szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

A jövő év végéig még biztosan közlekednek régi, szovjet vonatok a 2-es metró vonalán. A BKV vagy felújítja az elöregedett, folyamatosan meghibásodó járműveket az Alstom metrók érkezéséig, vagy ritkítja a járatokat. Sok haszna egyiknek sincs.

Hétfőn a 2-es és a 3-as metró vonalán is korlátozni kellett a forgalmat műszaki hiba miatt. A piros metró vonalán az Astoria állomáson a mozgólépcső hibásodott meg (a fékrendszer hibája miatt füstölt), emiatt egy ideig itt nem álltak meg a vonatok, a kék metrón azonban – mint megtudtuk: kardánszorulás miatt – egy szerelvény füstölt az Újpest-Városkapu megállóban, ezért az Árpád híd és az újpesti végállomás között pótlóbuszok szállították az utasokat.

Nem újdonság, hogy a budapesti metró járműveinek többségének múzeumban vagy a roncstelepen lenne a helyük, ám míg az Alstom-metrók forgalomba állnak, a BKV-nak abból kell gazdálkodni, amije van: 30-40 éves, kiszolgált szovjet vonatokból. Márpedig ez is egyre nehezebb feladat, tekintve, hogy Tarlós István májusban kivonatott a forgalomból 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsit, miután az egyik matuzsálem porig égett.

A kiégett metrókocsik
MTI - Lakatos Péter

A Fővárosi Közgyűlés határozatának megfelelően külső szakértők auditálták a BKV Zrt. jármű karbantartásának rendszerét – reagált megkeresésünkre a BKV. Mint írták: az audit megállapításai alapján jelenleg a szükséges intézkedések kidolgozása és végrehajtása zajlik. A külső szakértők járművizsgálati programot is kidolgoztak a tervezett élettartamukat meghaladt metró járművek üzemben tarthatóságának vizsgálatára, ennek megfelelően az összes érintett metró motorkocsit átvizsgálják.

Vissza a jövőbe

Csúcsidőben a BKV már ma sem tud elegendő metrót az alagutakba küldeni, ám ha a 40 éves korhatárt tartja a főváros vezetése, jövőre újabb 37 kocsit kell kivonni, a maradékkal viszont már biztosan nem lesz tartható a menetrend. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése most azt fontolgatja, hogy hat, májusban kivont kocsit visszaállít a forgalomba, mivel azok a vizsgálatok szerint még két évig üzemeltethetőek.

Arra a kérdésre, hogy a folyamatos meghibásodások tükrében is tervezik-e a már forgalomból kivont járműveket ismét használni, a BKV közölte: terveik szerint a járművizsgálati program alapján a forgalomból kivont járműveket is ellenőrzik, és csak azokat a szerelvényeket állítják ismét forgalomba, amelyeket a vizsgálatok továbbüzemeltetésre alkalmasnak minősítenek. Ha a vizsgálat során a járműveknél olyan hibákat találnak, amelyek a továbbüzemeltetést akadályozzák, a hibák kijavításáig kivonják a forgalomból.

A készülő 4-es metró alagútja. Ballagó idő
Fazekas István

Változatlan formában biztosan nem lehet ezeket a metrókat ismét forgalomba állítani – mondta lapunknak a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Gulyás Attila szerint egy-egy kocsi átvizsgálása több millió forintba kerül, ráadásul a forgalomba állítás előtt meg is kell őket javítani, amely a hat kocsi esetében 100 millió forintos nagyságrendű beruházást igényel.

Mission: Impossible?

A szakszervezeti vezető szerint jó megoldás valójában nincs. A BKK-nak választania kell: vagy vállalja, hogy egyre kevesebb metró közlekedik Budapesten, vagy komolyabb összeget költ arra, hogy az elavult metrókat felújítsa, annak tudatában, hogy azokat egy-két év múlva leselejtezi. A legcélszerűbb Gulyás szerint az lenne, ha az Alstom-metrók mielőbb forgalomba állnának, ezzel legalább a 2-es metró vonalán megoldódna a probléma.

Amikor júliusban Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója aláírta a szerződés módosítását, a francia cég vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is. Ez azt jelenti, hogy a piros vonalon legkorábban 2012 végén cserélik le az összes vonatot.

AP

Gulyás Attila a hvg.hu kérdésére elmondta: ha nem is drasztikus mértékben, de észrevehetően többször hibásodnak meg a metró járművei, elsősorban a vonatok kora miatt, a helyzet értelemszerűen az idő előrehaladásával romlik. A forgalom általában kisebb hibák miatt áll le, ilyen esetben a metrókat másnap már vissza lehet állítani a forgalomba, de ritkábban előfordulnak olyan meghibásodások is, amelyek miatt egy-egy szerelvény 4-5 napig sem tud közlekedni.

Nagyobb problémát az jelentene, ha egyszerre több metró romlana el. Noha ilyen az utóbbi időben nem történt, a meghibásodások száma alapján bármikor bekövetkezhet; a VTDSZSZ elnöke szerint ebben az esetben órákra megbénulna Budapesten a metróközlekedés, amely káoszt okozna a főváros közlekedésében. Hasonlóra volt példa, amikor egy Kossuth téri gázolás után épp csak befejeződött a helyszínelés, amikor ugyanannak az állomásnak a másik vágányán újabb gázolás történt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Király Dávid Itthon

Nincs mese, új metrók kellenek Budapestre

A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.

MTI Itthon

Nem áll meg a metró az Astoriánál

Nem állnak meg a 2-es metró szerelvényei az Astoriánál egy ideig, mert az állomás mozgólépcsőit műszaki hiba miatt le kellett állítani - közölte a BKV fődiszpécsere hétfőn.

hvg.hu Itthon

Megint füstöl egy metrószerelvény, most Újpesten

Füstöl egy metrószerelvény az Újpest-Városkapu megállóban. A tűzoltók nagy erőkkel vonultak a helyszínre. A 3-as metró nem jár az Árpád híd megálló és az újpesti végállomás között, az utasokat autóbuszokkal szállítják.

Király Dávid Itthon

Nehezen újítható meg a BKV járműállománya

Jóllehet az olcsón beszerzett, használt járművek rövid távon látványos javulást eredményezhetnek Budapest közösségi közlekedésében, valójában csak tűzoltásra elegendők. Hosszabb távon az új járművek beszerzésének nincs alternatívája.

hvg.hu Itthon

Lezárult az Alstom-ügy – aláírták a szerződést

Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.