A rengeteg űrszemét kerülgetésében is segít a mesterséges intelligencia
Egyre nagyobb a „forgalmi dugó” az orbitális pályákon, és ami a Földön csak kellemetlen, az az űrben kifejezetten veszélyes. Minél előbb felismerjük, hogy a műholdakat ütközésveszély fenyegeti, annál jobb – ebben már robotok is segíthetnek.
Közlekedési szabályok nincsenek, az ütközésveszély egyre nagyobb, egyedül a földi irányítás segíthet. Ez a helyzet a világűrben, a műholdak Föld körüli pályáján, és ezért alapítottak kisvállalkozást egyetemi diáktársak és oktatók a német Braunschweigban. Az Okapi:Orbits nem az egyetlen magánvállalkozás a műholdak földi irányításának piacán, de saját adatai szerint az egyetlen, amely mesterséges intelligenciával (MI) pontosabban tudja előre jelezni a veszélyeket. Ez azért fontos szolgáltatás, mert a kitérő manőverek üzemanyagot fogyasztanak, vagyis minél pontosabban meg lehet tervezni a „kormány félrerántását”, annál hosszabb működéshez marad üzemanyaguk a szatelliteknek.
A 2018-ban alapított Okapi:Orbits ügyfeleinek száma száz fölött van, köztük olyan nagy megrendelők is, mint az Európai Űrhivatal (ESA). Az éves forgalomirányítási díj tízezer eurós nagyságrendben mozog. A startup egyelőre 11 emberrel működik, jórészt azokkal, akik pár éve a hirdetőtáblán toboroztak üzlettársakat a Braunschweigi Műegyetemen, egy repülésre és űrkutatásra is szakosodott intézményben.
Az alapítók közé tartozik az ügyvezető is, a most 27 éves Kristina Nikolaus, akinek német származású szülei az 1990-es években települtek át Kazahsztánból. A szoftver kidolgozásával két volt diáktárs fejenként hét évet töltött, voltaképpen doktori dolgozatukat fejlesztették tovább.