szerző:
MTI / hvg.hu

Rendszerszintű kibertámadásokról beszél a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a múlt csütörtökön elindított online jegy- és bérletvásárlási rendszerrel kapcsolatban. A BKK illetékesei láthatóan álomvilágban élnek, a sajtótájékoztatón tulajdonképpen beismerték: nem is gondoltak rá, hogy 2017-ben valaki “bántana” egy rendszert. Aki pedig nem tudja elég jól használni az elektronikus bérlethez a telefonját, az vessen magára. A BKK álláspontja szerint az okos megoldások csak az okos embereknek valók.

“A rendszer továbbra is biztonságosnak tekinthető”, és “továbbra is biztonságban vannak a felhasználók adatai” – ilyen kifejezéseket hangoztattak el a BKK mai sajtótájékoztatóján. Napokkal azután, hogy kiderült: egy nagyon kicsit leleményes felhasználó nulla programozási tudással, teljesen legális módszerekkel be tud lépni egy másik felhasználó BKK-s fiókjába, és ki tudja onnan másolni annak személyes adatait.

Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a rendszer operatív működtetéséért felelős T-Systems arról adott tájékoztatást, hogy "rendszerszintű" volt az a támadássorozat, amely az első két-három napon érte az online értékesítési rendszert. A társaság egy ügyben tett büntetőfeljelentést, ami igencsak meglepő annak fényében, hogy Takács József, a T-Systems biztonsági igazgatója szerint több mint hatszáz támadást regisztráltak az indulása óta.

Kimondták: nem készítették fel a rendszert a "golyókra"

Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója szerint a csütörtök délutáni indulás óta általános rendszerhiba nem volt, az a “beavatkozás, amely ellehetetlenítette volna a szolgáltatás nyújtását, nem járt sikerrel, erre irányuló kísérlet számtalan volt". Dabóczi a hackelések kapcsán felelős jogkövető magatartást kért mindenkitől, és úgy érzékeltette a rendszer biztonságosabbá tételét, hogy több helyen "az üveget golyóálló üvegre cserélték", mert látták a visszaélésszerű használatot.

©

Az idézett gondolatok 2017. július 18-án hangzottak el. Abban az évben, amelyben több zsarolóvírus is végigsöpört már a fél világon, a WannaCry nevű vírus jelentős fennakadásokat okozott számítógépes rendszerekben a világ számos pontján, magánszemélyeknél, közintézményeknél, kis- és nagyvállalatoknál egyaránt. Működési problémák keletkeztek az egészségügyben, telekommunikációban, közlekedésben, áruszállításban és az autógyártásban is. Majd egy másik program megbénította az ukrán közigazgatást, több bank ATM-jeit is működésképtelenné tette. És amikor orosz hackerek tevékenységét gyanítják több ország politikai életének közelében.

Egy ilyen világban, ha jól értjük Dabóczi Kálmán szavait, a BKK és a rendszert üzemeltető T-Systems is úgy gondolta, hogy elég "golyóálló üveg helyett üveggel" védeni a felhasználók személyes adatait.

Aki nem elég okos, az ne használja

Szóba került az elektronikus bérletek körüli problémahalmaz is. Emlékezetes: a bliccelés ellen a modern technika helyett ellenőrök tömegeit bevető BKK nem készült fel arra, hogy sok esetben elektronikusan ellenőrizze az elektronikus jegyeket, bérleteket.

©

A BKK vezérigazgatója szerint egyébként az elektronikus megoldás csak egy kiegészítő szolgáltatás, senkinek nem kötelező használnia. A 24.hu tudósításából kiderül, hogy Dabóczi azt mondta:

Az okos megoldások az okos embereknek valók. Aki nem érte el azt a szintet, hogy egy okostelefont tudjon kezelni, annak ez nem egy kényelmes megoldás.

A hangnem kapcsán ezúton szeretnénk felhívni a közpénzből élő Dabóczi Kálmán figyelmét arra, hogy fizetését azoktól az emberektől is kapja, akik "nem érték el" ezt a szintet, és akiket, ha jól értjük, nem tart okosnak.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!