Egyre több helyen ingyenes a tömegközlekedés – de működhet ez?

4 perc

2020.03.16. 14:00

Luxemburgban már nem kell fizetni a buszozásért, villamosozásért, Észtország lehet a második ország, amelyikben így lesz. Kérdéses, hogy mennyire lehet így leszoktatni a polgárokat az autózásról.

Nagy nap ez Luxemburgnak, mi vagyunk a világ első országa, ahol mindenki számára ingyenes a közösségi közlekedés

– mondta Francois Bausch, a Németország, Belgium és Franciaország közé ékelt nagyhercegség közlekedési minisztere. A már hosszú ideje létező szombati ingyenességet ugyanis most a hét valamennyi napjára kiterjesztették. A minden külföldire is vonatkozó jegymentesség ugyanakkor nem teljes, a vonatok első osztályú kocsijaiban a jövőben is fizetni kell.

Az intézkedés célja, hogy az állam 610 ezer polgárát, valamint a szomszédos országokból beutazó több mint kétszázezer vendégmunkást átszoktassák az autóról a tömegközlekedésre, és ezzel csökkentsék az utak zsúfoltságát. Az ingyenességbe nem rokkan bele a növekvő népességű ország, ahol a világon a legmagasabb az egy főre jutó GDP: a közösségi közlekedés költségvetése évente 500 millió euró, s ebből csupán 40 milliót, azaz nyolc százalékot tett ki a jegyeladásból befolyt összeg. Ezt a kieső bevételt bőven lehet fedezni a tavaly több mint másfél milliárd eurót kitevő költségvetési többletből, és jut pénz nagyszabású infrastruktúra-fejlesztésre is. 2027-ig az állam négymilliárd eurót költ a sínhálózat, a csaknem 2600 négyzetkilométeres nagyhercegség határainak közelébe tervezett P+R parkolók, valamint az országot átszelő kerékpárutak építésére. A számítások szerint a tömegközlekedés ingyenessé tétele és a fejlesztési projektek eredményeként 2025-re legalább húsz százalékkal növekszik majd a közösségi közlekedés iránti igény.