még tárgyalási alapnak sem jó.
„Úgy rossz, ahogy van” – így jellemezte a Munka törvénykönyvének új tervezetét Gulyás Attila, a BKV kötöttpályásjármű-vezetőit tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Az érdekképviseleti vezető a hvg.hu-nak elmondta: az új tervezet ugyan elvileg lehetővé teszi a szakszervezetek működését, az eszközeiket azonban kiüresíti.
A BKV kőbányai trolibuszgarázsa. Bonyolult beavatkozás
MTI / Máthé Zoltán
Amint arról a napokban a hvg.hu is beszámolt: az új tervezet szerint a szakszervezetek elveszíthetik jogosultságaik jelentős részét. A tervezett munkatörvénykönyv eltörli a szakszervezeti tisztségviselőknek járó munkaidő-kedvezményt, csorbítja az érdekképviseletek ellenőrzési jogát és nem kötelezi a munkáltatókat tájékoztatásra, vagy éppen szakszervezeti helyiségek biztosítására.
„Míg a Munka törvénykönyve jelenleg lehetővé teszi, hogy a szakszervezeti tisztségviselő a bíróságon vagy hatósági ügyben eljárjon egy tag nevében, ez az új tervezetben már nem szerepel. Országos érdekegyeztetésről szó sincs benne, a mostani helyzettel ellentétben az állami szerveknek és az önkormányzatoknak nem lesz kötelező együttműködni a szakszervezetekkel” – sorolta Gulyás Attila.
Szűkülő lehetőségek
A jelenlegi szabályozás szerint a munkavállalókat érintő döntések esetén azokat véleményeztetni kell a szakszervezetekkel, s ha az érdekképviseletek nem támogatják őket, kifogást lehet ellenük benyújtani. Az eljárásnak a döntésekre nézve halasztó hatálya van – ez sem szerepel már az új tervezetben.
Kollektív szerződést azok a szakszervezetek köthetnének a jövőben, amelyek a munkavállalók 10 százalékát tagjaik között tudhatják. Egy a BKV-hoz hasonló, 10 ezer fős munkahely esetében ez azt jelenti, hogy az a szakszervezet köthet kollektív szerződést, amelynek legalább ezer tagja van.
Korábbi BKV-sztrájk - tekintse meg képeinket!
Stiller Ákos
Egy szakszervezeti vezetőnek ma minden három tag után havi két óra munkaidő-kedvezmény jár, ennek köszönhetően tudnak a nagy taglétszámú érdekképviseletek tisztségviselői csak szakszervezeti tevékenységükkel foglalkozni. A tisztségviselőknek a kedvezmény idejére távolléti díj jár, a fel nem használt idő felét pedig ki kell fizetnie a munkáltatónak.
Az új tervezet mindezt nem teszi lehetővé, a szakszervezeti tisztségviselők legfeljebb önkéntes alapon, munkaidőn túl láthatnák el ilyen feladataikat. Nekik csak a szakszervezetek egyetértésével lehet felmondani, de rendkívüli felmondás esetén is tájékoztatni kell a képviseletet a döntésről. A jövőben azonban semmi sem védi őket.
Az új tervezet persze nemcsak a vezető érdekképviselők lehetőségeit szűkíti. Gulyás Attila elmondta: jelenleg a szakszervezetek bevételeiből szociális juttatásokat adnak, vagy éppen ingyenes jogsegélyt biztosítanak tagjaiknak. Az országos szociális háló jelentős részét a szakszervezetek tartják fenn – tette hozzá a VTDSZSZ elnöke.
Nem gondatlanság
Gulyás Attila
Szegő Péter
Gulyás Attila szerint, ha a tervezet életbe lépne, a BKV menedzsmentje vélhetően felbontaná a kollektív szerződést. Ennek eredményeképpen a BKV dolgozóinak 50 százalékos éjszakai pótléka 15 százalékra csökkenne, a 25 százalékos délutáni pótléka pedig meg is szűnne. Egy dolgozó ma legfeljebb 200 óra túlórára kötelezhető évente, és azt ki is kell fizetni. A jövőben ez 300 órára emelkedne, és a munkáltató szabadidővel is megválthatná. Az új tervezet szerint a munkavállaló mindössze a szabadsága öt napjával rendelkezhet majd önállóan.
„A törvénytervezet legalizálni akarja azokat lépéseket, amelyeket bizonyos munkáltatók mindeddig csak törvényt sértve tudtak megtenni. Előfordul, hogy több túlórára kötelezik a munkavállalókat, nem fizetik ki a túlórát, vagy rendelkeznek a szabadságuk felett” – jelentette ki a VTDSZSZ elnöke. Gulyás Attila úgy fogalmazott: „ez nem lehetett gondatlanságból elkövetett támadás a munkavállalók ellen, itt bizony látszik a szándék”.
Gulyás szerint az üzemi tanácsok nem tudják betölteni a szakszervezetek jelenlegi szerepét, noha a törvénytervezet a jövőben így képzeli el a dolgozók érdekképviseletét. Mint mondta: az üzemi tanács nem más, mint dolgozói részvétel a vállalat vezetésében, ráadásul a jövőben 20 helyett 30 százaléknyi szavazat kell egy üzemi tanácsi tagsághoz, így a tagválasztás gyakrabban lesz majd eredménytelen. Gulyás hozzátette: az üzemi tanácsoknak ráadásul nincs saját pénzük.
Lépni fognak
''Idővel lépni fogunk''
Horváth Szabolcs
A VTDSZSZ minden törvényes eszközt bevet annak érdekében, hogy a tervezet ne léphessen életbe. A szövetség a Legfelsőbb Bírósághoz fordul a Fővárosi Bíróság által elmeszelt korábbi sztrájkkezdeményezésük ügyében, és újabb sztrájkbejelentések is várhatóak. Gulyás Attila szerint a kormányzat tervei összefogásra sarkallják majd a ma még külön utas szakszervezeteket.
Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSz) alelnöke a hvg.hu-nak azt mondta: a Munka törvénykönyvének tervezete még tárgyalási alap sem lehet. Mint mondta: augusztus 5-éig véleményezik a tervezetet. „Ahogyan a kormány is megkérdezi az embereket, mi is összegyűjtjük munkavállalóink véleményét” – utalt a permanens nemzeti konzultációra Nemes Gábor.
A KEKSz alelnöke szerint a kormány az egységes érdekképviselet gyengítésére tesz kísérletet, és jogaik csorbításával élesen szembemegy a munkavállalókkal. „Fel kell mérni, mit lehet tenni. Idővel lépni fogunk” – jelentette ki Nemes Gábor.
Kivégezheti a kormány a szakszervezeteket az új Munka törvénykönyvével: a tervezet gyakorlatilag az összes olyan jogosítványukat elveszi, amelyek működésüket és tagjaik érdekképviseletét lehetővé tették. Helyettük az üzemi tanácsok képviselik majd a dolgozókat; ezek előnye kormány szempontjából, hogy természetüknél fogva széttagoltak és kötelezően semlegesek, nincs például sztrájkjoguk sem. Ahogy a kormány fogalmaz: a "bizalomteljes együttműködés" eszközei.
Nem sztrájkolhatnak a BKV kötöttpályás dolgozói a korkedvezményes és korengedményes nyugdíjak esetleges eltörlése miatt, a másodfokon döntő Fővárosi Bíróság szerint ugyanis a sztrájkjog ilyen kérdésekre nem vonatkozik. A végzés jogerős.
Akár egy vasárnapi fröccsözés vagy a „nem megfelelő” ruházat is ok lehet a kirúgásra az új Munka Törvénykönyve szerint, ha a munkaadó úgy gondolja, hogy ezzel az érdekeit sértettük – olvasta ki a gumiparagrafusoktól hemzsegő tervezetből az MSZOSZ elnöke és egy munkajogász.