Eldördültek az első lövések az USA és EU kereskedelemi háborújában

Nagy Gábor

4 perc

2019.10.11. 13:00

Tovább növelheti a világgazdasági bizonytalanságot, hogy büntetővámokat vezet be az USA az EU ellen. Ez ugyanakkor nem nagy durranás az Egyesült Államok és Kína között folyó, már nehéztüzérséget is alkalmazó kereskedelmi háborúhoz viszonyítva.

Másfél évtizedes, tiltott állami támogatásról szóló vitát zárt le a lépés, mikor Washington bejelentette, hogy október 18-ával 7,5 milliárd dollár értékű uniós termékre vet ki büntetővámot. Nem hiányzott egy újabb front a világgazdaságnak. Az IMF és a Világbank a már meglévő konfliktusok miatt is rendre lefelé módosítja növekedési prognózisait, amelyekre hivatkozva a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) is azt jósolja, hogy a globális áruforgalom jövőre a 2008-as válság óta a legalacsonyabb ütemben bővül majd.

Az USA még George W. Bush elnöksége idején, 2004-ben panaszolta be az Airbus páneurópai repülőgépgyártó konzorcium mögötti négy kormányt, a britet, a franciát, a németet és a spanyolt, hogy illegális állami támogatásban részesítették az A380-as és az A350-es modell kifejlesztését. A WTO tavaly májusban Washingtonnak adott igazat, majd idén október 2-án a döntőbírósága azt is meghatározta, hogy évi 7,5 milliárd dollár értékű lehet az érintett uniós termékek köre, mert ennyi volt a rivális amerikai gyártónak, a Boeingnek okozott piaci kár. A döntés ellen fellebbezésnek helye nincs, és a büntetővám mindaddig életben marad, amíg a WTO nem igazolja, hogy az Airbus mögötti kormányok felhagytak a tiltott gyakorlattal, vagy nem születik megállapodás az USA és az EU között.